
Je cirkev naplnením starozákonného Izraela ? V článku (v češtine) s rovnakým nadpisom sa o tom uvažuje v kresťanskom časopise Zápas o dušu (č.90, str.9-18) .
Hneď napoviem, že zhrnutím brata autora je: nieto žiadnej pozemskej, národno-politickej zvrchovanosti pre Židov v Izraeli, je len nová, duchovná zmluva milosti v Kristovi pre všetkých.
Pozrime sa trocha na autorovu výkladovú argumentáciu niektorých častí Biblie, spomenutú v jeho článku.
.Prorok Daniel
Mnoho diskutovaná prorocká kniha Starého Zákona. Bohabojný Žid Daniel, odvlečený ako mladík do babylonského zajatia, dostáva zjavenia od Hospodina, čo sa má v budúcnosti diať s jeho národom.
V knihe je mnoho prorockých videní, ktoré generujú mnoho pohľadov a výkladov. Autor sa hneď odpichol od tzv. historického výkladu Daniela 9:27a a priradil postave, ktorá "Uzavrie pevnú zmluvu s mnohými na jeden týždeň; na pol týždňa zastaví zábitnú i pokrmovú obeť.." historického Ježiša z Nazaretu. Nie tajomného Antikrista, ktorý má prísť na konci časov podľa iných teologických výkladov.
Prečo práve Kristus ? Lebo podľa autorovho výkladového presvedčenia práve On definitívne svojou smrťou zastavil chrámové obete.
Paradoxne, sám Mesiáš prehlásil, že neprišiel zrušiť Zákon ani Prorokov. Hoci Rimanmi zničený druhý Chrám v roku 70 po Kr. nahráva presvedčeniu, že doba Starej Zmluvy je nenávratne preč.
.Prišla Cirkev, všetko je už inak
Ďalej podľa pisateľa tu už máme teológiu Novej Zmluvy, ktorá prináša novú optiku, v ktorej sa stratila budúcnosť národného Izraela, a všetko sa zduchovnilo a prelialo do univerzálnej Cirkvi.
Pozemský Jeruzalem je naplnený v novom Jeruzaleme, kanaánska zem je už v nebeskej vlasti, a izraelský telesný národ ? Ten je zase naplnený v pravom duchovnom národe, ktorý prijal Ježiša ako svojho Mesiáša.
.Jakub a Ámos
Na prvom jeruzalemskom sneme, kde sa riešila otázka prijímania nežidov do - vtedy hlavne židovskej cirkvi - apoštol Jakub (Sk. 15:14-19) cituje proroka Ámosa (Am. 9:11-12).
Oops, a už je to podľa autora zovšeobecnený argument, že prijímanie pohanov do cirkvi zodpovedá vybudovaniu rozpadnutého stánku Dávidovho. Zase nič pre národný Izrael, stánok Dávidov.
.Jeremiáš a list Židom
Podobná interpretácia brata autora je pre proroka Jeremiáša (Jer. 31:31-34) v kontexte listu Židom (Žid. 10:11-18 ) - Jeremiášov zákon vpísaný do srdca je zase len o Cirkvi.
Izraelu sa opäť nič fyzického neušlo. Ide sa len a len po novozmluvných linkách, ktoré prevyšujú starozákonnú doslovnosť sľubov (určených v drvivej väčšine pre Izrael), ktoré sa ukrižovaním jedného Žida - Ježiša - premenili na len tiene nových vecí.
.Slovenská verzia - už všetko je inak !
Aké neuveriteľné prekvapenie však čaká kresťanského čitateľa v príbuznom slovenskom časopise "Zmena a rast"(08/2006) ! V článku "Sedem nesplnených proroctiev o Izraeli" (str. 35-38) sa naraz nájde kopec fyzických zasľúbení pre Izrael ! Je tam návrat Židov do ich biblickej domoviny (alija), tretí Chrám, posledný konflikt o Jeruzalem a iné.
Z celej brožúrky veje iný teologický vietor - Stará Zmluva (Hebrejská biblia) a v nej Izrael, Jeruzalem, zasľúbená zem, židovský národ atď....sa nezduchovňujú a berú sa doslovne.
Svoju smotanu podľa tohoto pohľadu v budúcnosti "zlíže" aj fyzický Izrael, nielen samotná Cirkev.
Mimochodom, tento článok čerpal z prednášky Luca Henrista, ktorá odznela na Konferencii kresťanských priateľov Izraela v Žiline. O nej som inde napísal obsiahlejšiu reportáž.
.Čo potom s Izraelom ?
Ako to vlastne bude s tým Izraelom ? Rozpustil (alebo sa ešte rozpustí?) sa v "cerkvi svatej", a či bude mať židovský národ svoju neochvejnú národno-územnú identitu ?
Samotní kresťania sú v tejto otázke rozdelení. Tí, čo vidia v Biblii úžasné zasľúbenia pre Izrael (ako ja), moderný Izrael milujú, pretože ho Hospodin stále miluje. Títo "kresťanskí pravičiari" (angl. Christian Right) dokonca občas nahnevajú svojich spolubratov z iných denominácii, ktorí vidia budúcnosť už len pre Cirkev.