
.Vianočná tradícia
Ako to s oslavovaním narodenia Mesiáša celé začalo ? Prví kresťania zo židovstva narodenie Ježiša (hebrejsky Ješua) neslávili.
To bolo zavedené až neskôr, keď sa kresťanstvo začalo šíriť po vtedajšom svete a od čias cisára Konštantína dosiahlo oficálnu podporu.
S úmyslom priviesť pohanov do nového štátneho náboženstva zimné pohanské sviatky boli "prekryté" oslavou narodenia Ježiša Krista. "Narodenie" slnka (Sol Invictus) v deň zimného slonovratu, 25. decembra, bolo nahradené "slnkom spravodlivosti", Ježišom. Vatikánska bazilika Svätého Petra má napríklad mozaiku vyobrazenia Krista ako boha Heliosa na slnečnom voze.
Podobne má svoj pôvod v pohanskej tradícii aj vianočný stromček. Jeho zeleň symbolizovala život v zimnom období. V škandinávskych krajinách vtedajší pohania mali stromček, vyzdobený symbolmi prosperity, vo svojich domácnostiach. Germánske kmene boli zase prvé, ktoré na stromy dávali sviečky.
.Kedy sa mohol Ježiš narodiť ?
Aby sme vedelipochopiť súvislosti udalostí, ktoré Boh vykonal, musíme sa na ne pozrieť cez optiku vtedajšieho židovstva.
Vyjde nám, že pravdepodobný dátum Ješuovho (Ježišovho) narodenia nie je v decembri,ale v septembri alebo októbri, kedy bol aj židovský sviatku stánkov (sukkót). Dostanemesa k tomu skrze príbeh kňaza Zachariáša "z kňazskej triedy Abiovej"(Luk. 1:5), otca Jána Krstiteľa.
1. Kron. 24:7-18 obsahuje rozpis povinností pre triedy kňazov. Na Chráme bol vyvesený predpísaný zoznams poradím, podľa ktorého triedy slúžili - Abiova trieda pripadla na mesiacmáj/jún. Z textu vieme, že keď bol Zachariášvybraný, bolo to v jeden z dvoch týždňov, kedy slúžila jeho trieda, a niepočas hlavných pútnických sviatkov.
Vo vnútornej svätyni anjel Gabriel Zachariášovi oznámil, žeAlžbeta, jeho manželka otehotnie, čo sa aj stalo "po tých dňoch" (Luk1:24). Alžbeta bola tou správou nadšená a skrývala sa 5 mesiacov.
O mesiac neskôr (Luk. 1:26) anjel Gabriel navštívil Máriu a oznámil jej, že počneMesiáša. Mária sa hneď ponáhľala za svojou tetou Alžbetou (Luk. 1:39), azostala s ňou tri mesiace a odišla niekoľko dní pred Jánovým narodením (Luk.1:56). Ján Krstiteľ ako prorok Eliášovho typu sa mohol narodiť na židovskú veľkú noc - Pesach.
Po zosumarizovaní nám vyjde, že Ján bol počatý v júni alebov júli. Mária (hebr. Miriam) otehotnela o šesť mesiacov neskôr, t.j. vdecembri alebo januári.
Ježiš sa teda mohol narodiť okolo alebo počassviatku stánkov.
Ďalším napriamym indikátorom sú pastieri, ktorí v tom čase ešte zostávajú so svojim stádami vonku. Od novembra do marca pre zimné počasie bývajú stáda ustajnené.
Aj anjelský pozdrav pastierom (Luk 2:10) bol v súlade s duchom radostného sviatku pútnického sviatku sukkót, ktorý bol zároveň aj vhodným obdobím na sčítavanie izraelského ľudu.
Podľa Lukáša 3:23 Ježiš začal účinkovať, keď mal 30 rokov. Za predpokladu mnohých biblistov, že účinkovanie Ježiša trvalo tri a pol roka, po odčítaní tejto doby od Ježišovej smrti na Pesach nám opäť vyjde mesiac jeho narodenia (podľa židovského kalendára) na tišri, kedy je sukkót.
John Parsons, expert na hebrejské korene kresťanstva, uvádza vo svojom článku o Vianociach tézu, že sukkót je jediným sviatkom, ktorý sa bude oslavovať po príchode Krista na zem podľa proroctva Zachariáša 14:16, kým ostatné biblické sviatky (pesach, letnice, jom kippur) zostávajú kristocentricky naplnené. Moho by to indikovať budúcu celosvetovú "narodeninovú párty" vládnuceho Mesiáša.
.Pôrod v Betleheme
Ubytovňa (hostinec),v ktorej pre pár nemali miesta (Luk. 2:7) nebola taká, aké poznámednes. Bola to otvorená miestnosť, v ktorej bol pravdepodobne veľký stôl.Keď sa hostia najedli a napili, políhali si na zem a zaspali. Bolo to verejné ahlučné miesto.
Naopak, ak vezmeme stajňu za miesto narodenia, tak tá býva väčšinou v jaskyni, a nie vstodole alebo v chlieve. Preto tam bolo teplo a sucho, a čo je najdôležitejšie,mali tam súkromie. Dalo by sa povedať, že majiteľ ubytovne sazachoval k Márii citlivo, vďaka čomu sa podarilo pripraviť vhodnéprostredie na narodenie Mesiáša.
Mesiánski Židia a mnohí iní biblisti považujú za miesto narodenia Ježiša polotvorený stánok (hebr. sukka), typický pre biblický festival sviatku stánkov.
.Mudrci
Veľa prekladovBiblie ich nazýva astrológmi, hvezdármi, čarodejníkmi a podobne. Avšak neboloby v súlade s Božím charakterom, aby zjavil pravdu oMesiášovi ľuďom, zaoberajúcim sa niečím, čoBiblia nazýva ohavnosťou (5. Mojž. 18:10-12), a priviedol ich do izraelskejkrajiny.Každopádne, učenci poznali židovské Písma a chápali proroctvá.Mohli to byť aj bohatí Židia z Babylonu, ktorí sa nevrátili v ostatnými zbabylonského zajatia v 6.storočí p.n.l.
Prišli - po návštíveníHerodesa - do Betlehema, našli Ježiša, a obetovali mu dary hodné kráľa - zlato,kadidlo, myrhu.
Kadidlo bol súčasťou čistých obetí Hospodinu, a Tóraobsahuje podrobný popis, ako sa malo používať (3.Mojž. 2:2). Aj myrha patrilamedzi drahé tovary. Používala sa ako voňavka. Olej, ktorým Mojžišpomazal Árona a jeho synov za kňazov takisto obsahoval myrhu (2.Mojž.30:23,30).
.Záver
Parsons uvádza aj argumenty o možnom narodení Ježiša koncom decembra, ktoré sú postavené na východiskovom predpoklade, že Zachariáš slúžil v Chráme na veľký sviatok Jom Kippur. Avšak dogmaticky jednoznačne sa nedá stanoviť čas Zachariášovej chrámovej povinnosti, a teda ani Ježišovho narodenia.
Napriek tomu je Parsons, ako i väčšina mesiánskych Židov presvedčená, že sa Ježiš narodil na sukkót, pretože "starozákonné" biblické sviatky majú naďalej svoj význam pre Božie konanie v dejinách spásy Izraela a celého ľudstva. (čerpané aj z C.H.Wagner,Jr., Chevra, Žilina, 2002; ISBN 80-968791-2-X)