
Najskôr zdôrazním, že moja obhajova sa bude týkať výsostne Biblie a jej príbehov, nie križiackych výprav, rôznych prešlapov inštitucionálnej cirkvi, či novodobých teroristických skupín označujúcich sa ako "kresťanské".
V mojom zábere je teda čisto len "Kniha kníh" a najmä Ten, kto za jej napísaním stojí. Prečo ? Lebo ju považujem za zbierku odkazov a poučení od JHVH, pravého Boha, stelesneného v človeku Ježiši Kristu.
."Prehľad vrážd a masakrov z Biblie" podľa p.Pietruchovej
Za každú jednu smrť človeka v Biblii je zodpovedný Boh, a preto náboženstvo postavené aj na takýchto príbehoch je "násilné".
Dovolím si kontrovať - zodpovedný je predovšetkým človek a jeho hriešna nátura, neustále sa búriaca voči autorite svojho Stvoriteľa.
Preto poďme k jednotlivým prípadom "obetí" v tabuľke p.Pietruchovej z pohľadu "obhajcu" - v bázni Božej - Hospodina a Jeho konania. Dôraz kladiem na hodnotenie a usmerňovanie udalostí z pohľadu samotného Boha.
Lótova žena bola zmenená na soľný stĺp, keď sa obzrela na Bohom ničené mestá Sodoma a Gomora. Prečo boli zničené ? Lebo ich hriech bol veľký. Obyvatelia týchto bohatých starobylých miest boli zlí. Preto ich Boh nechal zničiť (zrejme nejakou geologickou katastrofou). Lótova žena sa obzrela, hoci sa nemala - prečo - obvyklý výklad je, že v srdci zatúžila po živote v hriešnom meste.
Prvorodený Ér sa "nepáčil Hospodinovi, Hospodin mu vzal život". Hospodin je Boh, a On má právo vziať život, keďže On samotný ho dáva. Ďalej Onán, ako Biblia hovorí, konal egoisticky tak, aby znemožnil splodenie potomstva po svojom zosnulom bratovi. Nechcel, aby vdova po jeho bratovi mala dieťa, o ktoré by bolo treba sa starať a dať mu podiel z vlastného majetku. Konal zle, tak zomrel.
Faraón a jeho armáda skončili utopení v mori. Ešte predtým Boh zoslal na Egypt rany, vrátane smrti všetkých prvorodených, aby donútil faraóna prepustiť Izraelcov z Egypta. Faraón konal proti Božím zámerom s Jeho zmluvným ľudom, potomstvom Abraháma-Izáka-Jákoba, no Hospodin nedopustil, aby faraón nivočil a znova ujarmil svojich bývalých otrokov.
Trest smrti za hriech tancovanie okolo zlatého teľaťa je výstižnejšie slovo ako masaker. Izraelci sa ťažko previnili modlárstvom, keď pravého Boha, ktorý ich viedol z egyptského otroctva do zasľúbenej krajiny a predivne sa o nich staral, vymenila za uliatu podobu zvieraťa. Padli preto mečom vlastných spolubratov, ktorí tak očistili ľud od modlárstva.
"Tak zomrel Saul pre nevernosť, ktorej sa dopustil voči Hospodinovi,pretože nezachovával slovo Hospodinovo, aj preto, že sa dopytoval duchazosnulého." (1 Kron.10:14). Tento biblický citát, ktorý uviedla p.Pietruchová, zároveň hlbšie vysvetľuje dôvody smrti prvého izraelského kráľa: Hospodin dopustil, že Sual padol v bitke s Filištíncami pre hriechy voči Bohu Izraela - nevernosť a vyvolávanie ducha.
V tomto štýle môžem ďalej pokračovať vo objasňovaní príbehov ľudu Izraela.
Iste, mnohé vysvetlenia sú na míle vzdialené našim sekulárno-humanistickým predstavám, v ktorých centre je len a len človek a jeho blaho. No a čo ? Budeme sa šťažovať na "krutého" Boha, nášho Stvoriteľa a Vykupiteľa, ako náš ľudský svet zariadil ? Budeme odsudzovať náboženstvo (judaizmus a kresťanstvo), čerpajúce aj zo zmienených príbehov ?
