
Prierez článkami (ich nadpisyuvádzam v slovenčine), ktoré “písmakovi”stoja za prečítanie a pouvažovanie.
.Od politickej nejistoty k prorockejistote
Základom je myšlienka oneistote človeka národov dnešného sveta, a táje kontrastovaná voči fundamentálnej istote, vyjavenejv Božom slove. Tá je stelesnená v Mesiášovi –Ježišovi Kristovi a v spojitosti s poslednými udalosťamiokolo Izraela. V článku sa hojne cituje prorok Izaiáš(“Biblia v malom”), najmä jeho zasľúbenia preIzrael. Dotknutá je aj aktuálna politickásituácia, Napríklad je citovaný jeden profesorarabčiny, ktorý hovorí, že o politicky neriešiteľnomosude Jeruzalema sa rozhodne v deň Posledného súdu.
V tomto kontexte je zaujímavý nálezkomplentného spisu proroka Izaiáša v Kumráne vroku 1947. Jednak sa tým vyvracia sa téza “druhéhoIzaiáša”, jednak to korešponduje so založenímštátu Izrael, kedy sa tento prorok hojne citoval.
.Prečo ešte dnes očakávamenávrat Pána Ježiša ?
Prvá cirkev, apoštoli Peter aPavol boli presvedčení o skorom návrate Krista, Tentoaspekt nechýba v ich novozákonných listoch. Prekresťanov každej generácie je to odkaz: byť pripravený,lebo Syn človeka príde v hodinu, o ktorej netušíme(Luk. 12:40).
Keď chýba očakávanienávratu v každú chvíľu, stráca sa ajzameranie na cieľ. Preto – Maranatha ! Príď Pane Ježiši!
.Božstvo človeka Ježiša z Nazaretu
Kto je Boh ? Boh je Slovo telom učinené– Ježiš z Nazaretu, ktorý mohol v plnej moci a autorite osebe vysloviť meno Otca JHVH-“Ja som”. On a Otec je jedno (Ján10:30), Kto vidí Jeho, vidí aj Otca (Ján 14:9).
.Pozor – Annapolis !
“Vrchol nádeje”, rovnako aj“vrchol strachu” podľa izraelského veľvyslanca v OSN.Môže sa vytvorením “vnútroštátu” -palestínskeho štátu v medziach Izraela – dosiahnuťmier ? Nedá sa skôr priestor v Izraelom opustenýchteritóriach pre víťazstvo extrémistickýchfrakcií ako to možno pozorovať v súčasnej Gaze sHamasom na čele ?
Možné rýchlepribližovanie palestínskeho štátu indikuje, akorýchlo môžu pokračovať udalosti konca časov a ako sarysujú apokalyptické kontúry. Zo snáh omier bez Hospodina sa nakoniec vykľuje posledná vojna.
K zvestovaniu Evanjelia patrínerozlučne posolstvo, že Pán sa znovu vráti na Sion,odkial bude vládnuť ako kráľ. Spása je jedinev Kráľovi Izraela, v Mesiášovi Ježišovi Kristovi.
.O tolerancii a fundamentalizme
Tolerancia neznamená príjimanievšetkých názorov ako rovnocenných a pravdivých.Pre kresťana to v duchovnej oblasti platí obzvlášť.Sú obviňovaní, že svojou biblickou vierou v jedinečnúzástupnú obeť Ježiša Krista “upierajú”spasenie Židom, moslimom, budhistom atď. Táto kritika sícepredstavuje na jednej strane sťaby tolerantný náboženskýpostoj, no na druhej strane tlačí kresťanov na obmedzenie aprehodnotenie biblického fundamentu “...V nikom inom nietspásy...” (Sk 4:12a).
Byť fundamentalistom nie je ničiného, než stáť na biblických základoch– fundamentoch. Tie vychádzajú z toho, že celéPísmo je vdýchnuté Duchom Božím, tedaBohom inšpirované, bezchybné.
.Z júdskeho Betlehema..
...vzíde Mesiáš podľaproroka Micheáša (5:1). Z pohľadu kresťanov je to už “passé”,vediac, že Ním je v 1.storočí narodený PánJežiš Kristus.
Z rabínskeho pohľadu všaknastal problém – Mesiáš má ešte prísť.Aby sa proroctvo mohlo naplniť, mal by Betlehem mať aspoň akútakú židovskú populáciu. Ale je obývanýArabmi, nepriateľsky naladenými voči Židom. Musel by sastať nejaký zázrak – napríklad zemetrasenie avýstavba mesta Židmi.
