Šachová simultánna exhibícia je vystúpenie, pri ktorom veľmajster hrá proti viacerým súperom súčasne tak, že putuje od jednej šachovnice k druhej a pri každom kole na každej šachovnici odpovie na každý súperov ťah svojím ťahom. Hoci väčšina simultánok sa zo športového hľadiska končí presvedčivým výkonom veľmajstra, ktorý zvyčajne stačí poraziť aj niekoľko desiatok súperov naraz, občas sa niektorému milovníkovi šachovej hry predsa podarí zvíťaziť a ukoristiť tak popri pamätnom zážitku a autograme aj „skalp" zvučného mena.
Tradičná Mikulášska šachová simultánka šachového klubu Doprastav a CVČ Kulíškova pre mladých šachistov z Bratislavy a okolia sa odohrala v stredu, 7.12.2011 v jedálni Doprastavu na Drieňovej ulici. Súperom 16-tim odvážnym mládežníkom bol hráč širšieho kádra slovenskej reprezentácie, dvojnásobný olympijský reprezentant, staronový člen ŠK Doprastav Bratislava, medzinárodný veľmajster Tomáš Likavský. Jedným z jeho súperov bol dvanásťročný junior Marek Karas.

(Foto: Stanislav Vlček)
Karas vs. GM Likavský (Bratislava, 2011)
1. d4 Jf6
2. c4 e6
3. Jf3 d5
4. e3 Jbd7
5. b3 b6
6. Sb2 Sb7
7. Sd3 Sd6
8. 0-0 0-0
Vzniklo postavenie Dámskej indickej obrany, v ktorom bieli najčastejšie pokračujú vývinom Jc3 a Vac1, kde jazdec stojí na aktívnejšom poli, ale zároveň zavadzia veži na c stĺpci aj strelcovi. Čierny môže hrať niekedy dxc5 s ďalším c5. V partii biely dáva prednosť vývinu dámskeho jazdca na d2, kde rovnako kryje pole e4, ale neblokuje výhľad strelca na e5 v prípade výmen a postupu pešiaka na toto pole.
9. Jbd2 Je4
10. Je5 Jxd2?!
Tento ťah nepatrí k najlepším. Počítač navrhuje brať na e5 strelcom s ďalším Jc5 a ak biely berie Sxe4, hra je vyrovnaná. Ale čierny zrejme nechce komplikovanú pozíciu. Rád by ju rýchle zjednodušil a po výmenách prešiel do koncovky. To je prístup, ktorý má význam pri hre s výrazne slabším hráčom, pretože redukuje taktické možnosti, postavenie sa stáva viac schematickým a plány hry predvídateľnejšími. Veľmajster potom uplatní svoju lepšiu techniku hry (vedno s rutinou a skúsenosťami) a súpera uťahá.
11. Dxd2 Jxe5
12. dxe5 Se7?! (12. ..dxc5, 13. Sxc4 Sc5 =)
13. Vad1 c5
S ideou 14. ..d4
14. f4!? Dc7
..f5, 15. cxd5 Sxd5 bráni napadnutiu h8 batériou Dc2-Sd3, ale biely má hru proti kráľovskému krídlu 16. g4 g6 a 17. Dc2 s ideou niekedy e4, a ak 16. ..fxg4, tak zase Dc2 +=. Naproti tomu ťah v texte iba vyvíja poslednú figúru na normálne pole.
15. f5
To je dôsledné. Naproti tomu vidno, že pozornosť čierneho je rozptýlená po ostatných doskách.
15. ..exf5
15. ..dxc4 Sxc4, 15. Vd8 aspoň získava tempo pri rovnakých problémoch.
16. Sxf5 Vac8
17. Dc2 h5?
Kritizovať veľmajstrovské ťahy nie je len tak, ale kto vidí nejakú prednosť dvojkorku h-pešiaka, nech napíše koment. Menej riskantné bolo určite h6. Teraz je +-.
18. cxd5 Vxd5
Stále smeruje k zjednodušeniu.
19. e4 Vxd1
20. Vxd1 Vd8
21. e6 f6
Nikto by asi nebral fxe6 pre nahotu kráľa, ale alternatívou bolo 21. ..Vxd1 22. Dxd1 g6 += (+0,7). Čierny mal zrejme vložiť Vxd1 pred každým pokračovaním. Na druhej strane počítač navrhuje ako ešte najlepšie 21. ..Df4, a po 22. exf7+ Kf8 (+0,7).
22. Vd7
Logické.
22. ..Vxd7
23. exd7 Dd6
S ideou zabrániť Dd1 a 24. ..Sc6. Ale čierny už nestihne dobyť postúpeného pešiaka. Nasleduje séria najlepších ťahov a vynútených odpovedí.
24. Dc4+ Kf8
25. De2
Nejde Sg6, pre 25. ..Dd1+ s večným šachom.
25. ..Sc6
26. e5 fxe5
27. Sxe5 Dd5?
Dlhší odpor dovoľovalo už len (podľa počítača) 27. ..Dh6 28. Sc7 Df6 29. Dxe7+! so ziskom figúry.
28. Sxg7+! Kf7
29. Dxh5+ Kxg7
30. Dxg6 Kf8
Vedie k matu a čierny vzdáva. 1-0

(Foto: Stanislav Vlček)
Pozn.: Časť sprievodného textu pochádza z článku na adrese: http://www.skdps.com/menu_news.php