Odozva na list evanjelikálov prezidentovi Bushovi

Aj najväčšia kresťansko-sionistická organizácia - Medzinárodné kresťanské veľvyslanectvo v Jeruzaleme (ďalej len ICEJ) - publikovalo na svojej internetovej stránke reakciu na list zoskupenia amerických evanjelikálov, volajúcich po vytvorení Palestínskeho štátu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (34)
Ilustračné foto.
Ilustračné foto. (zdroj: www.apfn.org)

Nedávno skupina 34 evanjelikálnych kresťanských lídrov zo Spojených štátov napísala otvorený list prezidentovi Bushovi, aby mu tak vvjadrili podporu v jeho úsilí dosiahnuť dvojštátové usporiadanie pre vyriešenie Izraelsko-Palestínskemu konfliktu, a zdôraznili pritom, že nie všetci evanjelikáli oponujú takémuto riešeniu. Ako vedúca kresťansko-sionistická organizácia oceňujeme príležitosť reagovať na týchto kresťanských bratov, obzvlášť v ich pohľade na "biblické" mystérium, ktorým je Izrael.

Rešpektujeme právo amerických občanov angažovať sa do vládnych záležitostí veľkej dôležitosti, akým je aj Izraelsko-Arabský konflikt. Avšak nemôžeme súhlasiť s historickými a morálnymi rovnocennosťami, ktoré títo kresťanskí lídri vykreslili medzi Izraelom a Palestínčanmi,a ani s ich exegézou Písma.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Izraelský národ má starobylé právo a spojenie so zemou Izraela, tiahnuce sa cca 4000 rokov dozadu k hebrejskému patriarchovi Abrahámovi. Tam sa stali národom, ktorý univerzálne prispel pre celé ľudstvo, z čoho nie najmenšie hodnoty sú Biblia a Mesiáš, ktorý je nám kresťanom tak vzácny. V moderných časoch sa Židia vrátili do ich starobylej domoviny, z ktorej boli pred mnohým storočiami vykorenení, a to nie raz, ale dva krát. Pri opakovaných príležitostiach Izrael v dobrom úmysle demonštroval svoj úmysel deliť zem medzi separátny židovský a arabský štát v mene mieru so svojimi arabskými susedmi.

SkryťVypnúť reklamu

Naproti tomu, hoci je prítomnosť palestínskych Arabov v zemi Izrael len niekoľko generácii dozadu, nikdy v nej nevybudovali nazávislý národ, a pri všetkej úcte - nevytvorili žiadne pozitívne príspevky, zmieneniahodné pre svet. Palestínsky nacionalizmus sa dostal na svoju koľaj len pred 40 rokmi, a to len ako zámienka hnutia pre použitie teroristických metód. Je historickým faktom, že pri každom dobovom zlome, kedy židovský národ súhlasil s dvojštátovým riešením, palestínski Arabi odmietli takýto kompromis s uprednostnením násilného "odporu" voči akémukoľvek vyjadreniu židovskej suverenity v krajine.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledkom toho je, že väčšina evanjelikálnych kresťanov nedôveruje palestínskym zámerom a zostáva tak veľmi skeptická voči výhodám dvojštátového riešenia v súčasnej dobe, rovnako ako aj väčšina Izraelčanov. Myslíme si, že kresťania by mali byť veľmi opatrní v urgovaní svojich vlád predčasne tlačiť Izrael do týchto riskantných a neosvedčených riešení.

Zároveň to však neznamená, že "blokujeme" mier na Blízkom východe. Vina za to leží vo väčšine na zoskupeniach v regióne, primárne na militantných arabských a islamských elemetoch snažiacich sa o zničenie Izraela.

Podľa nášho vyhodnotenia evanjelikáli, píšuci prezidentovi Bushovi, postavili Izrael a Palestínu na dve rovnaké úrovne kvôli dvom teologickým chybám:

SkryťVypnúť reklamu

1) Nepochopenie biblického paradoxu "milosť" versus "Božie vyvolenie".

2) Oddanosť k zvyškom doktrín, známych ako teológia náhrady.

Z Biblie je jasné, že Boh skutočne miluje všetkých ľudí rovnako, či sú to Izraelčania, palestínčania, alebo iní. No rovnako je pravdou, že Boh vo svojej suverenite povolal a vyvolil istý "nástroj" pre Jeho večné zámery. "Jákoba som miloval, Ézaua nenávidel", potvrdzuje Rímskym 9:13. Rozumieme tým, že Boh ustanovil jedinečný vzťah s Izraelom za účelom vykúpenia sveta, vzťah, ktorý je trvajúci a nemá žiadny ekvivalent, nech je čokoľvek na palestínskej strane.

