Desať rokov Grand Prix

Na začiatku bola myšlienka. Myšlienka spraviť niečo výnimočné čo by pomohlo prezentovať železničnú históriu pod Pustým hradom. Potom už stačilo len niekoľko zanietených ľudí s chuťou do práce a zrodil sa nultý ročník podujatia s názvom Grand Prix Zvolen. Podujatie bolo verejnosťou prijaté nad očakávanie a každému bolo v tej chvíli jasné, že po nultom bude nasledovať aj prvý ročník. Vďaka úsiliu organizátorov nasledovali nielen ďalšie ročníky, ale myšlienka podujatia nabrala medzinárodné rozmery a udomácnila sa aj v Maďarsku a Poľsku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu
(zdroj: Ivan Horniak)

Tradičné súťažné disciplíny ako šprint na sto metrov, anglická pošta, pivo na spojnici a iné, boli postupne dopĺňané, čím atraktívnosť pretekov z roka na rok vzrastala. Súťažnú časť dopĺňali sprievodné podujatia ako výstava reštauračných vozňov z Rumunska, prezidentský salónny vozeň, rušňoparády v priestore RD Zvolen a mnohé iné.

Prišiel však rok 2008, rok 160. výročia príchodu prvého parného vlaku na Slovensko a každý klub zaoberajúci sa historickou železničnou technikou pociťoval potrebu urobiť čosi viac, aby toto významné jubileum pripomenul širokej verejnosti. Preteky vo Zvolene taktiež nemohli byť výnimkou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V sobotu skoro ráno začali priestory depa ožívať cvakaním závierok fotoaparátov a hlasmi prvých návštevníkov, ktorí vymenili možnosť víkendového spánku za neopakovateľnú atmosféru, aká sa tu dá zažiť len v tomto čase. Najväčší ruch panoval okolo samotných lokomotív, kde sa dokončovali posledné prípravy na ich „veľký deň“. S postupujúcim časom prichádzalo ľudí stále viac a v depe zavládla pravá predpreteková atmosféra. Netradičné bolo vystúpenie mažoretiek v priestoroch točne a nový zvolenský prírastok T466.0253, ktorý sa prvý krát predviedol na verejnosti za búrlivého potlesku sprevádzaného hvizdom píšťal parných lokomotív. Škoda je, že z technických príčin sa nemohli predviesť oba slovenské „Pielsticky“ vedľa seba. Po tradičnej rušňoparáde zahrala účastníkom podujatia skupina Ploštín Punk. Počasie napriek nepriaznivým prognózam ukázalo svoju krajšiu tvár a Grand Prix mohlo prehupnúť do hlavnej, divácky najatraktívnejšej časti.

SkryťVypnúť reklamu

Preteky sa ako po iné roky konali v priestoroch stanice Zvolen – nákladná st. za účasti divákov zo Slovenska a okolitých štátov. Priestory prvého nástupišťa, ako aj nadchodu ponad koľaje boli zaplnené do posledného miesta a dav ľudí čakal na desiaty ročník tohto veľkolepého divadla. Samotné preteky sa tiež nemohli zaobísť bez zmien. Tento rok malo súťažiť rekordných osem lokomotív čo by pretekom zabezpečilo zápis do Guinesovej knihy rekordov, no anglické družstvo muselo napokon svoju účasť odvolať kvôli problémom s dopravou na Slovensko. Napokon na štartovú líniu nastúpilo sedem súťažných posádok zo Slovenska (422.0108 zo Zvolena, 331.037 a 310.433 z Bratislavy), Českej Republiky (423.041 z Olomouca), Poľska (TKt48-191 z Chabówky), Maďarska (22.034 MÁV (275) z Budapešti) a novinkou bola lokomotíva „ENERGIE" z Luxemburska. Po vyrovnanom súboji si víťazný pohár napokon odniesla domáca posádka so storočným býčkom 422.0108. Na druhom mieste sa umiestnila lokomotíva 310.433 a na treťom lokomotíva „ENERGIE". Súťaž v gúľaní pivového suda po koľajnici vyhralo družstvo z Olomouca. Odmenou im bola plná prepravka piva od sponzora, Banskobystrického pivovaru Urpiner.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšou novinkou na jubilejnom 10. ročníku Grand Prix – Nostalgia v oblakoch pary bola účasť tzv. „Pápežského vlaku“ z Poľska, ktorý bol postavený na počesť Jána Pavla II. Vysvätil ho súčasný pápež Benedikt XVI. Súprava vzbudzovala patričnú pozornosť počas celých pretekov.

Najvýraznejšou zmenou bolo rozšírenie súťažnej časti o nedeľné nostalgické jazdy do Dobrej Nivy, Krupiny a Šiah. Tu sa predstavili historické vozidlá parnej i motorovej trakcie. Jednou z najzaujímavejších jázd bolo vypravenie mimoriadneho vlaku do Šiah, ktorý odviezol nedávno zrekonštruovaný zvolenský Pielstick T466.0253 spolu s popradským kolegom T466.0254.

SkryťVypnúť reklamu

A čo dodať na záver? Všetko má svoj koniec, desiaty ročník Grand Prix nevynímajúc. Ak sa nám podarilo spraviť radosť návštevníkom a z podujatia si odniesli pekné spomienky máme radosť a naša práca mala zmysel. Tento priestor by som chcel využiť aj na poďakovanie sa všetkým sponzorom, spolupracovníkom, kolegom z klubov a všetkým priateľom, ktorí nám pomohli toto podujatie zorganizovať a zrealizovať ho do úspešného konca. V mene KHT Zvolen srdečná vďaka.

Vystúpenie mažoretiek otvorilo podujatie
Vystúpenie mažoretiek otvorilo podujatie 

Premiéra T466.0253
Premiéra T466.0253 

Odštartované
Odštartované 

331.037
331.037 

Víťazný tím
Víťazný tím 

Atmosféra jednej z nedeľňajších jázd
Atmosféra jednej z nedeľňajších jázd 

Ivan Horniak

Ivan Horniak

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Odmalička ma fascinovali dve veci: technika a história. Pred dvoma rokmi som obe tieto vášne objavil v historickej železnici a odvtedy jej venujem skoro všetok voľný čas. Zoznam autorových rubrík:  ŽeleznicaNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
INESS

INESS

108 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu