Keď som prvý raz počul o tejto firme napadlo mi nemecké slovíčko „nad“ a vzápätí moja obľúbená záporná postava Uber Diabla. Keď som to však zadal do vyhľadávača, na moje prekvapenie mi vypľulo tonu stránok o mladej úspešnej firme (2009), ktorá sa rozrastá ako vírus a doslova valcuje medzinárodnú taxikársku scénu. Taxikári ostávajú bezradní a snažia sa tento nový fenomén potlačiť, kde sa len dá, navyše im mnohé štáty a obce v tomto boji pomáhajú.
Čo je to ten UBER? Nuž nie je to nová taxikárska firma, ako som videl písané na viacerých stránkach, teda nie tak celkom. Jedná sa o technickú spoločnosť, ktorá sa stáča okolo aplikácie rovnakého mena. Združuje súkromných vodičov, ktorí rozvážajú lacnejšie ako taxík. Niečo podobné už existuje s ubytovaním pod názvom AIRbnb, kde sa ľudia miesto hotelov ubytúvajú priamo v rodinách.
No a prečo to nie sú hotelieri, kto blokuje v protestoch cesty a križovatky, ale taxikári? Prečo sa táto sympatická komunita vodičov, ktorí sa len radi vozia v pruhu pre autobusy, nepúšťajú ľudí cez cestu, stoja na zákazoch a jazdia ako piráti, stavia na zadné? Až tak mi nevadí, že sa im blýska na horšie časy , aspoň im to trocha zrazí hrebienok, na druhú stranu je UBER vôbec legálny? Prečo sú ich ceny o toľko nižšie?
Služby, ktoré ponúka UBER sa delia na UberX – low cost, podobné bežným taxíkom, UBER black, v kde jazdia kvalitnejšie čierne autá, taká biznis trieda a Uber Limo. To sú tie autá, ktoré sa idú zlomiť v zákrute.
Jedna pikoška, ktorú som sa dozveldel v anglickom článku ma celkom zaujala. UBER je firma založená na ponuke a dopyte, prakticky pre akýkoľvek tovar, ktorý ma čosi spoločné s prepravou. Majú pravidelnú linku "UberCHOPPER", čo je vlastne helikoptéra (v prípade, že je pre vás limuzína nie je dosť luxusná). Navyše dokážu na objednávku vyčarovať zmrzlinárske auto so skutočnou zmrzlinou a bez uši píliacej zvučky Family Frost. Organizujú dokonca rozvozy vianočných stromčekov, avšak ešte stále nemajú všetky triumfy v rukách, pretože batmana na požiadavku nevykúzlia, inak by už dávno pomohol v boji proti zákerným taxikárom, blokujúcim cesty v obave o živobytie.
Vodiči UberX sú vyhľadávanejší, keďže sú najlacnejší, dostupnejší a hlavne ich je mnoho, pretože zamestnancom, alebo kontraktorom UberX sa môžete stať veľmi jednoducho. Stačí, že máte vodičák a auto spĺňajúce normu. Napokon vám spravia ešte ľahkú kontrolu registra trestov a hor sa zarábať.
Vodiči Uberu nie sú licencovanými rozvážačmi, a teda nie sú profesionálnymi vodičmi ako taxikári, ktorí (i keď ich príliš neobľubujem) prešli zdĺhavým a pomerne prácnym procesom. Navyše platia drahé poistné, prípadne prenájom auta od taxislužby. Navyše musí byť každý taxikár vedený a registrovaný u lokálnej autority, ktorej ročne platí za výkon služby, čo taktiež nie je malý peniaz. Vodič UBERU neplatí nič, len prípadný prenájom auta a 20 percent zisku firme. Samozrejme, že ich ceny budú rozzúreným taxikárom, ktorí sa bijú do hrude a pýtajú sa „prečo my platíme a oni nie?“, pripadať ako dampovanie. Človeku je jedno, že je UBER lacnejší, keď ich odvezie z bodu A do B a pritom nemusí platiť ani sprepitné ani sa obávať o dvojitú taxu, prípadne štvoritej ak je zákazník „pod parou“. Aplikácia UBERu rieši všetko čisto, transparentne pomocou aplikácie, ktorá vám ukazuje prostredníctvom GPS cestu, destináciu a nakoniec vám vypľuje cenu porovnateľne nižšiu, než u bežného taxikára. Tú taktiež zaplatíte priamo z mobilu cez aplikáciu, kde stačí zadať kreditnú kartu. Platba je pohodlná a jednoduchá. Hopin je aplikácia, ktorá sa UBERu podobá. No tam kde Hopin funguje len na zavolanie taxíka, UBER sleduje celý proces od začiatku až do konca, navyše bez taxametrov, kde čísla nabiehajú rýchlosťou blesku a zúfalo sledujete okolie hovoriac si: „Odtiaľto by som to snáď zvládol aj pešo", len aby to už skončilo.
