Strážme si stámilióny, ktoré sme požičali Portugalsku

Portugalsko škrtá aj zvyšuje dane. Napriek tomu mu verejný dlh stúpol zo 108% HDP v roku 2011 na pravdepodobne neudržateľných 124% HDP v roku 2012.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (41)

Zmrazené a zdanené dôchodky, dočasné zrušenie odchodu do predčasného dôchodku, zníženie platov vo verejnej správe o 10%, či predĺženie pracovného týždňa vo verejnej správe z 35 na 40 hodín. Aj to sú výsledky pôsobenia Trojky v Portugalsku, ktoré v rokoch 2011 až 2014 čerpá medzinárodnú pomoc vo výške 78 mld. EUR.

Realitou sú však aj ponechané 13. a 14. dôchodky a platy vo verejnej správe, vyššie dane z príjmu pre firmy aj jednotlivcov (s najvyššou sadzbou až 56,5%), 12-mesačný strop pre výšku odstupného, či nárast verejného dlhu zo 108% HDP v roku 2011 na pravdepodobne neudržateľných 124% HDP v roku 2012.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo by nás to malo zaujímať? Pretože na pomoci Portugalsku sa zúčastňuje aj Slovensko a z pohľadu návratnosti našej „investície" je kľúčové, či a do akej miery sa štáty čerpajúce pomoc podarí ozdraviť. Nejde pritom o malý balík. Ak vezmeme do úvahy náš podiel v dočasnom eurovale (0,99%), podiel na rozpočte EÚ (0,37%) a kvótu Slovenska v Medzinárodnom menovom fonde (0,18%), naša "pôžička" Portugalsku môže narásť až na 400 mil. EUR. Čo všetko by sme mohli obstarať za túto sumu, si môžete pozrieť napríklad tu.

Portugalsko sa v roku 2011 dostalo na pokraj bankrotu, pred ktorým ho (aspoň zatiaľ) zachránila pomoc tzv. Trojky, teda Európskej komisie, Európskej centrálnej banky a Medzinárodného menového fondu. Ešte donedávna Trojka označovala Portugalsko ako príklad vzorového plnenia reformných cieľov. To sa zmenilo v apríli 2013, keď ústavný súd označil za protiústavné plány zrušiť trinásty (v lete), resp. štrnásty (počas Vianoc) plat a dôchodok vo verejnom sektore, ako aj plán znížiť nemocenské dávky a dávky v nezamestnanosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

V roku 2012 sa tiež prejavil negatívny dopad razantných úspor a zvyšovania daní na ekonomiku. Problémový je najmä pokračujúci rast nezamestnanosti (na 15,9% v roku 2012) a pokles HDP (o 2,7% v roku 2012), čo sa odrazilo na spomínanom zvýšení verejného dlhu aj deficitu verejných financií zo 4,4% HDP v roku 2011 na 6,4% HDP v roku 2012. Hlavne z týchto dôvodov EÚ v roku 2013 Portugalsku spolu s Írskom predĺžila splatnosť pôžičiek zo záchranných mechanizmov o sedem rokov (z 12,5 na 19,5 roka). Predĺženie splatnosti má pomôcť obom krajinám dostať sa na finančné trhy po tom, čo sa ukončí čerpanie pôžičiek zo záchranného balíka (pre Portugalsko k tomu dôjde v máji 2014).

SkryťVypnúť reklamu

Pozitívami reforiem je najmä pokles primárneho deficitu verejných financií (t.j. po odpočítaní úrokových nákladov) zo 7% HDP v roku 2010 na 0,4% HDP v roku 2011 (hoci v roku 2012 opäť stúpol na 2% HDP) ako aj nárast konkurencieschopnosti pracovnej sily, ktorý vidno v prudkom poklese jednotkových nákladov práce ako aj v raste produktivity práce.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tu je výber najdôležitejších zmien, ktoré už Portugalsko realizovalo:

Zvyšovanie daní: Základná sadzba DPH stúpla od januára 2011 z 21% na 23%. Portugalsko zvyšuje aj dane z príjmu napriek tomu, že tým spomedzi daňových opatrení najviac spomaľuje rast ekonomiky, čo kritizuje aj OECD. Daň zo zisku firiem stúpla z 26,5% v roku 2010 na 31,5% v roku 2013, pričom daň z dividend stúpla v rovnakom čase z 20% na 28%. Kombinovaná sadzba tak stúpla zo 41,2% v roku 2010 na 50,7% v roku 2013, čím sa Portugalsko zaradilo medzi štáty s najvyšším zdanením podnikateľov vo vyspelom svete. Od 1. januára 2013 stúpli dane z príjmu fyzických osôb. Namiesto siedmich daňových pásiem so sadzbami od 11,5% do 46,5% bolo zavedených päť pásiem so sadzbami od 14,5% do 48%. V pásme s najväčším počtom zamestnancov sadzba stúpla z 24,5% na 28,5%. Okrem základnej sadzby podliehajú vysoké príjmy daňovej prirážke, ktorá bola v roku 2012 vo výške 2,5% pre príjmy nad 153,300 EUR. V roku 2013 platí prirážka 2,5% pre príjmy nad 80-tisíc EUR a 5% pre príjmy nad 250-tisíc EUR. Osobitná daňová prirážka vo výške 3,5% sa uplatňuje aj pre príjem nad minimálnou mzdou. Ľudia s najvyššími príjmami tak platia sadzbu vo výške 56,5% (48%+5%+3,5%).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Reforma trhu práce: Znížila sa ochrana dlhodobých zamestnancov pred prepustením, keď výška odstupného klesla z 30-dňového platu na 20-dňový plat za každý odpracovaný rok a v roku 2013 by mala ďalej klesnúť na 12-dňový plat. Zmena sa týka len zamestnancov, ktorí nastúpili do práce po novembri 2011, títo zamestnanci navyše dostávajú k odstupnému príplatky v závislosti od ich veku. Reforma tiež zaviedla 12-mesačný strop pre výšku odstupného, pred reformou horný strop neexistoval. Maximálna dávka v nezamestnanosti klesla z 1257,66 EUR na 1048,05 EUR, maximálna doba poberania dávky klesla z 38 na 18 mesiacov (minimálna doba ostala 9 mesiacov), pričom dávky v nezamestnanosti vyplácané po šiestich mesiacoch klesli o 10%.

