
.Evanjelik.sk
Začalo to písaním na môj "cerkevnícky" blog. Server má v programe spájať, zjednocovať evanjelikov vo virtuálnom priestore a frčať hlavne na učení evanjelickej cirkvi, ak nerátam malé ekumenické odbočky. Ja som od mája 2006 tlačil témy spojené s nemenovanou krajinou Blízkeho východu, a sprácovia mi dali pár krát najavo, že sa od môjho sionizmu dištancujú.
Prišiel rok 2008, po 11-mesačnej stáži v Izraeli v roku 2007, prišli - popri písaní - dve prednášky. Prvá v Bánovciach miestnym veriacim prešla v relatívne pohode - merané na základe "nevýznamnosti" diskutérov k článku o prednáške.
.Smrečany
Ale tou druhou, v Smrečanoch, som to už prepálil. Oznam o jej konaní som na portál ani nezavesil, veď išlo o zasadnutie duchovných Liptovsko-oravského seniorátu, kam ma pozvala seniorálna sestra farárka. Po odrečnení s dobrým srdcom som v pohode o pár dní napísal článoček - ale odozva už bola ostrejšia.
Hneď prvý ma skritizoval vedúci katedry systematickej teológie Evanjelickej bohosloveckej fakuty, že moje články "nekorešpondujú s teológiou ev. a. v. cirkvi!". Jeho brat, (spolu)správca portálu, mu len pritakal, dôvodiac o mojom škodení cirkvi. A čaša jeho trpezlivosti sa preplnila, keď mi hneď v deň publikovaní článku poslal mail, že si mám články blogu skopírovať inde, že ich do týždňa zmaže.
Dúfam, že pozývajúca sestra seniorka nebude mať kvôli mne u vedenia cirkvi "priekak". Jeden nemenovaný diskutér, obzvlášť špecializovaný na môj sionizmus, má potenciál nažalovať všetkým.
.Herľany už radšej nie
Oznámeného biblicko-rekreačného týždňa modlitebného spoločenstva EC a.v. v Herľanoch, kde hlavnou témou je Vyvolenie Izraela, sa radšej ani nedotknem, hoci akciu som predtým na blogu spropagoval. Dokonca som im poslal aj sponzorský príspevok, veď hlavným rečníkom je "duchovný otec" kresťanského priateľstva Izraela v našich končinách - Janko Ostrolúcky. Prvú knihu o "Izrael včera a dnes" som čítal práve od neho.
.O Židoch na biblickej i vo výbore
Ani na biblickú na evanjelickej fare v Prievidzi som radšej nešiel, veď sa preberá 11.kapitola listu Rímskym. A keď ich Boh nezavrhol, odtiaľ je len krôčik, tenká hranica od biblického sionizmu, k pochopeniu, že štát Izrael je ....pšššt, radšej už nič.
Ešte som chcel lobovať u vedenia cirkvi, aby povolili vytvorenie výboru pre štúdium židovských koreňov kresťanstva. Tam by sa pretriasali všetky teologické veci súvisiace so vzťahom židovstva a cirkvi, vrátane Lutherových neslávnych diel o Židoch. Asi aj to nechám plávať.
.Na čas "oddych"...
Asi je čas povedať si: Miro, dosť bolo kresťansko-sionistického "blbnutia" na evanjelickom portáli a cirkvi, daj si pauzu.
Izrael aj tak nie je "politická" téma pre luteránov. Tou permanentnou je predsa reformácia, kedy sa - svojho času - tuho ťahalo za prsty s katolíkmi o učení. Inou bola kauza ŠtB. Tá už doznela. O židovstve sa taktne mlčí.
Asi sa na čas vrátim k "starej, dobrej", cirkevnými otcami zbúchanej, teológii náhrady: všetko v Biblii už patrí len a len "cerkvi". Starú Zmluvu - prorokov - netreba moc čítať, a ak áno, tak potomstvo Jákoba, či zem Izraela treba alegorizovať a vztiahnuť na univerzálnu cirkev. Tá je predsa novým Izraelom. Starý bol rozptýlený, a dnešný štát Izrael je celý v hriechu. Aj tých 144 tisíc zo Zjavenia Jána treba chápať ako symbol plnosti spasenia. Teda žiadny Židia by v eschatológii nemali byť, veď sú len obrazom, tj skoro ničím.
Prípadne si pridám aj štipku liberálnej teológie. Prosociálna agenda matky cirkvi s otcom ficoštátom, či enviromentálna alebo prohomosexuálna agenda sú teraz "in".
...až pokiaľ sa zase nevrátim
k starému dobrému konzervatívno-fundamentalistickému prístupu. Raz darmo, stará biblická láska nezahynie.
Potom zase budem zapálene písať o tých bradatých obrezaných mužíčkoch s jarmulkami na hlavách. Ako za starých dobrých čias, keď mi iritovanie ostatných až tak veľmi nevadilo.
Šemá Jisrael, Adonai Eloheinu, Adonai Echad !