
.Sú to fundamentalisti
Yossi Paritzky v článku "Fundamentalistická aliancia" začína svojou cestu po oblasti Ameriky nazývanej aj "biblický opasok" (anglicky Bible belt), kde si všíma podporné bilboardy pre Izrael od amerických evanjelikálnych kresťanov, označujúc ich za "vlny nekompromisnej lásky".
A potom ide ostro na vec.
Títo ľudia majú fundamentalistickú vieru v Ježišov druhý príchod do Jeruzalema, nasledovaný Armagedonom. Pre nich je existenia Izraela dôkazom existencie Boha a platnosti "Starého Zákona", v ktorom Boh zasľúbil zem Abrahámovmu potomstvu.
To je podľa Yossiho dôvodom, prečo fundamentalistickí kresťania odmietajú aj najmenšie odovzdanie izraelských území v rámci biblických hraníc. Z rovnakého dôvodu sú aj izraelskí fundamentalisti, pre ktorých je posvätný každý kúsok zeme, vyhľadávaní rečníci na (proizraelských) cirkvených akciách v južnej časti Spojených štátov.
Kresťania majú aj Nový Zákon, píše, podľa ktorého Ježiš pri svojom druhom príchode, nasledovanom vojnou, "dá nám, Židom, ultimatívny návrh": buď prijať Ježiša a dostať večný život alebo si ho znepriateliť tak ako v minulosti, a za to obdržať večné zavrhnutie.
Židia v Izraeli sú podľa autora považovaní "týmito kresťanmi" za potenciálnych kresťanov, ktorí čoskoro dostanú životnú príležitosť - uveriť v Ježiša na konci najstrašnejšej vojny na zemi. Moslimovia sú, ako píše, nehodní kandidáti na vykúpenie, lebo už len Židia môžu byť odmenení "večnou spásou v nebi".
Podľa Yossiho demokratická aliancia medzi Izraelom a Spojenými štátmi bola vystriedaná fundamentalistickým paktom. A to medzi tými, ktorí posväcujú zem (sionistickí Židia) a tými, ktorí zase posväcujú Ježiša (kresťanskí sionisti).
Akoby toho ešte nebolo dosť, Yossi do "divokého spolku" pribral aj iránskych fundamentalistov, ktorí sa usilujú "zničiť Izrael atómovou bombou". Ako sám píše, keď sa pýtal kresťanov na túto tému, dostával zhodné odpovede - je to začiatok vojny Góga a Magóga.
"Atómová bomba, ktorá bude zhodená na nás (Židov), bude zvestovať príchod kresťanského Mesiáša." Oni nenamietajú voči zhodeniu tejto bomby, ba dokonca považujú Iránčanov za akýchsi Božích služobníkov, ktorí majú za úlohu naštartovať túto hroznú vojnu, píše Yossi.
Nakoniec si Yossi zabedáka, že títo kresťanskí fundamentalisti ovplyvňujú politiku Spojených štátov voči Izraelu, ktorá má preto charakter "vyčkávaj a pozoruj".
.Obhajoba
Reverend Malcom Hedding, dlhoročný kresťanský sionista a riaditeľ Medzinárodného kresťanského veľvyslanectva v Jeruzaleme (ďalej len ICEJ), oponuje týmto názorom vo svojom článku "Fundamentálne chyby".
Evanjelikálne kresťanské hnutie nie je homogénne, čo sa týka eschatologických názorov, hoci sú zdieľané spoločné doktríny kresťanskej viery.
Malcolm tvrdí, že "ICEJ...nezakladá svoju podporu na vratkých prorockých schémach alebo na scenároch konca sveta, ale na svätých zasľúbeniach, ktoré dal Boh Abrahámovi pred asi štyritisíc rokmi, ktoré zostávajú jadrom židovskej identity."
To znamená, píše, že veríme, že "...Židia majú predivný nárok žiť v krajine Kanáánu v mieri a bezpečí. Zároveň sa ale neprikláňame k myšlienke veľkého Izraela."
Avšak Izrael je podľa Malcolma demokracia a nie teokracia, a preto si rieši otázky štátnej suverenity so svojimi susedmi demokratickým procesom. "Milióny kresťanov-evanjelikálov podporujú právo Izraela žiť v miery a v bezpečí, a budú obhajovať toto právo, kdekoľvek si Izrael vytýči svoje hranice. Avšak nemiešame sa do izraelských vnútropolitických vecí."
"Títo kresťania netúžia po Armagedone, a rovnako netvrdia, že majú nepriestrelnú znalosť načasovania posledných vecí", uzatvára Malcolm Hedding.
Na margo zahraničnej politiky Spojených štátov argumentuje rozporom medzi politickou ideou dvoch štátov, navrhovanou Bushovou administratívou (tzv. Cestovná mapa), a Yossiho názormi o expanzionistických snahách evajelikálov.
.Na záver
Mali sme tu dve protichodné spektrá názorov. Jeden hovoriaci o proizraelských kresťanoch ako fundamentalistických, škodlivých, a druhý zase - z pozície proizraelského duchovného - obhajujúci.
Polemizovaná téma - Biblia, Izrael a aktuálna politika na Blízkom východe - je nepochybne výnimočná, vyvolávajúca emócie; pre niektorých je možno až výbušnou zmesou.
Každý však môže pozorovať prebiehajúce udalosti a urobiť si z nich úsudok.
Viera a zápal za nejakú vec bez lásky sa môže stať chladným fundamentalizmom. Na strane druhej povrchné videnie javu nám neodhalí hĺbku skrytej pravdy.