
Zameriam sa na dvoch rečníkov - brata Janka Ostrolúckeho z Kresťanských zborov v Ostrave a brata farára Hreška z našej Evanjelickej cirvki (EC) a.v. na Slovensku. Od prvého sú dostupné až tri nahrávky ("Vyvolený Izrael včera a dnes", "Budúcnosť Izraela vo svetle Písma", "Súčasné problémy Izraela"), od druhého brata je k dispzícii prednáška "Izrael v Novej Zmluve"
.Janko Ostrolúcky
Izraelský národ nebol nevestou Kristovou, bol a je manželkou Hospodina. Nevestou je Cirkev.
Prečo si Pán Boh vyvolil Izrael ? - položil rečnícku otázku. Aby sa mohol narodiť Ježiš Kristus (ďalej len JK) zo židovskej ženy, zo židovského národa. "Spasenie je zo Židov", hovoril Pán Ježiš Samaratánke pri studni; prišlo teda skze židovský národ.
Židovskí učenci hovoria, že Pán Boh stvoril Adama z jeruzalemskej hliny, jeho údajná lebka je vystavovaná v jeruzalemskom Chráme Svätého hrobu.
Zjavenie Jána v 12. kapitole obsahuje obraz tehotnej ženy, trápiacej sa v pôrodných bolestiach, odetá je do Slnka, čo korešponduje s Jozefovým snom v Egypte. Žena symbolizuje Izrael; drak-Satan chcel zničiť ženu v Egypte, v Perzii...a aj v holokauste, ale i narodené Slovo kráľom Herodesom. Nepriateľ nechcel dopustiť, aby prišiel Boží syn.
Janko za mladi skoro nepočul o kapitolách 9,10,11 z listu Rímskym, kde Pavol píše o Židoch. "...z nich je Kristus podľa tela" - čo je najzákladnejšia funkcia Izraela. Izrael si preto Boh vyvolil, aby sa z neho Kristusnarodil v tele. Avšak ďalšie atribúty Izraela sú synovstvo, sláva, zmluvy...
Synovstvo. 5.M 7:7-8 hovorí "Teba si vyvolil Hospodin..."...prečo ? "pretože vás Hospodin miloval..." Evanjelista Matúš cituje "z Egypta som povolal svojho syna" - v Starej Zmluve (ďalej len SZ) je synom Izrael, v Novej Zmluve (ďalej NZ) je Synom JK.
Božia sláva - šekina - prebývala v izraelskom národe, odišla s babylonským zajatím. Navráti až s druhým príchodom JK.
Janko zmienil aj nadväzujúce Božie zmluvy - abrahámovská, na Sinaji s Mojžišom (Mojžišova), s Dávidom, nakoniec štvrtá, Nová Zmluva v JK. Boh má nazemi dve národy – Izrael a Cirkev. Izrael je podľa neho bezbožný ako bol v časeJežiša Krista.
Čo sa posledných vecí týka, najskôr prídeodpadnutie, musí byť postavený tretí Chrám, do ktorého sa posadí muž neprávosti (Antikrist). Chrám nemôže nikde inde stáť ako na hore Mória. Preto sa sledujú politické udalosti, pozorujú sa tvorby geo-politických zoskupení, ožívanie Babylonu.
Čo sa vytrhnutia cirkvi týka, vyvstáva teologická otázka: budú mesiánskiŽidia vytrhnutí spolu Cirkvou ?
Janko ukazoval početné zábery z Izraela.
Zmienil svoju skúsenosť s osobného stretnutia s členmi Európskeho parlamentu, ktorí majú sekulárny pohľad na Izrael a ktorí podporujú vlastný štát Palestínčanov.
Brat farár Hreško - Izrael v Novej Zmluve
Začal veršom z Rim 11:26 „A tak celý Izrael bude spasený“. Ako povedal, čieľom jeho prednášky je pochopiť vzťah Novej Zmluvy kStarej, plus očistiť vzťah evanjelikov k Izraelu.
