
.Moje dôvody
Hoci ako protestant, Písmom vyzbrojený, by som mal vytiahnuť doboja proti kultu ženy, čo našiel svoje miesto i vkatolíckej vetve kresťanstva, neučiním tak.
Z nábožensko-politických dôvodov, nech ma fundamentalistickí bratia písmaci hoci aj ukameňujú.
Takto si hútam: v kresťanstve židovské korene načím odkrývať, a cirkevnéučenie následne židofilne(sionisticky) modulovať ! Nezahodím predsa mariánsky kult, keď niečo židofilné môžem z neho vyextrahovať.
Púšťam sa teda, slovutný čitateľ, do svätého ideologického ťaženia a z "PannyMárie" - síce dosť neotesane, bo som len prostý gój, syn baníka - židofilku a sionistiku idem vyrábať.Článkom sa nechcem príliš dotknúť mariánskych ctiteľov, nonejaké zhrozenie u nich predsa len predpokladám, keďže títo nevynikajú láskou k Židom a Izraelu, ako by z Nostra Aetate malo vyplývať. Ba skôr opačne. Mariánske zoskupenia, ako napríklad také poľské katolícke radio Maryja(Mária) pod taktovkou otca Rydzyka frčí aj na židovských konšpiračných teóriach, šermujúc pojmami ako židokomúna (židokomunizmus)...
.Tradičná, cirkevná Mária - trpiteľka, orodovníčka...
"Svätá Mária, Matka Božia, pros za nás hriešnych teraz, i v hodinu smrti našej...",pamätám si z detstva mariánsku modlitbu z rímsko-katolíckého kostola, kamma brávala stará mama (protipól to mojich, na cirkevné veci kašlajúcich rodičov) pred začatím omše.
Mariánska úcta, modlitby kJežišovej matke, púte na miesta (údajných) mariánskych zjavení súsúčasťou latinského, ako aj východného kresťanstva.
Zdravé jadro mariánskej úcty, niekde síce preklopené až do kultického uctievania, čo reformácia neskôr odstránila,stojí na báze Písma. Veď Evanjeliá zachytávajú nielen pôsobenie Ježiša, ale aj osôb okoloneho. Jednou z nich je aj jeho matka Mária (pôvodným hebrejským menom Miriam),manželka Jozefa, ktorá sa stala tehotnou zásluhou Ducha Svätého apriviedla na svet Mesiáša, Ježiša (hebr. Ješuu).
Pokora, čistota a bohabojnosť Márie, jej príkladná "spolupráca" na Božom vykupiteľskom diele i za cenu vlastného utrpenia("jej vlastnú dušu prenikne meč"), rozhodne stoja za pozornosť a úctu, či dokonca aj za titul beatæ Mariæ virginis (blahoslavená panna Mária) od evanjelických učencov. .Miriam, šľachetná Židovka
Čo rozhodne chýba v učení o sedembolestnej, je národný, židovský aspekt matky Ježiša, ktorý sa tu pokúsim bližšie objasniť.
Začnem od zvestovania anjelom, ktorý panenskému dievčaťu z kňažskej rodiny, zasnúbenej s Jozefom, nabetón povedal, že jej synátor Ježiš "...bude veľký, Synom Najvyššieho sa bude volať a Pán Boh Mu dá trón Jeho otca Dávida. Bude kraľovať nad domom Jákobovým naveky a Jeho kráľovstvu nebude konca" (Luk 1:32-33).
Teda archanjel Gabriel Židovke Márii oznámil, že porodí židovského Mesiáša, ktorý bude šéfovať nielen domácim (Izraelu), ale aj celému svetu.
A Mária sa vo svojom chválospeve po stretnutí s príbuznou Alžbetou odvoláva na národné zasľúbenia potomstvu Abraháma-Izáka-Jákoba, keď vyslovuje (Luk 1:54-55), že Boh "...ujal sa Izraela, svojho služobníka, pamätlivý milosrdenstva, ako povedal našim otcom, Abrahámovi a jeho potomstvu naveky."
Mária a ostatní hrdinovia Evanjelií teda očakávali svojho, národného Mesiáša.
Pravdaže, Mesiáš neprišiel iba pre Izrael samotný, ale pre celý svet. Veriaci svet čaká na Jeho druhý príchod, kedy skutočne zasadne na trón kráľa Dávida v Jeruzaleme a nastane mesiánska éra pokoja a mieru.
Čo z toho vyplýva ? Že Miriam záležalo aj na svojom národe, keď už bola - z milosti Najvyššieho - úžasným spôsobom vmontovaná do Jeho zámerov so synmi Izraela.
Miriam bola teda aj židovská národniarka, patriotka.
A dnes, keď štát Izrael oslávil šestdesiatku, si dovolím mojou nekrôchanou hubou povedať - Panna Mária vlastne bola aj sionistka.
.Ako by mohla vyzerať ?
Vo všeobecnosti si ľudia ju "vpasujú"do svojho kultúrno-etnického kontextu. V naších končinách jej vyobrazenia nesú typické európske črty.

Ako správny bádateľ Písma a milovník Izraela si tu dovolím ukázať fotografiu dvoch (mesiánskych) Židoviek, inak chválospeváčiek, ako som ich nedávno odfotil vkongregácii v Tel Avive.

Mária, Ježišova matkaby mohla mať podobný vzhľad: oválnejšia tvár, hnedé oči, a typický židovský"nosisko". Aj tieto židovské sestry (Bat-El a Sára) sú, dľa mojej židofilno-sionistickej mienky, vhodné inšpirácie napostre a sochy panenky márie.
Som si ale vedomý, že opisy "krásnej pani" z miest mariánskych zjavení po svete sa odlišujú od mnou preferovaného vzhľadu. Čo už, keď pastieri a iní jednoduchí ľudia v Lurdoch, Medžugorí atď to tak nafasovali zhora.
Tak si aspoň zbožne zaželám, aby sa ctiteľom Márie zjavovalia so židovských črtami. Najlepšie aj s izraelskou zástavou. .Keď je Židovka krásna ako Panna Mária
Na odľahčenie - keď chce židofilný gój (nech je aj katolík) polichotiť nejakej dcére Izraelovej, nech jej trebárs povie, že je krásna ako "Panna Mária". S veľkou pravdepodobnosťou bude nasledovať nechápavá reakcia, prípadne, ak je židovská deva nábožná judaistka, možno aj pohoršenie nad prirovnaním k (pohanskému) kultu gójov.
Potom treba veci správne, rozumej filosemitsky a sionisticky, objasniť: krásna, skromná a podľa vtedajšieho judaizmu aj nábožná Miriam, manželka Jozefa, je určite - s ohľadom na vyššie napísané - vhodným a pozitivnym príkladom židovskej ženy z novozmluvnej histórie, ktorá vynikajúco dopĺňa rady hrdinských levíc Izraela zo Starej Zmluvy.