Týmto blogom chcem definovať predpoklady, s ktorými som ako poslanec začínal a ktoré pre mňa predstavujú nemeniteľné, nespochybniteľné základy, na ktorých bolo, je a bude postavené moje konanie ako verejného činiteľa. Všetky spolu úzko súvisia, vo viacerých bodoch sa prelínajú, doplňujú.
Predpoklad 1: Zdroj moci je občan - služba občanovi, participácia, pochopenie funkcie
Ľudia vo verejných funkciách majú byť sluhami. Doslovne. Keď sa občania nemôžu venovať správe vecí verejných, alebo nemajú možnosť, čas či energiu, je jeho povinnosťou nie tento stav rešpektovať, či dokonca využívať, ale naopak hľadať cesty, ako zapájať ľudí do verejného života, ako ich pravidelne a zrozumiteľne informovať. Fakt, že som zvolený vo voľbách v systéme zastupiteľskej demokracie mi nedáva morálne právo rozhodovať za ľudí, ak existuje možnosť nechať rozhodnúť sa ich samotných, či sa ich opýtať na názor. Preto snahou zvoleného by malo byť rozširovať skupinu aktívnych ľudí a viesť ich k participácii na rozhodnutiach, k spolurozhodovaniu. Voľbami dosiahnutá funkcia teda nie je získanou možnosťou rozhodovať, ale hlavne POVINNOSŤOU byť správcom rozhodovacieho procesu, ktorého výsledkom by malo byť priblíženie sa prianiam a názorom občanov. Teda nebyť hlavným "rozhodovateľom", ale človekom hľadajúcim a vytvárajúcim širšiu zhodu a pochopenie, konsenzus.
Predpoklad 2: Transparentnosť, informovanosť
Transparentnosť je veľmi sexy téma. Najmä pred voľbami. Málokto si však uvedomuje, čo by toto slovo malo skutočne obnášať v praxi. Slovo transparentnosť doslova znamená PRIEHĽADNOSŤ. Ako zvolený verejný predstaviteľ plne súhlasím a som absolútne stotožnený so samozrejmým faktom, že moje kroky vo funkcii budú verejnosti zrozumiteľné, že nakladanie s verejnými zdrojmi, financiami, Vašimi peniazmi, bude priehľadné, že rozhodnutia a podklady týchto rozhodnutí budú občanom vysvetľované zrozumiteľne a prehľadne. Transparentnosť pre mňa teda neznamená MOŽNOSŤ, ale uvedomenie si POVINNOSTI priehľadne konať a trpezlivo vysvetľovať toto konanie. Uvedomenie si hľadania cesty k ľuďom, k spôsobu komunikácie s nimi, aby chápali dôvody a pohnútky tohto konania. Transparentnosť pre mňa neznamená strach, že niekto nájde neefektívne rozhodnutia alebo konanie, ale SKUTOČNÝ záujem problém riešiť so všetkou zodpovednosťou a úprimnosťou s cieľom správne a efektívne sa rozhodnúť tak, aby ľudia vnímali pozadie, pohnútky a následky rozhodnutia. Skrývanie pohnútok, obrana svojej pozície bez vysvetľovania a informovania pre mňa znamená vážne morálne zlyhanie a nepochopenie funkcie verejného činiteľa.
Predpoklad 3: Uvedomenie, morálka, medziľudské vzťahy
Verejný činiteľ musí zniesť tlak na svoj osobu, obmedzenie ochrany svojej osobnosti v niektorých prípustných medziach. Musí pripustiť zvýšený záujem o svoju osobu. Iný názor nemôže vnímať ako ohrozenie svojej pozície, ale ako možnosť získať iný pohľad na riešenie problému. Tento jav je bohužiaľ častý a dovolím si povedať kľúčový. Pretože verejní činitelia často vynakladajú väčšinu svojej energie na obhajobu svojho postoja, názoru namiesto efektívneho riešenia situácie. Postoj uvedomenia si súvislostí verejnej služby v sebe nesie vysoké predpoklady osobnostné, morálne. Uvedomujem si, že to nie je jednoduché a túto tému považujem za veľmi náročnú. Bohužiaľ, súčasnosť nám ukazuje, že nie zákony, ale práve tento fenomén NEVEDOMIA, NEUVEDOMENIA je určujúci v reálnej podobe a stave našich miest a obcí. Verejný činiteľ by mal prekonať vlastnú dôležitosť, vlastné ego v záujme riešenia vecí verejných. Náročné, ale viac ako potrebné.
Tieto predpoklady by mali byť základom konania verejných činiteľov. V prostredí obce poslancov, ale najmä starostov. Starosta je pozícia, ktorá je dôležitá v praxi omnoho viac, ako sa zdá zo zákonov. Je to najmä z dôvodu, že starosta má kompetenciu spravovať a riadiť obecný úrad, a tým ovplyvňovať praktické dennodenné veci, či nastavovať systém práce úradu. Úrad je podľa zákona k dispozícii zastupiteľstvu, pričom však zastupiteľstvo nemá na úrad priamy dosah tak, ako má starosta. Ovplyvňovať úrad môže zastupiteľstvo prakticky len rozpočtom v príslušných položkách. V praxi sú však vo väčšine prípadov vzťahy medzi týmito subjektmi – starostom, úradom, poslancami - zložité, poznačené kvalitou vzájomných vzťahov a osobnostnými predpokladmi jednotlivcov. Ak však starosta svoje konanie zakladá na spomenutých troch predpokladoch, môže pretvoriť úrad, a tým vytvoriť priaznivejšie podmienky na spoluprácu medzi týmito aktérmi. Starosta môže nastaviť procesy vrámci úradu, skvalitniť komunikáciu s občanmi a najmä poslancami. Toto všetko môže urobiť hneď. Bez dodatočnej práce a zdrojov. Ak je jeho konanie a vedomie nastavené podľa spomínaných predpokladov. Preto je dôležitá funkcia starostu. A bohužial ako poslanec musím povedať, že v realite omnoho viac ako funkcia poslancov.
Prečo vlastne píšem tieto slová? Pretože toho mám už dosť. Dosť negativity a útokov. Len preto, že mám iný názor, že chcem, aby aj ostatní videli tieto predpoklady v každom svojom kroku v pozícii verejného činiteľa, či v pozícii zamestnanca vo verejnej správe. A chcem Vám všetkým ozrejmiť situáciu, prečo a z akých pohnútok ja konám tak, ako konám. Kľudne spustiť verejnú diskusiu. Prijmem všetko, všetky názory, a ak je moje vnímanie reality zlé, škodlivé, zamerané proti demokracii, proti občianskej spoločnosti, rád odídem, ak to dobrým a správnym veciam pomôže. Opäť opakujem, že sa nechcem nikoho dotknúť. Cieľom je vecné konštatovanie, pozvánka na dialóg, riešenie podstatných vecí efektívne a občiansky správne. Možno však moje názory nebudú pochopené správne. Budú vnímané útočne či konfrontačne. Opakujem, to nie je mojim záujmom. Moje konanie a presvedčenie sa zakladá na uvedených troch predpokladoch, ktoré sú pre mňa nespochybniteľné a nemenné. V tomto kontexte budem voliť svoje vyjadrenia a postrehy aj v budúcnosti.
Bohužial, moje okolie tieto predpoklady nevníma. Nesúdim ich, no nemôžem toto konanie akceptovať.
Filip Húšťava
nezávislý poslanec zastupiteľstva obce Kúty
filip.hustava@kuty.sk