Pamätá sa z detstva, že vjeho dedine boli dva obchody-krčmy. Jednu mal kresťan, druhú Žid.„Ideme do obchodu do Žida“, bolo jasné, ku komu sa ide. Krčma u Žida vykupovalapoľnoprodukty, a tak mládenci pred zábavou prinášalipotajne obilie, aby za ne dostali nejaké peniaze. Povesť Žida bola teda všelijaká.
V ňom ako chlapcovi zostal dojem, žeŽidia sú vinní za ukrižovanie Krista. K tomu propagandazo Slovenského štátu. Leták zobrazoval Žida sdlhým nosom, kolovali fámy, že sú nepriatelia kresťanov,držia ekonomiku v rukách, zdierajú atď.
Vysvetlil aj pojem Izrael: 1.Mojž 32:29-32 opisuje Jákobov zápas, po ktorom dostal nové meno. Meno Izrael značí Boh povediespor, Boh bude zápasiť a vládnuť. Môžemetomu rozumieť, že zvíťazil nad sebou. Jákob značí úskočný,podvodník....a po dlhom boji spoznáme, kto vlastne sme. Keď sme ukonca, Boh môže pracovať na našich charakteroch. Jákob– premohol sám seba a Boh je Ten, ktorý bojuje a budevíťaziť – o tom sa odvíja teória o Izraeli ako o entite, za ktorú zápasí Hospodin.
O vzťahu dvoch Zmlúv- Starej (SZ) aNovej (NZ) citoval slová Augustína: Hoci je NZ obsiahnutá vSZ, predsa SZ nadobúda zmysel zásluhou NZ. Vyučuje sav evanjelických kruhoch: NZ v SZ sa skrýva, a SZ len v NZ sa odkrýva.
Podľa neho nemôžeme súhlasiť snázorom o neplatnosti SZ pre kresťanov. Uviedol príklad cirkevného "otca" Marcióna, ktorý bol zameraný proti Židom. Marción SZ zavrhol a NZokresal – ponechal evanjelistu Lukáša (ako jediného nežida), Skutky a Pavlovelisty. Marción má podnes svojich stúpencov vosvete. V ECav sa káže menej o SZ, nie kvôli averziivoči Izraelu,ale kvôli väčšej zrozumiteľnosti NZ. Marción dokonca zavrhoval manželstvo, podľa neho plodenie dietok patríBohu SZ, ktorý je podľa neho prísny, krvavý aochranca smilníkov, ako bol napríklad kráľ Dávid. Voči Marciónovi sa postavilTertulián, presbyter Kartága, a Ireneus, biskup vLyone.
Pán Ježiš a predstavitelia Izraela.JK rozlišuje medzi Tórou, predpismi a praktickýmživotom Židov.
Ježiš Kristus nepopieral princíp vyvoleného národa. Uznával, že spasenie je zo Židov, ako povedal Samaritánke, JK hovoril s úctou o Tóre „nemylitesi, že som prišiel zrušiť Zákon a Prorokov....(Mt: 5:17-18)
JK osobne zachová predpisyZákona: svätí židovskú Veľkú noc-Pesach, je s učeníkmibaránka, chodí v sobotu do synagógy, platíchrámovú daň a rešpektuje sumu Zákona. No neľpie na formálnychpríklazoch. Chce, aby morálka bola vrúca,požaduje skutky ducha, v prípade rozporu medzi prikázanímlásky a predpismi Zákona musí ustúpiťlitera.
Uzdravuje v sobotu,jeho učeníci počas sabatu trhali klasy a jedli.
JK predstavuje Boha jako Otca. Podľafarizejov táto predstava je rúhaním sa. PodľaJežiša v podobenstve o Samaritánovi je vzorom miešanec, Samaritán, a nie kňaz, čilevíta; Boh je pre všetkých ľudí.
