Ach tie naše dialnice

Tí, ktorí putujú našimi diaľnicami a rýchlostnými komunikáciami trošku viac, ako len na dovolenku a späť si určite všimli za posledné roky dve veci: výstavbu a rýchlosť jazdy. Ja by som rád, aspoň trošku zabrdol a možno otvoril diskusiu na tému rýchlosť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (27)
zdroj: www.multiweb.cz/bss.tenis/dalnice.jpg
zdroj: www.multiweb.cz/bss.tenis/dalnice.jpg 







Dnes ma opäť pracovné povinnosti zaviali na slovenské cesty. Tak som nasadol do firemnej Felicie, ktorej technický stav mi neumožňuje prekračovanie MPRky ( Maximálnej Povolenej Rýchlosti )a vyrazil.
Tí čo ma poznajú, vedia, že jazdím predpisovo, niekedy až zbytočne presne. Vravím si "no a"? Ako vodič nesiem zodpovednosť za posádku v aute a radšej prídem na miesto určenia o 15 - 20 minút...hodinu neskôr, ako neprísť vôbec. No i tak mi nedá, pozastaviť sa nad významom predpísanej " 130ky " na našich diaľniciach.

Ak chodíte častejšie po našej najvyťaženejšej diaľnici D1 ( veď žiadnu inú ani nemáme, ak nerátam úsek Prešov - Košice ), tak iste neušlo Vašej pozornosti vo veľkej miere obľúbené nedodržiavanie MPRky.

Aký význam ma toto rýchlostné obmedzenie? Má policajný zbor SR dostatok prostriedkov na to, aby dokázal zabezpečiť bezpečnosť a ochranu života na diaľnici? Tu vyvstáva aj otázka, je vôbec bezpečnosť na diaľniciach možné dosiahnuť stanovením MPRky?

Myslím, že zopár nových "Passatov", ktorými disponuje náš policajný zbor, nedokáže účinne zabezpečiť poriadok na cestách a bojovať so všetkými Touaregmi, BMWckami, Peugotmi, Chryslermi a neviem čím ešte. Pre týchto pirátov, žiadne predpisy neplatia a platiť ani nikdy nebudú. Ak má niekto na auto za 2milióny, na jeho prevádzku ( benzín, poistka, často krát rôzne tuningové úpravy ), tak som presvedčený, že má aj na pokutu, resp. na úplatok pre zle zaplateného štátneho úradníka.
Niekto by mohol namietať, že vyššia rýchlosť by znamenala viacej nehôd. Rešpektujem názor, no nesúhlasím. Ako dôkaz pripájam na ilustráciu malú štatistika.
Z celkového počtu dopravných nehôd v roku 2003 ( 25 803 ) bolo len 4,5% ( t.j. 1130 nehôd) spôsobených na slovenských diaľniciach, z toho 16 skončilo smrťou ( kým na zvýšných cestách 1., 2. a 3. triedy zahynulo až 529 osôb ). Zaujímavé čísla však. Ak vezmeme do úvahy, že na týchto úsekoch je predpísaná nižšie MPRka, čo by malo logicky znamenať aj nižšiu nehodovosť a úmrtnosť.
Prečo by sa aj u nás, nemohlo po diaľniciach jazdiť bez rýchlostných obmedzení? Štatistika dokazuje, že vyššia rýchlosť automaticky neznamená aj vyššiu nehodovosť. Ten, kto chce jazdiť rýchlo ( viac ako 130km/h ) tak jazdí už teraz, a žiadne predpisy mu v tom nezabránia.
Rovnako si nemyslím, že by sa naše diaľnice stali rajom pre pretekárov. Veď je stále dostatok ľudí, ktorí nemajú firemné autá a myslia aj na spotrebu svojich " 4 kolesových tátošov" a šetria svoje rodinný rozpočet ( vyššia rýchlosť = vyššia spotreba = vyššie náklady na prevádzku ) ľahká matematika, však?

Zostáva mi len čakať akým smerom sa bude uberať táto problematika. Len dúfam, že kompetentní sa ňou začnú zaoberať a vyriešia ju skôr, ako dobudujú kompletnú diaľničnú sieť SR ( v roku 2018 )

PS: zdrojom pre štatistické info boli údaje z NDS ( národnej diaľničnej spoločnosti )


Dusan Hrkel

Dusan Hrkel

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  2x

pracujem v marketingu, rád hrám hokej, mám rád dobré víno a jedlo Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Anna Brawne

Anna Brawne

105 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu