Tento mesiac Európsky parlament odhlasoval správu o preprave živých zvierat, ktorou zároveň vyzval Komisiu a členské štáty, aby sa ich transporty výrazne obmedzili.
Musíme súhlasiť, že preprava zvierat, najmä na bitúnky, je pre ne vysoko stresujúcim zážitkom. To jednak zvyšuje ich utrpenie, ale často sa dôsledkom transportného stresu výrazne zhoršuje aj kvalita mäsa. Podľa najnovších poznatkov je najhumánnejšie porážať zvieratá priamo na pastve resp. v chove, kde strávili celý život.
Ak sa nájde efektívne a citlivé riešenie, bude to určite prínos. Dobrý úmysel však nemusí byť korunovaný úspechom a preto je namieste aj určitá opatrnosť, aby sme si prílišnou horlivosťou úradníkov neuplietli na seba ďalší zbytočný bič. Už dnes môžeme konštatovať, že kapacít na porážanie zvierat je na Slovensku málo a bez transportu to asi nepôjde, tak pozor, aby sme napokon nepokutovali farmárov za nejaký kilometer navyše... Dôležitú úlohu by pritom mohla hrať ekonomika a potreba znižovania nákladov, ktorá by automaticky viedla chovateľov k využívaniu vlastných kapacít. Tie im však musia schváliť úrady a to je, najmä u nás, na dlhší príbeh.
Z pohľadu tzv. wellfare zvierat je ale zaujímavý ešte jeden európsky aspekt. Najvýznamnejšími exportérmi hovädziny do EÚ sú štáty južnej Ameriky, ktoré predstavujú vyše 70%-ný podiel na celkovom dovoze hovädzieho a teľacieho mäsa. Na brazílskych a argentínskych farmách sa chovajú stovky miliónov kusov dobytka a nejeden z nás sa už stretol s ponukou kvalitného argentínskeho steaku.
Najlacnejší dovoz z týchto krajín je po mori a trvá 20 – 30 dní, čo je doba, ktorá je na hornej hranici potrebnej na zrenie mäsa, avšak pri ďalšej distribúcii po Európe by sa mohlo kaziť. Z týchto dôvodov dochádza k porážaniu zvierat až počas prepravy na lodných bitúnkoch. Zvieratá sú nielenže stresované počas prepravy z vnútrozemia do prístavov, ale v nevyhovujúcich podmienkach na lodiach sú držané ešte niekoľko dní do zabitia. Navyše biologický odpad z porazených zvierat končí priamo v mori. Než loď dopláva do Európy, je hovädzie rozporciované, vyzreté a pripravené na predaj.
Hlavným dôvodom tohto dovozu sú, ako inak, nízke ceny a následne vyššie marže z predajov marketingovo deklarovaného exkluzívneho hovädzieho. Pritom v Európe máme taktiež špičkové chovy dobytka poskytujúce minimálne rovnako kvalitné mäso. Naviac, naše poľnohospodárstvo musí spĺňať prísne ekologické aj humánne normy viď. aj posledná správa EP. Z EÚ sa pritom vyvezie ročne okolo 700 tis. ton hovädzieho (asi mesačná produkcia) a dovezie približne polovica tohto množstva (prevažne z Brazílie, Argentíny a Uruguaya). Aj nad tým by sa mali zamyslieť v Európskom parlamente a Komisii, aby napokon neurobili z našich farmárov bláznov a v Bruseli si ďalej nepochutnávali na luxusných argentínskych steakoch.