Je veľmi kritický voči voči farizejom, Mt 23:1-12,37-39 –"na stolicuMojžišovu sa posadili....", ako aj tvrdé slová „zanecháva sa vám vášdom pustý....neuvidíte ma, kým nepoviete...“
Inej cesy pre vykúpenie sveta ako Jeho ukrižovanie nebolo. Vyvstáva právna otázka do diskusie:trpel Ježiš len pod Ponským Pilátom, či aj podveľkňazom Kaifášom, Herodesom - teda pod Židmi.
Apoštol Pavol podľa jeho kapitol venovaných Židom má srdečný vzťah k svojmu národu. Bol obrezaný zkmeňa Benjamína; no po obrátení prešiel do nemilosti ujudaistov.
Židia obviňovali Pavla u vladáraFelixa (Sk.24:5-6), odvolal sa k cisárovi, poslali ho doRíma, kde skončil svoj život.
Okrem nepriateľstva zo strany Izraelamusel bojovať s judaistami – židokresťanmi. Títvrdili, že kresťanská cirkev je pokračovaním synagógy, a žeobrátenci sa majú stať Židmi. Pavol to dôsledne rieši v listeGal. 1:6-9 „nech je prekliaty, ak niekto iný zvestuje inéevanjelium“ - máme právo takto hovoriť aj my ?
Len univerzálnosťkresťanstva ho mohla posunúť mimo hranice Palestíny.
Pavol mal víziu o budúcnostiIzraela. Nesúhlasime, že kresťanská cirkev prevzala vyvolenosť Izraela. Jeho zatvrdnutie je len dočasné, pokiaľ nevojde plnosťpohanov, až potom Židia príjmi JK jako svojho Mesiáša,a tak „ celý Izrael bude spasený “ sa vzťahuje nabudúcnost.
Brat Hreško dokonca vyhlásil„...očakávame deň, keď izraelský parlament vyhlási Ježiša Krista za pravéhoMesiáša„ a tiež "okrem Neho iného čakaťnetreba"....a v tom istom čase bude koniec milosti pre pohanov. Mesiánski Židia už dnes pripravujú pôdu pre tútozmenu.
Pre nás je to výzva preaktívnu misiu pre pohanov. Ktokoľvek v Neho uverí,môže byť spasený.
Podľa listu Židom (Žid 12:1-3) vrcholom zbožnosti SZje osoba JK v NZ - na Neho ukazuje osobnosť Mojžiša. V JK saukončili všetky obete; v Ňom je odpočinok pre všetkých– Židov a pohanov. Adresátom listu sú kresťaniazo Židov, neistí v zrieknutí synagógy, máich povzbudiť vo viere v JK; v liste je rozchod kresťanstva sjudaizmom.
V Zjavení Jána je najmenej400 narážok na SZ. Zj. 1:12-16 narážka naDanielovho Syna človeka (Dan 7:13-14). JK skrytý v prototypoch v SZ, vnovej odkrytý jako bohočlovek. Jemu je daná moc, Jemumajú slúžiť národy sveta.
Zj. 7:4-8 hovorí 12 x 12 x 1000 z kmeňovIzraela - no čísla treba chápať len ako symboly. Ďalej Zj. 14:1-5 …. panici zo 144 tisíc Židov spievajúnovú pieseň Baránkovi na vrchu Sion.
Zj. 10:8-11 korešponduje s Ez. 3:1-3. Zvitok knihy je Božie posolstvo, ktoré Ezechiel odovzdáva zajatým v Babylone, a Ján zase trpiacej Cirkvi.
Treba rozlišovať Izrael národnýa náboženský. Kolektívna vina za ukrižovanie JK neplatíani pre Izrael, veď celý bude spasený - môže sa to zmeniť zvečera do rána, a podľa brata nevera Izraelasa zmení v horlivú vieru v Mesiáša JK.
Vyzval pripojiť sa k modlitbám za Izrael v ten týždeň – nie za to, aby vojensky a mocenskyzvíťazili na Arabmi a Palestínčanmi, ano nie za to, abyJeruzalem bol ich hlavným mestom, a aby v ňom mohli vystavaťďalší Chrám, ale modlíme sa za otvorenie Izrael preevanjelium, aby očakával nový Jeruzalem z neba.
