
I.Preambula
My, delegáti 4. medzinárodného kresťanského kongresu o biblickom sionizme, sme sa zišli v Jeruzaleme dvadsiateho druhého februára roku 2001, na začiatku nového milénia a v dobe, kedy Izrael a židovský národ čelí mnohým výzvam, starým ako aj novým. Tento kongres sa usiluje definovať v plnosti a vo svetle Božieho slova, ako môžu kresťania na začiatku 21.storočia plniť biblický príkaz stáť na strane Izraela, žehnať mu a podporovať ho. Vychádzajúc z princípov a zasľúbení Svätého Písma, usilujeme sa
- povzbudzovať izraelský národ, čo sa týka spravodlivosti v ich sporu a istoty ich vykúpenia;
- dať vedenie Cirkvi vo veci svojej veľkej duchovnej a morálnej zodpovednosti v tejto hodine, a
- zdôrazňovať svetu požehnanú nádej a nesporné varovania vyplývajúce z biblického sionismu.
II. Definícia biblického sionizmu
Biblický sionizmus je pevné presvedčenie, že Boh si vyvolil židovský národ a zveril mu do večného vlastníctva Kanaánsku zem, aby mohol dať svetu Jeho slovo, muža viery, Mesiáša, a aby bol živým príkladom toho, čo znamená nasledovať jediného pravého Boha a zakúšať jeho vernosť a prísnosť. Biblický sionizmus je toho názoru, že moderná obnova izraelského štátu nie je politickou anomáliou, ale dokladom nepretržitej Božej vernosti svojmu ľudu skrze Zmluvu uzatvorenú s patriarchom Abrahámom.
III. Uznesenie kongresu
Tento kongres vychádza z uznesení prijatými tromi predchádzajúcimi kresťanskými kongresmi o sionizme, konanými v rokoch 1985, 1988 a 1996, uznáva ich a prijíma. Zvlášť sa hlási k "Prehláseniu o kresťanskom sionizme" uvedenom v uznesení prijatom na Treťom mezinárodnom kresťansko-sionistickom kongrese.
Deklarujeme našu pevnú vieru v slávnu víziu mieru, prichádzajúceho pre Izrael a pre svet, ktorá bola prvý krát vyslovená v minulosti v posvätných spisoch hebrejských prorokov a potvrdená naším Pánom a jeho apoštolmi. Berieme do úvahy, že tento biblický pojem mieru bol zdrojom nádeje a formovania ľudských dejín viac než čokoľvek iné, že počas mnohých generácií inšpiroval vieru a čestnosť a doteraz nebol prekonaný žiadnym iným ľudským úsilím o mier. Práve naša vytrvalá oddanosť tomuto zasľúbenému veku mesiánskeho mieru a pokoja je smerodajná pre náš prístup k súčasným okolnostiam, pred ktorými stoja Izrael, Cirkev a svet (Izaiáš 2:1-3).
IZRAELU sa vľúdne prihovárame, že sme svedkami obrovského tlaku, ktorý je na teba vyvíjaný, aby si sa vzdal časti svojho Bohom daného dedičtva výmenou za nespoľahlivé záruky mieru. Dosvedčujeme, že tvoj národ sa uprimne a ozajstne usiluje o mier s tvojimi arabskými susedmi, avšak stretávaš sa iba s terorizmom a mečom islamu. Sme si plne vedomí toho, že mnohí v Izraeli sú bez nádeje a unavení z boja o vlastnú existenciu.
Vnímame, že táto generácia Židov prechádza predivnou skúškou svojej viery vo veci hlbokého a dávneho puta tohto ľudu k izraelskej zemi, a obzvlášť k Jeruzalemu a k Chrámovej hore. Naliehame na Izrael a na židovskú diasporu, aby ste sa nedali zastrašit moslimskými hrozbami a neoslabili ste, aby ste nepreťali svoje hluboké duchovné a historické puto k tomuto vzácnemu dedičstvu, ktoré má i naďalej ústredný význam pre zasľúbené vykúpenie vášho národa. Pevne veríme, že vaša kauza je spravodlivá a že Hospodin Boh, Kráľ vesmíru, vás zachová a nakoniec obháji pred všetkými národmi.
Chválime vzorné správanie Izraela pri ochrane a sprístupnení biblických miest v jeho zemi. Naliehame na izraelských predstaviteľov, aby bez odkladov konali a ochránili archeologické pozostatky židovských chrámov na Chrámovej hore pred bezohľadným ničením, ktorého sa v posledných rokoch dopúšťajú moslimské úrady. Toto miesto, rovnako ako dalšie biblické miesta, majú veľký význam aj pre kresťanov a musia byť chránené pred moslimskými zásahmi.
Uznávame, že veľká alija (imigrácia Židov,pozn.prekl.) je založená na biblických základoch; preto povzbudzujeme Židov z celého sveta, aby pokračovali v návrate do zeme Izraela.
CIRKVI pripomíname, aby sa pevne držala našej veľkej nádeje – príchodu Pána – navzdory posmechu, nevere a opozícii, a aby uznala, že je závislá na triumfe biblického sionizmu. Naviac biblický sionizmus si uvedomuje dlh, ktorý majú kresťania voči židovskému národu, keďže máme podiel na ich duchovnom požehnaní, a podieľa sa na splácaní tohto dlhu tým, že preukazuje náš záujem o nich (Židov) skrze skutky naozajstnej lásky (Žalm 122:6, Matúš 25:31-46, Rímskym 15:27). Kresťania musia odvážnymi skutkami podporovať návrat židovského národa do celej jeho Izraelskej zeme; potešovať ich a modliť sa za nich v ich skúškach a neštastiach; a prehlasovať všekým ľuďom, že ich vyvolenie je nezrušiteľné a jeho zmyslom bolo a je priniesť do sveta Boží plán záchrany (Ján 4:22, Rímskym 3:1-2, Rímskym 9:1-5, Rímskym 11:29).
