
Najlepšie dôvody proti sú v otvorenom liste 14 rektorov, nazvanom "Súmrak nad kvalitou vysokoškolského vzdelávania", určenom poslancom NR SR.
"Ide o záchranu a obrovskú pomoc verejným školám", dôvodil vo svojom návrhu poslanec Mojmír Mamojka. Nuž áno; vysokým školám, ktorých odbory neprešli komplexnou akreditáciou, by sa "pomohlo", znova by otvorili študijné odbory, pre ktoré im vekovo "expiroval" garant. Prijali by na ne študentov, získali by finančné prostriedky (závisiace od počtu študentov), a "biznis" by pokračoval. Najoptimálnejšia kombinácia sú nízke náklady na štúdium niektorých odborov a maximálny možný počet platiacich externých študentov. Sociálna práca, humanitné vedy stoja školu relatívne menej ako napríklad predmety vyžadujúce cvičenia v chemických laboratóriach, kde sa "core" náklady ako papier a počítače navršujú ešte o prístroje, chemikálie a iné.
Nadmieru iracionálne píše Ján Belko vo svojom komentári, keď tvrdí "čo si myslieť o tom, že keď profesor zavŕši šesťdesiatpäťku, tak sa podľa zákona na druhý deň ráno zobudí ako dementný starec..." Je to evidentne nadsadené - ako píšu samotní rektori, aj učitelia nad 65 rokov môžu ďalej pracovne pôsobiť. Len by formálne negarantovali odbor, v ostatných aktivitách (výuka, vedecká činnosť) môžu - v rámci zamestnaneckého pomeru - pokračovať bez toho, aby ubudlo z ich hodnoty a dôstojnosti.
Ak by sa posunul vekový limit garantov, dalo by to síce čas, kedy by sa "kreovali mladší profesori", avšak za cenu oddialenia účinného separačného procesu medzi kvalitnými a menej kvalitnými vysokými školami. Veľmi nahnité jablko treba zahodiť celé, z čiastočne nahnitého stačí odrezať chorú časť. Nemá význam dávať "čas milosti" na našom malom, vysokými školami presýtenom Slovensku. Spôsobilo by to len ďalšiu agóniu. Ak si vysoká škola doteraz nedokázala vychovať docentov a profesorov, a jej odbory sa dajú študovať na ďalšej univerzite "za kopcom", načo predlžovať prežívanie ? Figovník v Evanjeliu Lukáša (Lk. 13:6-9) dostal čas tri roky, aby začal prinášať ovocie. Ak žiadne nepriniesol, potom ho čakala už len sekera, nie ďalšie okopávanie, polievanie a hnojenie.
"Chýba nám trpezlivosť na postupné zvyšovanie kvality škôl", píše Ján Belko. Pre zvyšovanie kvality sa najskôr musia nastaviť dobré pravidlá. Až v rámci nich je priestor na trpezlivú prácu zvyšovania kvality, na základe ktorej sa robí periodická akreditácia.