Nemecko UBER nazvalo vďaka svojmu modelu anarchistickým kapitalizmom, v ktorom každý s minimálnymi nárokmi smie vykonávať biznis a neodvádza za to dane. Množstvo štátov kvôli nelicencovaným vodičom UBER zakázala a bojuje proti tejto rozširujúcej sa veľmoci. Bohužiaľ tým, že sa jedná o aplikáciu a biznis tečúci cez internet, neexistujú efektívna možnosť ako túto činnosť obmedziť s výnimkou vyrubovania pokút ich vodičom. Tvrdia, že šoféri sú nelicencovaní, nepoistení a netrénovaní, čím spoločnosť UBER porušuje právo.
Štáty argumentujú bezpečnosťou občanov, sústreďujúc sa na nedostatočný backround ček, čím sa v ľuďoch snažia vyvolať strach z toho, že vlastne leziete do auta cudziemu človeku. Na druhú stranu každý správny krimi horror končí v taxíku, kde je hlavným psychopatom práve jeho vodič, takže v tomto ohľade je myslím taxi a Uber na rovnakej vlne. Osobne mám pocit, že je UBER zakazovaný najmä preto, lebo štát a mestské pokladnice majú pocit, že sú ukrátení o príjem, ktorý im "právoplatne" patrí a argument o bezpečnosti, je skôr divadlom pre verejnosť. Po pravde mal som v úmysle skeptickejší článok, no čím viac som o tom čítal, tým mi UBER prišiel sympatickejší.
Toto mi vydržalo až kým som nenatrafil na takzvaný "surge pricing", čo znamená prispôsobovanie cien na základe dopytu a ponuky na trhu. Ten môže veľmi dramaticky dvihnúť taxu až niekoľkonásobne (dokumentované dvihnutie o 4 až 7x). Podľa UBERU sa týmto snažia povzbudiť ďalších vodičov vyjsť von do ulíc a rozvážať počas rušných hodín. Skutočnosť však je taká, že jazdy sú brané, ako ktorýkoľvek iný tovar na trhu. Ich cena nie je fixná. Napríklad, keď sa všetci rozhodnú kupovať banány, ich cena samozrejme stúpne. Znamená to napríklad, ak mesto zastihne nečakaná búrka alebo iná kalamita, tak sa UBER a ich vodiči zvezú na zúfalej potrebe svojich klientov. Neskôr však UBER zakázal pumpovanie cien na základe prírodných katastrof, no počas sviatkov, koncertov či iných párty, nečakajte, že vás cesta domov vyjde príliš lacno.
Odpoveďou UBERU na pumpovanie cien bola: „Vyše 70 žijeme na fixných cenách taxíkov. Samozrejme bude chvíľu trvať, kým si ľudia zvyknú.“ Nuž, ak by sa stalo, že UBER zruinuje taxikárov, myslím, že všeobecný dopyt po odvozoch UBERU stúpne, čo potom? Znásobí sa jazdné na takú úroveň, kedy radšej pôjdem v noci domov niekoľko kilometrov pešo? Ktovie, možno len prestanem piť. Keby som sledoval túto logiku, možno by sme sa dostali do zaujímavého stretu boja pivovarov s UBERom, ale to je len taká špekulácia.
Podľa môjho názoru Slovákom prekážať nebude, nám ide predovšetkým o to, že je to lacnejšie a poslúži účelu. Nepotrebujem predsa značkový odvoz „požehnaný“ predpismi.
Uber je firma, ktorá zastrešuje vyše 150 000 vodičov po celom svete, u nás pôsobí takmer mesiac, takže vyskúšajte a dajte vedieť, stačí len stiahnuť a nainštalovať aplikáciu.