Ráno som si privstal, lebo vtedy auto priviezlo denničky so sliepkami pred ješivu hnutia Chabad, čo je vlastne vedľajší vchod internátu.
Obradu asistovali mladí chlapci v igelitových plášťoch. Títo hydinu podávali ostatným, prípadne ňou aj krútili nad hlavou dotyčného.




Deti to zobrali po svojom. Chlapec hrdo nesie sliepku, čo ušla. Chytil ju, šikovný.

Dievčatko hladká sliepku.

Mladý muž točil sliepku nad hlavou iných. Dotyčný predniesol modlitbu, napísanú na obálke.



Iný mladý muž točí až dvomi kurami nad hlavami "hriešnikov". Efektívne.

Otec točí sliepočkou nad hlavou svojho syna.

Nábožný Žid krúti kurou nad hlavou dievčatka.

Text modlitby na obálke.

Nesmela chýbať pokladnička pre dary chudobným. Prispel som aj ja.


.Zarezávanie
Muž v ochranných igelitoch podrezával kurkám krky, krv kvapkala na piesok pod ním.

Zarezané kury končiili v škatuli. Mnohé kusy sa ešte trepotali.

Detailnejší pohľad.

Potom sa hydina pozbierala do igelitových vriec a, ako mi bolo povedané, išla na ďalšie spracovanie na iné miesto. Mäso sa použije na dobročinné účely.

.Zhrnutie
Nie všetky prúdy v judaizme uznávajú obradné zabitie zvieraťa pred sviatkom Jom Kippur.
Ďalej je tu obvyklá opozícia od ochrancov zvierat, ktorí rok čo rok protestujú.
Podľa mňa kury pri kapparóte netrpia takmer o nič viac, ako pri bežnom zarezaní. Aha, ešte je tu točenie nad hlavou (trikrát), kedy sa drží za krídla - "silný" to argument zveroochranárov o "utrpení".
Navrhujem, aby sa obrad sliepkam zpríjemnil tak, že iná osoba by hydinu oboma rukami šetrne podržala a pokrútila nad hlavou jom-kippurského "spovedníka". Len by ju nesmela príliš stláčať, aby náhodou kajúcnika neokakala :).
Tak či tak osud domácej hydiny je vopred určený - zarezať a zjesť. Avšak vypitvané a vyčistené kury z kapparótu nejdú zamrazené do obchodov, ale do dobročinných kuchýň. Oceňujem sociálny aspekt, kedy náklady na živé kury hradia samotní Židia.
Z pohľadu kresťana mi obrad silno pripomínal jedinú a dokonalú obeť za hriechy človeka - vykupiteľskú smrť Pána Ježiša Krista. Ďalej - ak zoberieme Bibliu doslovne, tak budúci Tretí Chrám bude "frčať" aj so zvieracími obetami - býkmi, kozlami, ovcami. Ako "v starých, dobrých" časoch biblického Izraela. Krvi teda bude viac ako z malých sliepok. Argument prochrámových vykladačov je: zvieracie obete budú neustále pripomínať obeť Božieho Syna, ktorý bude kraľovať svetu v mesiánskom veku (haleluja!). Ten ide proti zaužívanej mienke, že Kristus navždy "odtránil" zvieracie obete. No asi za štyridsať rokov medzi smrťou Ježiša a zničením Chrámu Rimanmi chrámová bohoslužba fungovala, a židokresťania z Jeruzalema, uznávajúci Tóru, sa jej nevyhýbali.