Napriek tomu mnohí kresťania do dnešného dňa zamietajú, že Izrael pretrváva v špeciálnom zmluvnom vzťahu s Bohom. A pretože tento postoj bol zdrojom mnohého zla a nepriateľstva voči Židom počas cirkevnej histórie, mnohí, ktorí inklinujú k teológii náhrady, uprednostňujú termín teológia "naplnenia" - čo znamená, že príchod Krista a vznik Cirkvi splnili všetky zasľúbenia, ktoré dal Boh starovekému Izraelu. V oboch prípadoch je výsledok uvažovania rovnaký - Izrael skončil svoju vykupiteľskú misiu, čo moderný Izrael zanechalo bez teologického významu, a podľa toho by s ním malo byť aj nakladané.

Je naším presvedčením, že Božie zmluvy s Izraelom sú platné dnes rovnako ako vtedy, keď Hospodin zasľúbil dve neodvolateľné a nezrušiteľné prísahy Abrahámovi:

1) "Požehnať", čiže vykúpiť svet skrze jeho potomstvo (Gen. 12:1-3), a

2) odovzdať Kanáansku zem Abrahámovým predurčeným potomkom ako "večné vlastníctvo" (Gen. 17:8).

Týmto aj národ, aj krajina Izraela boli vybrané za účelom vykúpenia sveta. Vylúčiť jedno, alebo druhé podkopáva abrahámovskú zmluvu, a zo širšieho uhla aj naše vlastné spasenie ako veriacich Novej Zmluvy. Prečo ? Pretože podľa apoštolského učenia by to vydávalo Boha za klamára a nedôveryhodného (viď Rím 3:1-4 , Židom 6:13-20).

Napriek tomu mnohí kresťania ignorujú, alebo umenšujú zložku zeme ako súčasť abrahámovskej zmluvy, hoci Biblia na svojich stránkach aj tomuto dáva dôležitosť. Napríklad keď žalmista opisuje zmluvu s Abrahámom, zdôrazňuje, že prísľub zeme a jeho platnosť je pre "tisíc generácii" (Žalm 105:8-12). Nič v Novom Zákone neruší ani nenuluje zasľúbenie zeme (viď Rím 3:3 , II.Tim. 2:13 , Gal. 3:15-17).

Pravdou je ďalej, že v zmluve s Mojžišom Boh postavil podmienky pre Izrael, aby ten mohol prebývať v zemi, ktorú už vlastnil (Lev. 26.kap., Deut. 28.kap.). Avšak strata domova Izraela (napr. jeho rozptýlením) nikdy neznamenala, že vyvolený národ stratil nárok na svoju zem (Lev. 26:44-46 ). Dokonca ani posledných 2000 rokov exilu nie je znakom permanentného zavrhnutia Izraela svojím Bohom; On svoju "stranu" zmluvy dodržoval a ďalej dodržuje. V exiloch Izraela vidíme prejav Božej spravodlivosti a Jeho čestného charakteru, a v návratoch Izraela zase Jeho vernosť a priazeň (Žalm 102:13).

Abrahámovi bolo zasľúbené potomstvo pre požehnanie celého sveta, takisto aj fyzická zem Izraela ako "večné vlastníctvo". Biblia hovorí, že prvý príchod Mesiáša splnil prvý prísľub (Gal. 3:16), kým Jeho druhý príchod zabezpečí to druhé.

Inými slovami, Izrael jedného dňa vstúpi do svojho zasľúbeného odpočinku a mieru vo svojej krajine. Veríme, že sa to ultimatívne splní v mesiánskom veku. Dovtedy nebudeme hlásať, aby nevykúpený Izrael vstúpil do svojho plného územného zasľúbenia. Rovnako však nebudeme súčasťou akéhokoľvek úsilia, nútiaceho Izrael permanentne sa vzdať svojho biblického dedičstva zeme.

Miroslav Iliaš

Miroslav Iliaš

Bloger 
  • Počet článkov:  308
  •  | 
  • Páči sa:  40x

Konzervatívec, židofil a sionista. Už nie zarytý priateľ slobody. A čerstvý rusofil. Zoznam autorových rubrík:  Veda - aj tú treba, né ?Odluka cirkví od štátuIzrael, ó môj IzraelŠportíky moje bojovéISATIPataveda (pseudoveda)Súkromné dumaniaPeter UherNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
INESS

INESS

107 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu