
Po druhej svetovej vojne sa objavili kresťania z rôznych denominácii s nezvyklou orientáciou - milujú Bibliu a majú lásku aj pre Izrael.
Ich hnutie sa volá kresťanský, alebo biblický sionizmus, a opiera sa o tzv. Zmluvnú teológiu (ang. Covenantal Theology).
.Túžiaci po Armagedone ?
Znamená Armagedon, zmienený v Zjaveniu Jána od 16.kapitoly, úplný zánik sveta ? Nie, je to posledný prejav ľudskej rebélie proto Bohu, kedy Kristus v boji porazí vojská Antikrista, a potom zavládne vytúžený svetový mier, mesiánska ríša pokoja, ako ju opísali židovskí proroci.
Horlia kresťanskí sionisti za zničujúcu apokalyptickú bitku ? Nie, ich vízia hovorí o mieri, ktorý ale nastane až po Božom súde nad národmi.
Ľavicové média nezvyknú šetriť kresťanov, prichádzajúcich do Izraela napríklad na židovský sviatok stánkov. "Cheme len kresťanských bláznov !", prostoducho sa vyjadril jeden nemecký žurnalista, hľadajúci nejakých pomätencov, čo by chceli vyhodiť do vzduchu mešity na Chrámovej hore.
Od ľavičiarov sa kresťanskému sionizmu dostalo hodnotenia ako "svalnaté kresťanstvo", ktorého fundamentalizmus ovplyvňuje dianie na Blízkom východe.
Aj zo strany židovských kruhov sa objavili obavy z "fundamentalistickej" aliancie medzi sionistami a kresťanskou pravicou.
Rovnako aj niektoré kresťanské cirkvi a združenia vyjadrili svoje výhrady kresťanom podporujúcim Izrael, podľa ktorých sa kresťanský sionizmus sa vo svojej extrémnej podobe ženie za poslednými vecami a rasovým (sionistickým) exkluzivizmom namiesto presadzovania lásky, zmierenia a spravodlivosti.
Treba povedať, že objavilo sa aj serióznejšie hodnotenie kresťanského sionizmu, zmieňujúce jeho históriu od čias puritánov v Novom svete, ktorí verili v budúce obnovenie Izraela, cez Darbyho dišpenzacionalizmus, až po apokalyptické bestsellery v Spojených štátoch.
Väčšina propalestínskych kresťanských kritikov prilieha k teológii náhrady, podľa ktorej Cirkev "nový Izrael" nahradila fyzický Izrael v Božom pláne, lebo Židia svojho Mesiáša neprijali.
Niektorí dokonca sformulovali jedinečnú palestínsku verziu teológie oslobodenia, ktorá pripodobňuje židovský štát k okupantovi "ukrižovávajúceho" trpiacich palestínčanov.
.Biblický sionizmus na Zmluvnej teológii
Zmluvy, ktoré uzatváral Boh s ľuďmi sú ako zlatá niť, idúca Písmom. Zahrňujú Abraháma, Mojžiša na vrchu Sinaj, kráľa Dávida a napokon Novú zmluvu v postave, účinkovaní a vykupiteľskej obeti Ježiša Krista.
Abrahámovská zmluva spojila naveky jeho potomstvo s kanáanskou krajinou.
Nasledujúca rozšírená mojžišovská zmluva obsahovala podrobné inštrukcie, Zákon, ktorý mal vyvolený národ nasledovať, rovnako aj trestné "klauzuly" o rozptýlení Izraela po svete.
Dávidovi z Júdovho pokolenia bolo dané prisľúbenie, že z jeho potomstva vyjde Vykupiteľ - Mesiáš. Pre kresťanov je to Ježiš, ktorý splní mesiánske očakávania prorokov pri svojom druhom príchode.
.Pretrvávajúca zem a pretrvávajúci národ
Židovský národ prežil až doteraz, a je opäť vo svoje biblickej domovine, ako avizovali proroci. Permanentné zavrhnutie Židov v podobe ich večného blúdenia sa nekonalo.
Čo na to Nová Zmluva ?
Apoštol Pavol píše (Rim. 3:3), že nevernosť jedných nezničí Božiu vernosť, a že "nezavrhol Boh svoj ľud, ktorý vopred poznal" (Rim 11:2a). Galatským zdôrazňuje, že vydaný Zákon neruší platnú zmluvu (Gal. 3:15-17). V liste Židom (Žid. 6:13-18) povzbudzuje tých, ktorí sú pod Novou Zmluvou, aby mali pevné povzbudenie v tejto nádeji, keďže Boh v prechádzajúcich zasľúbeniach nemôže klamať.
Učeníci sa pýtali zmŕtvychvstalého Ježiša (Sk. 1:6-7), či obnoví v tomto čase kráľovstvo Izraela. Jeho odpoveď bola nie, že neobnoví (to by bolo v rozpore s prorokmi), ale že im nie je určené poznať časy udalostí, ktoré Boh pripravil. Misia učeníkov bola hlásať po svete Dobrú zvesť.
Apoštol Peter (Sk 3:21) hovorí židovskému zhromaždeniu, že nebesia musia prijať zmŕtvychvstalého Ježiša až do času, v ktorom "Boh napraví všetko, o čom od vekov hovoril ústami svojich svätých prorokov".
V liste Rímskym (11.kapitola) sú nežidia, veriaci v Ježiša, pripodobnení planým ratolestiam, vštepeným do ušľachtilej olivy, čím ako "adoptovaní", rozširujú - nie nahradzujú - spoločenstvo Izraela.
A tak kresťania povzbudzujú svojích židovských bratov a priateľov, aby nestrácali srdce uprostred súčasného zápasu o ich vlasť Izrael, pretože ťažkosti sú predzvesťou, pôrodnými bolesťami, príchodu Mesiáša, zasľúbeného prorokmi práve im.