Reforma verejnej správy: Od roku 2011 nebolo možné do štátnej správy prijímať nových zamestnancov, platy v štátnej správe boli obmedzené cez ich progresívne krátenie od roku 2011: o 3,5% pre základný mesačný príjem do 1500 EUR, platy nad 1500 EUR boli krátené až do výšky 10%. Pracovný týždeň vo verejnej správe sa predĺžil z 35 na 40 hodín týždenne.

Reforma dôchodkového systému: Starobné dôchodky nad 250 EUR mesačne sú zmrazené od roku 2011. Dôchodky nad 660 EUR mesačne boli znížené o 10%. Dôchodky od 1350 EUR do 1800 EUR podliehajú „solidárnej dani" 3,5%, ktorá sa pre vyššie dôchodky postupne zvyšuje až na 40%. Nezdaniteľná časť dôchodku sa znížila zo 6,000 EUR na 4,104 EUR ročne. Boli uvedené postihy za odchod do predčasného dôchodku a zvýšené odmeny za neskorý odchod do dôchodku, do roku 2014 bola možnosť odísť do predčasného dôchodku úplne zrušená. V roku 2013 sa zvyšuje dôchodkový vek zo 65 na 66 rokov.

PPP projekty: Portugalsko v minulosti financovalo veľké verejné investície, najmä výstavbu diaľnic, cez tzv. PPP projekty a s podielom cez 10% HDP sa stalo svetovým lídrom v ich využívaní. Hlavnou motiváciou bola snaha obísť verejné financie, čím došlo k skrytému zadlženiu krajiny. Po vypuknutí krízy vláda začala mať problémy so splátkami, nedoplatky dosiahli až 1,9% ku koncu 2012. Pod tlakom Trojky Portugalsko zaradilo viaceré projekty do verejnej bilancie a postupne ich reštrukturalizuje vrátane razantného znižovania splátok.

Zdroj: OECD, http://www.oecd.org/gov/budgeting/49945426.pdf

Poznámka: Zaujimavé je, že PPP projekty využívali nadpriemerne všetky štáty čerpajúce pomoc z eurovalu.

Privatizácia: Plánovaná privatizácia zahŕňa železničnú dopravu (nákladná doprava v roku 2013), energetiku, banky, leteckú dopravu (už prebehla vo februári 2013), štátnu poštu (v druhej polovici 2013), štátnu vodárenskú spoločnosť a verejnú dopravu v Lisabone a Porte.

Napriek reformám patrí medzi slabiny portugalskej ekonomiky stále málo pružná pracovnoprávna legislatíva a vysoké daňové zaťaženie príjmu z práce. Aj z uvedeného prehľadu je zrejmé, že priestor na ďalšie reformy je veľký. Znižovanie odstupného by sa napríklad nemalo týkať len nových zamestnancov, rezervy sú tiež v skrátení maximálnej výšky odstupného či maximálnej doby poberania dávky v nezamestnanosti, v zrušení 13. a 14. dôchodkov aj platov vo verejnej správe a v znížení priamych daní.

Veľkou slabinou je monitoring ekonomických a sociálnych zmien v Portugalsku, nakoľko zverejnené dokumenty vrátane hodnotiacich správ Európskej komisie nie sú dostatočne podrobné. Uvedený monitoring sme preto museli vyskladať z množstva rozličných zdrojov. Pre verejnosť, od ktorej sa v konečnom dôsledku požadujú peniaze na záchranu zadlžených štátov, je pritom kľúčové, aby mala prehľad o prebiehajúcich zmenách a aby si tak vedela vytvoriť názor na efektívnosť použitia záchranných zdrojov. Inak sa zvyšuje riziko, že neinformovaná verejnosť v budúcnosti pomoc poskytnúť odmietne a to aj v prípade, že by táto pomoc bola pre Slovensko či iné štáty eurozóny efektívna.

Podrobný popis reformných opatrení realizovaných v Portugalsku a Grécku nájdete tu.

Peter Goliaš, riaditeľ INEKO

Tento článok ako aj podrobný súpis reformných opatrení Portugalska a Grécka boli vytvorené v rámci projektu INEKO s názvom „Dlhová kríza v EÚ - možnosti riešenia a pozícia SR". Cieľom projektu je posilniť odbornosť v diskusii o možnostiach riešenia dlhovej krízy v EÚ a tým pomôcť optimalizovať rozhodnutia SR v tejto oblasti. Projekt je realizovaný vďaka finančnej podpore nadácií Konrad Adenauer StiftungOpen Society Foundations.

Ak sa Vám aktivity a činnosť inštitútu INEKO zdajú prínosné, budeme radi, ak nás podporíte v našej ďalšej práci. Ďakujeme.

INEKO

INEKO

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  117
  •  | 
  • Páči sa:  54x

INEKO je mimovládna nezisková organizácia, ktorá podporuje ekonomické a sociálne reformy s cieľom odstraňovať prekážky dlhodobého pozitívneho vývoja slovenskej ekonomiky a spoločnosti. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

reklama
SkryťZatvoriť reklamu