EÚ chce obmedziť transporty zvierat, no argentínskym steakom sa nebráni

Aktuálne padol v EÚ návrh, aby sa tran­s­porty živých zvie­rat výrazne obmedzili a tým sa zmiernilo ich utrpenie. EÚ pritom dováža ročne 250 tis. ton hovädzieho mäsa z latinskej Ameriky, no a tam si s právami zvierat hlavu nelámu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Tento mesiac Európ­sky par­la­ment od­hla­so­val správu o pre­prave ži­vých zvie­rat, ktorou zároveň vy­zval Ko­mi­siu a člen­ské štáty, aby sa ich tran­s­porty výrazne obmedzili.

Musíme súhlasiť, že preprava zvierat, najmä na bitúnky, je pre ne vysoko stresujúcim zážitkom. To jednak zvyšuje ich utrpenie, ale často sa dôsledkom transportného stresu výrazne zhoršuje aj kvalita mäsa. Podľa najnovších poznatkov je najhumánnejšie porážať zvieratá priamo na pastve resp. v chove, kde strávili celý život.

Ak sa nájde efektívne a citlivé riešenie, bude to určite prínos. Dobrý úmysel však nemusí byť korunovaný úspechom a preto je namieste aj určitá opatrnosť, aby sme si prílišnou horlivosťou úradníkov neuplietli na seba ďalší zbytočný bič. Už dnes môžeme konštatovať, že kapacít na porážanie zvierat je na Slovensku málo a bez transportu to asi nepôjde, tak pozor, aby sme napokon nepokutovali farmárov za nejaký kilometer navyše... Dôležitú úlohu by pritom mohla hrať ekonomika a potreba znižovania nákladov, ktorá by automaticky viedla chovateľov k využívaniu vlastných kapacít. Tie im však musia schváliť úrady a to je, najmä u nás, na dlhší príbeh.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z pohľadu tzv. wellfare zvierat je ale zaujímavý ešte jeden európsky aspekt. Najvýznamnejšími exportérmi hovädziny do EÚ sú štáty južnej Ameriky, ktoré predstavujú vyše 70%-ný podiel na celkovom dovoze hovädzieho a teľacieho mäsa. Na brazílskych a argentínskych farmách sa chovajú stovky miliónov kusov dobytka a nejeden z nás sa už stretol s ponukou kvalitného argentínskeho steaku.

Najlacnejší dovoz z týchto krajín je po mori a trvá 20 – 30 dní, čo je doba, ktorá je na hornej hranici potrebnej na zrenie mäsa, avšak pri ďalšej distribúcii po Európe by sa mohlo kaziť. Z týchto dôvodov dochádza k porážaniu zvierat až počas prepravy na lodných bitúnkoch. Zvieratá sú nielenže stresované počas prepravy z vnútrozemia do prístavov, ale v nevyhovujúcich podmienkach na lodiach sú držané ešte niekoľko dní do zabitia. Navyše biologický odpad z porazených zvierat končí priamo v mori. Než loď dopláva do Európy, je hovädzie rozporciované, vyzreté a pripravené na predaj.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavným dôvodom tohto dovozu sú, ako inak, nízke ceny a následne vyššie marže z predajov marketingovo deklarovaného exkluzívneho hovädzieho. Pritom v Európe máme taktiež špičkové chovy dobytka poskytujúce minimálne rovnako kvalitné mäso. Naviac, naše poľnohospodárstvo musí spĺňať prísne ekologické aj humánne normy viď. aj posledná správa EP. Z EÚ sa pritom vyvezie ročne okolo 700 tis. ton hovädzieho (asi mesačná produkcia) a dovezie približne polovica tohto množstva (prevažne z Brazílie, Argentíny a Uruguaya). Aj nad tým by sa mali zamyslieť v Európskom parlamente a Komisii, aby napokon neurobili z našich farmárov bláznov a v Bruseli si ďalej nepochutnávali na luxusných argentínskych steakoch.

SkryťVypnúť reklamu
Dovoz hovädziny do EÚ
Dovoz hovädziny do EÚ (zdroj: DG Agri)
Ivan Holko

Ivan Holko

Bloger 
  • Počet článkov:  35
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pracujem v oblasti veterinárnej medicíny, kde skúmam mikróby a diagnostikujem infekčné choroby. Spolieham sa hlavne sám na seba a učím tomu aj svoje deti, no záleží mi aj na stave spoločnosti, v ktorej budú žiť.Som jedným zo zakladajúcich členov a okresným predsedom strany SaS, kde spolupracujem pri tvorbe programu v oblastiach poľnohospodárstva, vedy a výskumu. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

711 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
SkryťZatvoriť reklamu