Zasľúbenej obnove Izraela rozumieme ako procesu s dvoma časťami, a síce najskôr zaujatie a obnovenie ich zeme, a následne obnovenie jeho vzťahu k Hospodinu, Bohu Izraela (Ezechiel 36:24-28, Jeremiáš 24:6-7). Tento proces je nezvratný, lebo je zasľúbené, že ďalšie vyhnanstvo už nenastane (Ámos 9:15, Izaiáš 11:11). Aj keď Izraelu bola zasľúbená celá Izraelská zem, musíme každopádne ponechať priestor pre Boží súd národa Izraela v rámci jeho hraníc ako to bolo v biblickej dobe, ako spôsob Božej nápravy, vediac, že Jeho vyšším cieľom je priviesť Izrael k sebe (Ezechiel 11:10-11, Ezechiel 20:33-44, Ozeáš 5:14-6:3). Bez ohľadu na politický vývoj v židovskom státe máme stáť pri nich, povzbuzovať ich, privádzať ich k žiarlivosti pre našu horlivosť pre Pána a Jeho slovo a prehlasovať Božie slovo týkajúce sa ich osudu (Izaiáš 62:1-12, Rímskym 11:11).
Cirkvi je prikázané, aby ctila prirodzenú olivu Izrael, do ktorej sme boli vštepení (Rímskym 11:17-18). Berieme na vedomie, že dnes existuje v Izraelskéj zemi Telo Mesiáša, ktoré má univerzálnemu Telu všetkých veriacich (tj. Cirkvi) veľa ponúknuť – je žijúcim svedectvom židovských koreňov našej viery a Božej vernosti jeho zasľúbeniam, ako aj prostriedok v boji proti antisemitismu a k povzbudzovaniu Cirkvi medzi národmi k prijatiu biblického sionizmu.
Uznesenia predchádzajúcich kongresov sa rozsiahlo zaoberali doktrinálnymi chybami tzv. teológie náhrady. Takisto pozorujeme rastúce používanie teológie oslobodenia pre podporu palestínskeho nacionalizmu. Považujeme ju za vieroučný systém, ktorý zneužíva posolstvá Písma v snahe o uplatnenie humanistickej podoby sociálnej spravodlnosti. Biblia naozaj vyzýva kresťanov, aby hovorili pravdu a mali súcit so všetkými ľuďmi. Avšak Boh vo svojom milosrdenstve nemôže žehnať klamstvá ani uctievanie falošného boha. Nemožno poprieť, že veľký podiel na utrpení palestínskych Arabov je spôsobený predovšetkým ich vlastným, bezohľadným a zkorumpovaným vedením. Ďalej palestíske nacionalistické hnutie sa stotožnilo so širšou agendou islamu, ktorú nie je možné podporiť žiadnym rozumným výkladom Písma. Naopak, Biblia stojí celou svojou váhou za návrat židovských vysídlencov do zeme Izraela. Preto kresťania nemajú žiaden biblický základ, na ktorom by mohli podporovať palestínsky nacionalizmus (Jeremiáš 31:10-12, Lukáš 21:24).
Rovnako vyzývame Cirkev, aby rozpoznala, že miestni arabskí kresťania žijú v neznesiteľných podmienkach vinou islamského nátlaku a zastrašovania.
Dôrazne odsudzujeme účelové palestínske falšovanie historickej identity Ježiša a jeho vtedajších židovských nasledovníkov a ich výklad Jeho utrpenia a obete, ktorý sleduje dočasné a nepoctivé politické ciele. Vyzývame kresťanov na všetkých miestach, aby oponovali týmto prekrúteniam, ktoré majú za cieľ vzbudiť v kresťanský antisemitizmus.
SVETU predkladáme, že Sväté Písmo jasne predpovedá príchod doby požehnaného pokoja a mieru pre celú zem. V ľudských srdciach nikdy nebyla vzbudená väčšia nádej než príchod času, kedy ľudia "prekovajú svoje meče na pluhy a svoje kopije na vinárske nože; národ viac nepovstane proti národu a nebudú sa viac cvičit boju" (Izaiáš 2:4, Micheáš 4:3).
Písmo tiež zjavuje, že tomuto obdobiu mieru bude predcházať obnova Izraela, ku ktorej dôjde uprostred veľkého konfliktu a utrpenia, kedy sa národy budú stavať na odpor proti návratu Židv na Sion. Človeku nebolo skryté, že Boh nakonec bude súdiť národy za to, že sa postavili proti Židom, ktorých znovu zhromaždil v Jeruzaleme (Joel 3). Zasľúbený všeobecný mier nastane najskôr potom, ako Boh "potrestá silné národy" za tieto činy (Izaiáš 2:4, Micheáš 4:3).
Preto varujeme všetky národy a všetkých ľudí, že tí, ktorí sa usilujú vykoreniť židovský národ z akejkoľvek časti Jeruzalema a zbaviť Izrael jeho Bohom zvereného dedičstva, alebo rozdeliť Izraelskú zem, sa dostávajú do konfliktu s Bohom Biblie (Joel 4:1-3) - sami sa zrania a padnú pod Božím súdom (Zachariáš 12:1-9). Nakoniec potvrdzujeme, že obnova Izraela povedie k príchodu Mesiáša na Olivovú horu, ako zvestuje hebrejský prorok Zachariáš (14:3-20), a prinesie pokoj Božiemu ľudu a celému svetu.