.Newtonov Tretí chrám vtisícročnom kráľovstve
Málo známou stránkouživota Izáka Newtona je jeho riešenie teologických aeschatologických otázok. Slávny fyzik sazaoberal minulosťou a budúcnosťou Chrámu vJeruzaleme. O tom bola výstava v roku 2007 v Jeruzaleme.
Newton na základe svojho bádaniav Biblii sa pokúsil o rekonštrukciu Ezechielovho Chrámuv Jeruzaleme. Podľa anglického prírodovedcaprorokovali hebrejskí proroci o návrate Židov do zemeich otcov, o druhom príchode Ježiša, o vzkriesení zmŕtvych, o poslednom súde a o tisíčročnom kráľovstvepod vládou Ježiša a Jeho svätých.
Newton bol presvedčený, žeporozumenie židovským rituálom, zvlášťchrámovej bohoslužby, predtsvuje kľúč pre výkladknihy Daniela a Zjavenia.
Avšak k pochopenie poslednej doby bolopre Newtona veľkou výzvou. Chýbal mu vtedy podstatný“kľúč”, ktorým dnes už “disponujeme” -fyzický návrat Židov do ich Zasľúbenej zeme.
.Izrael a figovník
Je o tom, že nie vždy sa dájúčasovo “napasovať” politické udalosti Izraela naočakávaný biblický vývoj. V 1948 mnohíprirovnali vzniknuvší Izrael figovníku, o ktoromhovoril Pán Ježiš (Mt 24:32, Luk 21:29 spolu sJoel 1:7). Generácia, ktorá zažije vypučeniefigovníka = Izraela, mala prežiť záver tohto veku (Mt24:34 ). Jej trvanie malo byť 40 rokov podľa putovanie Izraelcov vpúšti. Nestalo sa nič. Podobne aj po ovládnutívýchodného Jeruzalema v roku 1967, kedy “štyridsiatka”uplynula koncom roku 2007.
Ako máme zaobchádzať sbiblickými proroctvami ? V prípade figovníkatreba zobrať do úvahy aj iné faktory –prenasledovanie, útlak, prírodné katastrofy, čizvestovanie evanjelia po svete. Taktiež, ako apoštol Peter píše(2 Pt 3:9), zdanlivé omeškanie návratu PánaJežiša nie je “zabudnutie” zasľúbenia, ale stáletrvajúca milosť.
Každopádne, Hospodin svojhocieľa dosiahne, aj keď často Jeho načasovanie nezodpovedánaším predstavám o vývoji udalostí.
.Duchovný význam chrámuvo svetle Nového zákona
Janko Ostrolúcky porovnávafyzické chrámy (prvý a druhý) snovodobým chrámom Ducha, ktorý je v Cirkvi a jepostavený na Ježišovi Kristovi.
Článok dopĺňa prehľadnýobrázok o jeruzalemskom chráme v dejinách aproroctvách v podaní evanjelikálnej teológie.Po súčasnom veku cirkvi nasleduje doba sedemročnéhosúženia (Danielov sedemdesiaty týždeň) a chrámom,do ktorého sa posadí Antikrist. Potom ide 1000 ročnávláda Mesiáša s vybudovaným Chrámom, opísanomprorokom Ezechielom (kap. 40-48) . Na jej konci nové nebo a novázem spolu s novým Jeruzalem podľa Jánovho Zjavenia.
.Ostatné témy
Koruna zo zlata pre veľkňaza (hebrej.cic) je pripravená v Chrámovom inštitúte vJeruzaleme. Menora bola priblížená k Chrámovejhore, a začali práce na odevoch pre kňazov budúcehoChrámu. Chrám má byť podľa rabínaRichmana miestom pre prebývanie Boha, miestom, v ktorom je On“prinášaný” do našich životov skutočnýmspôsobom.
Výrok jordánskeho kráľaAbdulláha II, ktorého minulý rok navštíviladelegácia izraelského parlamentu, o spoločnýchnepriateľoch – Irán, milície Hizballáhu aHamas. Podľa neho sa aj iné štáty Blízkehovýchodu cítia byť ohrozené týmto“trojlístkom”.
I napätie medzi šítskou asunitskou vetvou Islamu. Saudská Arábia a ďalšieštáty Perzského zálivu, Jordánsko aEgypt, s nedôverou pozorujú svetovládne a jadrovéambície šítskeho Iránu. Ahmadinedžád,aby tento front upokojil, hrá s obvyklou kartou, ktorána sunnitov platí – nenávisť voči Izraelu.