Nepriblížime sa radšej k Nemu v pokore a neuznáme Jeho autoritu, moc, zvrchovanosť a najmä lásku k nám, ktorú nám dal v Kristovi ?
.Jericho a liberálna teológia
Aj kolega p.Trstenský, biblista (viď aj jeho iný blog), zareagoval na článok p.Pietruchovej.
Jeho argumentácia je postavená na tom, že Bibliu treba brať ako súhrn dobových záznamov, plne odražajúcich kontext vtedajšej doby na Blízkom východe. Násilie, vojnové konflikty, pohanské náboženstvá národov neustále kontrastujúce s uctievaním Boha Izraela a dodržiavaním Jeho nariadení - Tóry.
Avšak - pri všetkej úcte k biblickému vzdelancovi - si dovolím poukázať na nekritické prevzatie záverov britskej archeologičky Kathleen Kenyon, ktorá robila vykopávky Jericha v päťdesiatych rokoch minulého storočia.
"Archeologička našla múry približne z roku 1550 pre Kr. a tedaJericho muselo padnúť ešte pred (!) zaujatím krajiny Izraelitmi." Podľa toho pre dobytie Jericha Izraelcami platí, že "...skôr ide o opis akejsi kultovej procesie, než o skutočnú vojnovú výpravu."
Ako to vlastne bolo s Jerichom a najmä interpretáciu a datovaním archeologických vykopávok ?
Odporúčam článok Walls of Jericho (Múry Jericha) Dr. Wooda, biblického archeológa (podobne je to vysvetlené na stránkach tu, tu a tu). Polemický a nestranný článok o tejto známej biblickej kauze je tu.
Jadrom je, že Garstang, Kenyon a iní archeológovia našli evidenciu poukazujúcu na náhle zničenie múrov obývaného mesta, avšak Kenyon nesprávne stanovila dátum pádu mesta a ignorovala napríklad nálezy črepín.
Podľa rádiokarbóbovej analýzy bolo Jericho zničené okolo 1400 p.n.l a nie okolo 1550 p.n.l., ako odhadla Kenyon.
Po skorigovaní času zistíme, že biblický záznam korešponduje s archeologickými nálezmi. Našli sa stopy po zemetrasení, čo poukazuje na náhle zrútenie múrov Jericha pri obliehaní. Ďalej sutiny z padnutých múrov (smerom von) poslúžili ako násyp na priamy útok Izraelcov proti mestu.
Podobne aj nálezy veľkých hlinených nádob plných zvyškov ohoreného obilia nasvedčujú, že Izraelci pod Jozuovým vedením vykonali - na príkaz Hospodina - hubiacu kliatbu nad mestom, a nebrali z neho žiadnu korisť. Z obyvateľov Jericha sa zachránila jedine kanáanska prostitútka Rachab, ktorá predtým prijala izraelských vyzvedačov.
P. Trstenský napísal v inom svojomčlánku na adresu truhly Zmluvy: "Prepokladá sa, že inšpiráciou pre zhotovenie Archy boli podobnénáboženské predmety v egyptskom umení." Dovolím si opäť oponovať z biblicko-fundamentalistickej pozície - návod na zhotovenie truhly Zmluvy, ako aj pravidlá na jej prenášanie (Levítmi) pochádzajú od Hospodina, Boha Izraela.
Aby som to zhrnul, vysvetľovať niektoré udalosti v Biblii tak, že sa "nestali", ako jenapísané, ale boli neskôr dotvorené ako mýtus, je znakom liberálnej teologickej školy. Takéto uvažovanie satýka najmä Starej Zmluvy, čo ide v línii teológii náhrady - Cirkev nahradila Izrael a preto aj starozmluvné biblické dejiny vyvoleného národa môžu byť liberalizované nad mieru. Úprava (2.10.2008): po upozorení adminom som pôvodný názov článku " Ad: "krutá" Biblia podľa Oľgy Pietruchovej" zmenil, nakoľko nebol v súlade s pravidlami blogovania SME.