Keď sa na scéne na pár (nekonečných) sekúnd objaví Harabín, čakám, že vzduchom poletí nejaká tá zhnitá paradajka, ľudia sa však len s zhnusom odvracajú. Ktovie prečo. Odpovede Dobroslava Trnku tiež prinášajú nevôľu v publiku. Ako všetci tí, čo sedia "hore", sa pohŕdavo uškŕňa do kamery a s režisérom sa baví ako s drzým deckom, ktoré treba spacifikovať. Ani na chvíľu neuberie zo svojho arogantného tónu a postoju aka zjedol-som-všetku-múdrosť-sveta-a-ako-si-nejaký-diletant-dovoľuje-spochybňovať-ma. Film Kauza Cervanová trvá sto minút. Každá scéna, každé slovo a každý záber majú svoj význam. Nemám pocit, že by sa režisér snažil prípad vyriešiť. Nie je to v jeho moci a ani jeho úlohou. On sa len pýta. Tí, čo odpovedajú, svedčia. Aj tí, čo mlčia. Počúvam jednotlivé rozhovory, a aj málo domýšľavým dôjde, že celá táto kauza je výsmechom ľudskosti, právam človeka a dôstojnosti. Smrť študentky medicíny spôsobila "smrť" ďalších siedmych životov. Dlhé roky života za mrežami, ukazovanie prstom na ulici, verejná potupa. A v očiach mnohých ľudí ostanú obvinení navždy vrahmi. Nie je nič jednoduchšie ako nájsť vinníka, prišiť mu vraždu, vykonštruovať proces a odkiaľsi vyhrabať svedkov. Potom to už všetko ide samé, aj tí najsilnejší a najtvrdohlavejší napokon nevydržia a pod sústavným fyzickým a psychickým tlakom povolia a priznajú sa aj k atentátu na Kennedyho. Naše súdnictvo je nepreniknuteľné. Pevnosť Boyard, ktorú ovláda "ochranca spravodlivosti" s hŕstkou pritakávačov. A kto chce s vlkmi vyť, musí s nimi žiť. Režisér sa počas nakrúcania obrátil na viaceré kapacity, získal vyjadrenie od samotného Otakara Motejla, prvého českého ombudsmana. Patrick Coffey, známy americký odborník na prácu s detektorom lží, prišiel na Slovensko, aby obvinených osobne podrobil testu. Test ukázal opačný výsledok ako tvrdí rozsudok súdu: "Týchto pánov som sa pýtal, či spôsobili akékoľvek zranenie, ktoré viedlo k smrti Ľudmily Cervanovej. Prešli týmto testom. Každý z nich samostatne. Nemôžete znásilniť niekoho, koho ste nikdy nestretli." Vyšli najavo nové skutočnosti, dôkazy o ich nevine, ale justícia aj naďalej ostáva hluchá a slepá voči čomukoľvek, čo by dokázalo, že s vraždou nemajú nič spoločné. Viete si predstaviť, aký by to bol škandál, keby sa ukázalo, že 37 rokov stíhali nesprávnych ľudí? Také niečo predsa nemôžu dopustiť. A tak sa prípad vlečie ďalej a zdá sa, že delírium sa už nikdy neskončí. Režim sa vystriedal, ale čo sa vlastne zmenilo? Aj mnoho rokov po revolúcii nás ešte stále nikto nepresvedčil o tom, že spravodlivosť v tejto krajine existuje, skôr naopak. Načo nám je pravda, keď si ju vlastne môžeme pozliepať a vytvoriť si verziu udalostí, aká vyhovuje nám. Ja som však presvedčená, že pravda si cestu nájde. Ako povedal Patrick Coffey: "Zapamätajte si: Pravda je jednoduchá. Lži sú zložité."
Pravda je jednoduchá. Lži sú zložité.
Celé kino zaburáca smiechom. Diváci gúľajú očami a krútia hlavami. Na plátne sa totižto práve objavil súčasný prezident Slovenskej republiky. Spokojne si užíva vystúpenie folklórneho súboru, kýve sa na stoličke v rytme hudby a búcha si po stehnách. Hrdý otec národa. Dojímavá idylka sa končí v momente, keď sa ho režisér Róbert Kirchhoff začne pýtať na Cervanovú. Zmrzne mu úsmev na perách a hádam sa mu aj trošku zahmlia okuliare. Už nie je taký ochotný odpovedať na otázky. Koniec koncov, aj jeho sa táto kauza týka (aj keď by bol určite najradšej, keby sa netýkala). A vlastne, koho z nás sa netýka?