Tu je kapela, hrajúca chabadskú hudbu. Jej hebrejský názov rozlúštiť neviem. Aparatúru mali rozloženú hneď vedľa stánku.
Na fotke je jej hlavný spevák.

Trocha som s ním pohovoril. Volá sa Ilan Damari a v tejto kapelke len hosťoval. Webová stránka napovie o jeho vlastnej kapele a ich hudbe viac.

...a tu už Židia pri hudbe tancujú v kruhu, mladí, starí spolu; všetko muži



Potom fyzicky zdatní Židia urobili uprostred rýchly kolotanec. Ostatní im pritom tlieskali. Až tým šuhajom šnúrky na košeliach (cicit) lietali. Klobúky a jarmulky museli mať poriadne nasadené, aby im v divokom rytme neuleteli :)

Medzi prísediacimi a prizerajúcimi sa boli hlavne ženy a dcéry chasidských Židov. Okrem nich aj sekulárni Izraelčania z priľahlých otvorených občerstvení a blízkeho okolia.


Pravdaže, aj detičky prežívali svoju radosť. Tieto dievčatá, ktorá ockovia nezobrali na chrbát do kolotanca (lebo brali len synov), si zakrepčili so zástavou hnutia, na ktorej je koruna a hebrejské slovo Mesiáš. Vyjadruje vieru v skorý príchod Mesiáša.

.Rabín
Čestným hosťom podujatia bol významný rabín Yitzchak Ginsburgh. Je propagátorom chasidizmu a kabaly, židovského mystického učenia. Má vysokoškolsý titul z matematiky.

V sukke rabínove rozprávanie počúvali aj ženy.

Rabín Ginsburgh mal počas svojho rečnenia v ivrite aj "prestávky" - vybral sa von a zatancoval si s ostatnými v kruhu. Potom sa, "vyluftovaný", vrátil do sukky a pokračoval v prednáške, pričom sa typicky židovsky knísal. Zrejme prednášal spolu s modlením.
Židia priniesli aj jeho knihy, ktoré - v anglickom vydaní - propaguje na svojej autorskej stránke. Zopár som ich prelistoval. Sú o kabale, a medzi nimy je aj jedna určená pre gójov, vysvetľujúca sedem noachidických pravidiel ako minimum Tóry pre nežidov. V otázke kresťanstva a uctievania Ježiša Krista však rabínsky náhľad nemusí byť v súlade s jeho akceptovaním ako biblického monoteizmu.
Keď sme už pri mesiášoch, v hnutí Chabad je rozšírená mienka o tom, že bývalý zosnulý hlavný rabín Menachem Mendel Schneerson (alias rebbe) hnutia je zosobneným mesiášom. Avšak neuctievajú ho ako kresťania svojho Spasiteľa.
Čo sa kritiky hnutia týka, venuje sa jej celý jeden blog, nazvaný "Padlý mesiáš". Zaujímavé a fundované čítanie od vylúčeného člena, ktorý rebemu najviac zazlieval, že sa neangažoval v prospech záchrany etiópskych Židov, uviaznutých svojho času v konfliktnej oblasti Afriky. Kritizuje ich napríklad aj za ceremóniu kaparót na Jom Kippur, kedy kury symbolicky "prevezmú" hriechy veriaceho Žida a potom sa zarežú. Tiež si podal rabína Ginsburgha za to, že v roku 2005 vyzýval vojakov, aby neuposlúchli rozkaz vysťahovať nelegálne židovské osídlenie. Zrejme židovský pisateľ kritického blogu nie je až takým sionistom ako som ja :). Kult osobnosti rebbeho a centrálnej politiky v hnutí značne cítiť, s čím je spojené aj "žehlenie" reputácie. Podobne ako s vojnovým pápežom Piom XII, kde vatikánska strana publikuje (len) pozitívne stránky pápežovho života z vtedajšej náročnej doby.
Môj postoj k týmto treniciam v židovstve je filosemitsko-sedliacky: chlapi (Židia), mám vás všetkých rád. Kráčajte po cestách Hospodinových, príchod Mesiáša urýchľujte s mierou, a spolu to už nejako dokopeme do Jeho príchodu :)
Na záver milá príhoda: keď som z veselenia odchádzal (bolo už po polnoci), rozbehol sa za mnou židovský chlapec a niečo mi rapotal v ivrite. Zrejme mi bol (moja domnienka) zaželať dobrú noc. Že by som bol získal za ten krátky čas taký rešpekt ? Videli ma, ako hodnú chvíľu listujem a čítam rabínove knihy - že by som tým (popri rozhovoroch) u Židov "zabodoval" ? Asi je na svete málo židofilných gójov, čo by sa zaujímali o rabínske múdrosti. Ale ako pozorujem, ten trend sa mení. V cirkvách je vzbudzovaných viac a viac kresťanov s láskou k Židom a Izraelu. Haleluja !