
Mladý, štíhly a počerný mladík je Omar. Z ktorejsi arabskej dediny, ktorá pripadla po vojnách Izraelu. Ľahší odo mňa asi o tridsať kíl, mladší o viac ako desať rokov. Vďaka džudu, milému športu, sa mi intelektuálna vzorka zmýšľania moslimského izraelského Araba dostala priamo pod nos.
Po džudovaní niekedy ideme spolu cez areál Tel Avivskej univerzity - a to je najvhodnejší čas, kedy opatrne vyberám a "moderujem" témy. Pomaličky, s citom, bo nehodno mi príliš dúchať do vznetlivej pahreby. Pre strážnikov, ktorí kontrolujú batožiny všetkých vchádzajúcim, musíme byť nezvyklá dvojica: anglicky hovoriaci cudzinec zo Slovenska, od ktorého občas začujú "God bless Israel", rečniaci s domácim moslimským Arabom na politickú nôtu.
Koho budeš voliť do Knessetu ? pýtam sa raz Omara. Islamskú arabskú stranu, znie odpoveď v lámanej angličtine. Povie mi aj jej názov v arabčine (nie v angličtine), vraj má do päť poslancov.
Omar je pravoverný moslim. Aj púť do Mekky vykonal, a to len vďaka dočasným pasom vydávaných Jordánskom pre izraelských Arabov, čo si chcú splniť náboženskú povinnosť. Do Sýrie s takýmito pasmi nepúšťajú, tam vedia, že sú len pre Arabov z Izraela.
Spytujem sa ho na izraelskú operáciu Liate olovo. Vraj Hamas takto raketami reagoval na izraelskú blokádu Gazy, presnejšie na uzavretie hraničných prechodov. Hmm...veď hej. Poznám takéto zdôvodnenia, idem ďalej. Prečo neslúži v armáde ? Moslim niesmie zabíjať iných moslimov. Aha. Inak šľachetná méta pre islamskú spoločnosť, kiežby sa dosahovala napríklad v Iraku.
A čo Západný breh ? Nuž, všetci Židia sa majú odtiaľ vysťahovať za Zelenú líniu. Aby mal palestínsky štát svoje územie, dôvodí Omar. K tomu ešte právo palestínskych utečencov návrat. Skúšam oponovať mojou predstavou slušného sionizmu: v Júdey a Samárii je mnoho zeme voľnej - pomestia sa tam aj Židia aj Arabi. A odkupovať zem a nehnuteľnosti od miestnych Arabov nie je nič zlé. Zisťujem však, že takéto myšlienkové pochody sú pre Omara cudzie - čo Žid na Západnom brehu, to automaticky zlo a bezprávie. "Ukradnutá pôda", "okupanti".
Otváram inú tému, obľúbenú u kresťanských fundamentalistov: chrámová hora v Jeruzaleme. Reku, či by tam Omar súhlasil s archeologickými vykopávkami. Žiadne také, veď by sa mešita Al-Aksá prepadla. Vravím na to, že takéto vykopávky sa robia s ohľadom na existujúce stavby, a tieto, ako aj výkopy musia byť zabezpečené proti závalom. Nepomohol ani odborný argument o poznaní histórie: tá by išla cez stredovek, k počiatkom Islamu v Jeruzaleme, kedy boli vybudované mešity, ďalej cez Byzanstkú éru až do židovskej éry 1. a 2.Chrámu. Žiadne také - Židia by mali zvova navrch (veď majú Západný breh a Jeruzalem).
Proroka Isú (Ježiša Krista) Židia ukrižovali a nechcú o Ňom ani počuť, hovorí mi Omar. Uznávam mu to. Ale urobili to z nevedomosti, a výsledkom toho je vykupiteľská smrť Ješuu za naše hriechy, s vysvetľujem mladému moslimovi s takmer misionárskym oduševnením.
Sem-tam mu ešte predostriem - ale len po troške - môj kresťansko-sionistický pohľad na problematiku. Že Židia sú podľa Biblie Boží vyvolený národ, a ich zhromažďovanie v zaslúbenej zemi je Božie dielo, ktoré sa zakončí príchodom Mesiáša....i to, že som zarečnil na proizraelskej demonštrácii, keď bola ofemnzíva v Gaze. Omar bol pre zmenu na demonštrácii odsudzujúcej ofenzívu Izraela.
Aj to, že Izrael má kontrolovať všetky sporné územia. Že palestínski Arabi by sa pod Izraelom mali lepšie ako pod Hamasom...pre Omara fantazmagória. Je plne za ich vlastný štát. A bez Židov.
Po chvíli sa pri synagóge v areáli univerzity rozídeme. Omar pokračuje smerom k vlakovej stanici, kde má zaparkované auto, ktorým sa dovezie domov, do svojej dedinky. Ja zabočím na Fakultu exatných vied.
Takého bývajú naše dialógy. Ja citlivo nadhodím nejakúproizraelskú témičku, a Omar hneď zakontruje palestínsko-moslimskýmpostojom.
Kiežby som mladého Omara priviedol k láske k Izraelu. Alebo aspoň k väčšej dobroprajnosti voči židovskému štátu. Nový Zákon vraví, že v nebesiach je radosť, keď hriešnik činí pokánie. Starý Zákon zase (v Mojžišovej piesni) , aby sa všetky národy radovali nad Božím vyvoleným ľudom. Veď cez tento národ prišlo spasenie. A okolo tohto národa sa dovŕši (druhým) príchodom Mesiáša.