Na záver položil poslucháčom otázku: je niekto, kto bynechcel mať domov v novom Jeruzaleme ?
.Zhrnutie
O biblicko-rekreačnom týždni stručne informoval týždenník evanjelikov "Evanjelický posol spod Tatier" (2.4. 2008,číslo 13).
Veta v správe „(Ostrolúcky )Varoval, že odvrátenie sa izraelského národa od Hospodina je pre svet veľkým nebezpešenstvom“ nie je z teologického, ani zo žurnalistického hľadiska správna. Pavol píše v Rímskym, že ich „poklesnutím sa dostalo pohanom spasenia..“ (Rím 11:11). V dobe milosti, v ktorej žijeme, je zvestované Evanjelium až do času, "dokial nevojde plnosť pohanov"(Rim 11:25b), ako to hovoril aj brat Hreško. Dá sa teda povedať, že súčasné, no dočasné, zatvrdnutie Izraela je pre svet duchovným požehnaním. Čo je naopak pre svet nebezpečenstvom sú práve snahy rozdeliť zem Izraela a vypudiť Židov z ich biblickej domoviny (v prospech palestínskeho štátu), ako to napr. uvádza s Deklarácia biblického sionizmu .
"Proto varujeme všechny národy a země, že ti, kdo usilují vykořenitžidovský národ z jakékoli části Jeruzaléma a zbavit Izrael jeho Bohemsvěřeného dědictví nebo rozdělit Izraelskou zemi, se dostávají dokonfliktu s Bohem Bible (Joel 3:1-3) a sami se zraní a padnou pod Božímsoudem (Zachariáš 12:1-9)."
Rozdiahlejšia správa (VYVOLENÝ IZRAEL - Správa o biblicko-rekrečnom týždni v Herľanoch 3.-7.3.2008) sa dá prečítať v online publikácii modlitebného spoločentsva Most (2/2008, dá sa stiahnuť z www.modlitby.sk ). Jej autor Ľuboslav Beňo v nej o.i. píše
"Pretože medzi evanjelikmi je veľa ľudí, ktorí stále považujú (na stredoveký spôsob) židov za tých, ktorí ubližujú celému svetu. Pripomíname slová zasľúbenia Abrahámovi, ktoré mocne hovoria k podobne pomýleným ľuďom: „Žehnať budem tých, čo teba žehnajú a prekľajem toho, čo tebe zlorečí.“ 1.Mojžišova 12,3a
Škoda, že naša sa cirkev nazaujala stanovisko k Lutherovmu antisemitizmu (viď články Martin Luther a Židia, Kauza Martin Luther a Židia).
Každopádne, zaujatý pozorovateľ si všimol dve odlišné teologické koncepcie. Evanjelickú amilenialistickú, ktorá síce uvažuje o budúcom spasení celého Izraela, no nie jeho večnej fyzickej lokalizácii v zasľúbenej zemi, čo je obsiahnuté v "starých" zmluvách - abrahámovskej a Mojžišovej. Jankova teológia Kresťanských zborov je klasický dišpenizacionalizmus, milenializmus, učí vytrhnutie pred veľkým súžením (anglicky pretribulation rapture).
Teológia EC a.v., postavená na Augustínovom postuláte však v lepšom prípade zamlčuje, v horšom substituuje - v rámci novozmluvnej optiky - fyzické zasľúbenia pre Izrael. Preto správnejší je koncept tzv. Zmluvnej teológie (ang. Covenantal theology), uvažujúci o postupnosti zmlúv, každá s vlastnými "paragrafmi", pričom ďalšia neruší predchádzajúce. Ich vyvrcholenie v Novej Zmluve neruší zasľúbenie zeme pre ľud Zmluvy.
Oceňujem, že aj vďaka Herľanom téma Izrael prichádza do našej Evanjelickej cirkvi. Na teologickom poli však ostáva ešte mnoho práce.