Ako paneurópskezdruženie zastupujúce viac ako 3.500 IT spoločností apribližne 100,000 fyzickýchosôb, ktoré nás poverili konať v ich mene naverejnosti a predniesť otázky týkajúce savýlučných práv (práv duševnéhovlastníctva) v oblasti spracovania dát, sme nútenívyjadriť svoje obavy vzhľadom na klasifikovanie porušovaniapatentov ako trestného činu.
V praxi je skoronemožné programovať a predávať softwarovéprodukty tak, aby ste si mohli byť istí, že vášprodukt neporušuje jeden z 65.000 softwarových aleboobchodných patentov udelených Európskympatentovým úradom. Tieto patenty boli vydané vrozpore s ideou Európskeho patentového dohovoru, ktorýjasne vylučuje software spomedzi patentovateľných produktov.
Smernicu opatentovateľnosti "počítačovo implementovanýchobjavov", ktorej cieľom je legalizácia praktíkEurópskeho patentového úradu minulý rokzamietla väčšina poslancov Európskeho parlamentu.Napriek tomu pokračuje Európsky patentový úradv udeľovaní soft patentov, čo je v rozpore s ústrednoumyšlienkou zákona a pokračuje v znižovaní štandardovčinností vynálezcov a zlepšovateľov a predmetuobjavov a zlepšení.
Porušovaniepatentov bolo vždy predmetom občianskych súdnych sporov.Súčasný návrh prinúti členskéštáty, aby na porušovanie patentov nazerali ako na trestnýčin, čím sa tiež nabádanie na porušovanie patentovstáva trestným.
Na začiatku vyústikriminalizácia porušovania patentov do toho, že firmyv Európe nebudú ochotné investovať donových softwarových produktov. Firma, ktorá budepotrebovať nové softwarové systémy dáprednosť ich dovozu z mimoeurópskych krajín.Uvedené bude mať negatívny dopad na softwarovýpriemysel EÚ a zredukuje počet pracovných miestaj napriek tomu, že toto odvetvie je v rámci globálnehotrhu vysoko konkurencieschopné.
Po druhé,smernica vkladá do rúk patentovým advokátommoc, ktorá im umožní „sekírovať“softwarových výrobcov, zhabať ich majetok a zmraziťúčty. Budeme svedkami toho, že trestné právobude zneužité na uplatňovanie monopolov, čo je užv dnešnej dobe záležitosť do veľkej mierykontroverzná.
Náklady nauvedené monopoly vyústia do vyšších cien,zníženia podielu inovácií a závažnéhopoškodenia jednotlivých ekonomík štátov EÚ,keďže ich konkurencieschopnosť na svetovom trhu sa zníži.
Po tretie, uvedenébude mať za následok poškodenie vytvárania novýchpodnikov a oslabenie ekonomického rastu. Podnikatelia voblasti technológií sa už v dnešnej dobevystavujú riziku vzhľadom na softwarové patenty;aktívny softwarový priemysel EÚ existuje naprieka nie vďaka softwarovým patentom. Softwarové patentypracujú po väčšine s triviálnymi metódami,takže porušovaniu sa nemožno vyhnúť. V klasickejpatentovej ekonomike firma platením patentovýchpoplatkov podporuje patentové licencie. V prípade,že porušovanie patentov je považované za trestný činje možnosť občianskoprávneho vysporiadania vylúčená.
V neposlednom radeaplikácia trestného práva znižuje nákladyna špekulatívne patentové praktiky a rozširujemožnosti vydierania. V súčasnosti osoby špekulujúces patentmi potrebujú stále značné množstvopeňažných prostriedkov na to, aby udržiavali nákladyna súdne konanie na udržateľnej úrovni až pokiaľ satrh rozhodne akceptovanie licencovanie určitého patentu. Naopak pri aplikácii trestného práva nesievšetky náklady na súdne konanie štát. Budemesvedkom toho, že aplikácia trestnoprávnejzodpovednosti sa stane nástrojom vydierania: zatiaľ čo CEObude ochotný bojovať proti neoprávneným súdnymnárokom v oblasti patentov, úplne iná situácianastáva v prípade, že sú do prípaduzaangažovaní generálny prokurátor a polícia.
Záverom bysme chceli upozorniť, že kriminalizácia porušovaniapatentov bude mať negatívny dopad na vynálezcov azlepšovateľov, poškodí dôveru v IT sektor, zhoršíproblém softwarových patentov a podporípoužívanie softwarových patentov ako nástrojana vydieranie namiesto toho, aby boli predmetom investícií. Dôsledky budú mať výrazne negatívnydopad na ekonomiku EÚ, predovšetkým zamestnanosť,investície a hospodársku súťaž.
Žiadame preto oodstránenie patentových porušení zo zoznamupráv DV zahrnutých do návrhu smernice, aponechať tak patentové súdne spory v občianskompráve a nepresúvať ich do trestného práva.
Vo všeobecnosti bysa smernica mala obmedzovať na práva, pri ktorých jedokázateľná ochrana v rámci občianskeho právanedostačujúca.