
"Autobusku" v Poltári tvoria dve malé spojené, presklené búdky so železnou konštrukciou, ktoré vypadajú skôr ako zastávky na znamenie, než Autobusová stanica v okresnom meste. Hneď vedľa nich je umiestnená jedna tabuľa, kde sú rozpísané príchody a odchody autobusov. V daždivom počasí sa táto tabuľa týči osamotená z veľkej mláky, ako maják na ostrove. A teraz prichádzame k najdôležitejšej časti autobusovej stanice – nástupište a plocha pre príjazd a odjazd autobusov. Takýmito termínmi by sa táto plocha mala nazývať, ale realita tomu príliš nezodpovedá.
Kus deravej asfaltovej plochy pred dvoma spojenými, presklenými búdkami skôr pripomína poľnú cestu, alebo cestu po ktorej v 1968 prichádzali Sovietske tanky. Nástupnú a príjazdovú plochu najlepšie vykresľuje scenéria dier a výtlkov zaliatych dažďovou vodou a 15 rokov starého asfaltu. Je to celkom úzky pás asfaltu, na ktorý sa vojdu nanajvýš 4 autobusy. Dovolím si tvrdiť a myslím, že sa so mnou zhodnete, že takáto autobusová stanica určite nemôže reprezentovať okresné mesto. Naša Autobusová stanica sa totiž nachádza v katastrofálnom stave.
Mesto Poltár je okresným a zároveň spádovým mestom pre takmer 30 tisíc ľudí. V meste sa nachádzajú školy, zdravotnícke zariadenia, úrady a obchody, za ktorými každý deň cestujú ľudia z celého okresu. Vystúpite z autobusu a stúpite rovno do mláky. Pravdaže, my miestni sme si už na túto scenériu zvykli a pravdaže nám to vadí, ale čo také si môže povedať turista, ktorý vystúpi na Poltárskej autobusovej stanici v okresnom meste a uvidí pohľad, ktorý sa mu naskytne asi len u nás. Tipujete dobre, nadšený z toho určite nebude. Takto sa predsa nemôže prezentovať okresné mesto, bez ohľadu na to, aké veľké je. Turizmus v Poltári určite nedosahuje prevratné čísla, ale položme si otázku takto.. Kto by sa k nám hrnul, keď jeho prvý dojem vytvorí stanica v takom stave, v akom je?... Prvý dojem nikdy neurobíte druhýkrát.
Chcelo by to zmenu - Riešenie
Poltár potrebuje stanicu, ktorá ho bude dôstojne reprezentovať. Nakoľko som si vedomý toho, že naše mesto a okres nemá takú rozlohu a počet obyvateľov, ako povedzme okres Lučenec, ale tak isto nepotrebujeme takú stanicu, akú má Lučenec. Inšpirácia sa nachádza na Slovensku, v rôznych mestách, kde autobusovú stanicu tvorí pár očíslovaných nástupíšť podľa toho, na ktorý smer sa autobus vydá a samozrejme nová, kvalitná, asfaltová plocha, označená čiarami. Existuje tu nástupište určené len na vystupovanie a tak isto sú tu nástupištia, ktoré sú označené a rozdelené podľa smeru jazdy. Je tu prítomný vjazd aj výjazd zo stanice, aby autobusári nemali zbytočne komplikované manévrovanie. Podobne by to mohlo byť aj u nás, pretože z Poltára tak isto vedú cesty na viacero smerov – Kokava nad Rimavicou, Rimavská Sobota, Málinec a Lučenec. Podobná schéma stanice sa nachádza aj v Košiciach na staničnom námestí, ktoré je určené pre autobusy MHD.
Umiestnenie novej autobusovej stanice v Poltári by mohlo byť hneď vedľa terajšej, na mieste, kde je dlhý pás zelene a kde sú osadené len pouličné lampy. Svojim tvarom a veľkosťou by sa na autobusovú stanicu hodil ako stvorený a navyše by si zachoval strategickú polohu pri vlakovej stanici. Miesto terajšej stanice by mohlo vzniknúť parkovisko, ktoré by odbremenilo železničnú ulicu od mnohých zaparkovaných áut v úradné dni. Je to samozrejme len moja vízia, ako by sa mohol riešiť tento dlhoročný problém mesta. Je mi jasné, že nie všetky pozemky v Poltári patria mestu a pre tento projekt by sa musela nájsť široká dohoda, ale myslím si, že by to mala byť jedna z hlavných priorít mesta. Takáto realizácia novej stanice by priniesla efektívnejšie rozmiestnenie nástupíšť, zvýšila by estetický výzor okolia oboch staníc v hlavnom ťahu mesta, vytvorila by nové parkovacie miesta a v konečnom dôsledku by navrátila autobusovej stanici postavenie hodné stanice okresného mesta.