Americký ostreľovač
Životopisný / Akčný / Dráma / Vojnový
USA, 2014, 133 min
Réžia:
Clint Eastwood
Hrajú:
Bradley Cooper, Sienna Miller, Kyle Gallner, Luke Grimes, Jake McDorman
Americký ostreľovač je tretím biografickým filmom navrhnutým na najlepší film za rok 2014 (Teória všetkého, Enigma) a je režírovaný božským Clintom (Eastwoodom), ktorý dokáže pohnúť aj kameňom a rozplakať aj Chucka Norrisa. Film však nemôžem nazvať typickou Eastwoodovkou, keďže tento termín je rezervovaný pre jeho neohrozené westerny z hereckých čias.
No keď sa nad tým tak zamyslím, tak prečo nie. Texaský pištoľník, strieľajúci na novom divokom západe, prezývanom blízky východ - len zamenil indiánov za mudžahedínov.
Aby som bol objektívny, alebo aspoň tak objektívny ako sa dá, opomeniem politiku a potrebu preempcie, keď USA pod hlavičkou ukrývania ZHN (zbrane hromadného ničenia)vtrhlo na územie, kde poriadne ani nevedia ako sa používa vŕtačka.
Pokúsim sa sústrediť viac na formu, odkaz a celkový obraz, ktorý sa mi poskladal po záverečných titulkoch.
Bradley Cooper ako Chris Kyle z Texasu, taktiež prezývaný Legenda, je typickým texaským “redneckom”, ktorého snom je byť profesionálnym jazdcom ródea. V krátkom prestrihu na začiatku filmu je odhalené zákutie jeho detstva a to ako sa dostal z jazdenia na býkoch do Iraku.
Vyrastal v kresťanskej rodine, ktorá akoby zredukovala počet existujúcich druhov na tri: ovca, vlk a ovčiak.
Je to veľmi jednoduchý model. Ovčiaci sú v podstate obrancovia bojujúci za bezbranné ovce proti vlkom. S týmto morálnym modelom si dal Clint trošku po prstoch, keďže je to práve USA, ktoré bolo agresorom v preemptívnej vojne. No verím, že bežný americký občan sa stotožnil.
Kyle spolu s celým svetom smútil , keď padli dvojičky a po tomto teroristickom útoku sa zatvrdil. Pochopil, že za vlasť potrebuje bojovať, a že tá sa neochráni sama. Po istom čase videl v televízií nábor a rozhodol sa bez váhania. V jeho obrovskom tele sa prebudil driemajúci patriotický duch. Zanechal všetky plány a rozhodol sa pridať k výsadkárom, ktorých tréning pripomínal viac testovanie imunity a bahenný kúpeľ. Taktiež rozvinul talent streľby. Tento talent sa je vo filme len marginálnou záležitosťou a viac sa venuje jeho osobnosti.
Ešte počas výcviku si našiel manželku, trpezlivú milujúcu osobu, ktorej silná osobnosť dokázala prežiť vojenskú kariéru manžela a výchovu dvoch detí prakticky osamote. Myslím, že jej patrí taká istá dávka obdivu, ako hrdinovi z Texasu.
Dej napredoval svižne a plynule a Kyla čakal prvý turnus. Nejednalo sa však o typický turnus do tábora, ale do bojom zmietaného Iraku, kde mal odslúžiť niekoľko mesiacov. Dej sa tak rozdeľuje na dve časti: na časť, keď je Kyle doma a na tú keď je v Iraku. Tam strávil takmer tisíc dní. Dokopy prežil štyri rotácie a sledoval, ako mu postupne kamaráti odchádzajú, smrťou, či za rodinou. Jeho to však ťahalo späť.
Jeho patriotický cit a selektívny spôsob ľudomilstva mu síce dovoľoval strieľať démonizovaných mudžahedínov (aj deti), no nútil ho k až k nezmyselnej ochrane svojich spolubojovníkov, ktorou bol doslova posadnutý.
Keďže film bol inšpirovaný skutočnými udalosťami, Eastwood musel pracovať s obmedzeným množstvom materiálu. Síce to zvládol bravúrne, no až na záverečnú scénu ma príbeh nedokázal dosť nadchnúť a citovo pohltiť. Osud americkej legendy je pútavý, napínavý, no s výnimkou tragického konca takmer bez uveriteľných emócií a chýbal mu akýkoľvek náboj. Jedná sa o osud ostreľovača, ktorého pohľad na vojnu poznávame prostredníctvom zásahov a správania sa na bojisku. Je chladný, odhodlaný, no jeho cieľom nie je zabíjať, ale ochraňovať vojakov a krajinu.
Už od začiatku som vetril sniperský duel medzi ním a olympijským strelcom na strane irackých žoldnierov, na ktorý som sa tešil. No ten ma po akčnej stránke sklamal (čakal som niečo na spôsob “Nepriateľ pred bránami”) aj vtedy som si uvedomil, že film nemá byť vizualizáciou schopnosti snipera, ale ukážkou motívu a vytrvalosti hrdého vlastenca, ktorý má inšpirovať, nadchnúť a zarmútiť.
Taktiež sa jedná o citmi zmietaného muža, ktorý prehráva vnútorný boj medzi patriotizmom a láskou k rodine. Je nekľudný a prenasleduje ho vidina Američanov v núdzi a tak si obúva túlavé topánky a opätovne sa vrhá do boja, uprednostňujúc bratov v zbrani pred rodinou, pretože: “Tí nepočkajú.”
Americký sniper je film, ktorý dokázal, čo si zaumienil a je skvele spracovaný. Bojový realizmus strihajú cool hlášky vojakov, z ktorých je cítiť drsný režisérov humor. Napriek tomu som dokázal polapiť dušu filmu až na záver, v ktorom Clint krutým spôsobom uťal dej a jednoduchým, suchým prehlásením o smrti vyžmýkal nejednu slzu.
Záver filmu ukazuje, že cesty osudu sú nevyspytateľné. Čo nedokázali mudžahedíni, to sa paradoxne podarilo bývalému mariňákovi. Zahynul rukou bývalého vojaka, čím sa hodnoty patriotizmu, ktoré film propagoval, postavili na hlavu. Záver ma však nenechal chladným. Napriek tomu, že som o ostreľovačovi nič nevedel, som si doma sadol a vyhľadal jeho životopis. Myslím, že to bolo taktiež jedným z cieľov filmu.
Amerického ostreľovača odporúčam každému, kto má rád vojenskú tematika, Clinta Easwooda ako režiséra. Nejedná sa o film, bez ktorého sa vám zrúti svet. Scény sú napínavé, dobre zostrihané a ukazujú krutosť bojiska, na ktorom umierajú nielen muži, ale i deti a ženy. Ak si odmyslíte v niektorých častiach až nezmyselný, či dokonca nemiestny patriotizmus, tak vám konverzácie nebudú vadiť a dej vám bude hladko plynúť až do tragického konca.
Osobne som si však na Bredlyho s porastom a nadváhou nedokázal zvyknúť. I keď podal slušný výkon. Uniforma mu sedí, čo preukázal vo filme A-team, no šibalský výraz v očiach a nonšalatný egocentrizmus ho automaticky zaraďuje skôr do role akú zastával v “Limitless”.
Zo spomínanej trojice životopisných filmov, však musím za seba prehlásiť, že sa jednalo o najslabší, tak emočne ako aj osobnostne. Napriek tomu film odporúčam.