S cieľom napomôcť analýze príčin dlhodobo vysokej miery nezamestnanosti vykonala na prelome septembra a októbra Podnikateľská aliancia Slovenska (PAS) v spolupráci s INEKO prieskum medzi 170 podnikateľmi. Sformulovali sme v ňom možné dôvody, pre ktoré nezamestnávajú vyšší počet ľudí. Požiadali sme ich, aby si z ponúkaných možností vybrali 5 a vyznačili ich. Nech sa páči výsledky:
Čo najviac bráni rastu Vašej firmy, ktorý by sa prejavil aj prijatím vyššieho počtu zamestnancov? Označte, prosím, maximálne 5 najväčších bariér.
# | Bariéra | Počet hlasov | Podiel |
1 | Vysoké odvodové zaťaženie zamestnancov | 122 | 71,8% |
2 | Vysoké daňové zaťaženie firmy | 76 | 44,7% |
3 | Slabá vymožiteľnosť práva | 75 | 44,1% |
4 | Nedostatočne pružný zákonník práce | 65 | 38,2% |
5 | Vysoké daňové zaťaženie zamestnancov | 57 | 33,5% |
6 | Korupcia (napríklad vo verejnom obstarávaní) | 57 | 33,5% |
7 | Slabá platobná disciplína obchodných partnerov | 53 | 31,2% |
8 | Veľká byrokracia pri styku s orgánmi verejnej správy | 52 | 30,6% |
9 | Nedostatočne kvalifikovaná pracovná sila | 38 | 22,4% |
10 | Príliš vysoké mzdové požiadavky potenciálnych zamestnancov | 33 | 19,4% |
11 | Nedostatočný prístup k úverom | 25 | 14,7% |
12 | Veľká vzdialenosť od trhov schopných a ochotných kupovať našu produkciu | 17 | 10,0% |
13 | Slabá regionálna infraštruktúra (cesty, železnice) | 14 | 8,2% |
14 | Vysoká minimálna mzda | 4 | 2,4% |
Poznámka: Počet hlasov vyjadruje počet podnikateľov z celkového počtu 170 respondentov, ktorí konkrétnu položku zahrnuli medzi 5 najproblematickejších pre ich podnikanie.
Zdroj: Prieskum PAS
Pre podnikateľov sú jasne najväčšou prekážkou pri prijímaní nových zamestnancov vysoké odvody. Ako jednu z top piatich bariér ich označilo až 72% zo 170 respondentov prieskumu. Ako ďalšie prekážky nasledujú zhruba s rovnako veľkou váhou vysoké daňové zaťaženie firmy (45%) a slabá vymožiteľnosť práva (44%). Štvrtou najväčšou bariérou je nedostatočne pružný zákonník práce (38%) a na ďalších dvoch miestach sa umiestnilo vysoké daňové zaťaženie zamestnancov a korupcia napríklad vo verejnom obstarávaní (obe po 33,5%). Naopak na spodnom konci rebríčka bariér sa objavila vysoká minimálna mzda (2,4%) a slabá regionálna infraštruktúra (8,2%).
Názor podnikateľov teda podporuje snahy o znižovanie nezamestnanosti zamerané na „drahé" zníženie odvodov (napríklad nízkopríjmových zamestnancov), ale aj na rozpočtovo relatívne nenáročné opatrenia ako napríklad zvýšenie vymožiteľnosti práva, pružnejší zákonník práce, zníženie korupcie či byrokracie. Na druhej strane podnikatelia za veľké bariéry rastu zamestnanosti nepovažujú minimálnu mzdu, ale aj rozpočtovo náročné budovanie infraštruktúry.
INEKO predložilo v rámci konsolidačnej kalkulačky tri konkrétne alternatívy zníženia odvodov pre ľudí s nízkymi príjmami vrátane prepočtov ich dopadu na verejné financie. Išlo by o odpočítateľné položky na zdravotné a sociálne odvody, ktoré by sa vzťahovali na zamestnancov aj dohodárov a to v nasledovnej výške:
Dopad 2014 | Dopad 2015 | |
1. Tretiny mesačnej minimálnej mzdy. Pri vyššom príjme sa bude "odpočítateľná položka" znižovať (odvody budú efektívne rásť) a zanikne úplne pri dvojnásobných hraniciach, teda dvoch tretinách minimálnej mzdy. Prechod bude lineárny. | -76 mil. € | -79 mil. € |
2. Dvoch tretín mesačnej minimálnej mzdy. Pri vyššom príjme sa bude "odpočítateľná položka" znižovať (odvody budú efektívne rásť) a zanikne úplne pri dvojnásobných hraniciach, teda štyroch tretinách minimálnej mzdy. Prechod bude lineárny. | -208 mil. € | -216 mil. € |
3. Mesačnej minimálnej mzdy. Pri vyššom príjme sa bude "odpočítateľná položka" znižovať (odvody budú efektívne rásť) a zanikne úplne pri dvojnásobných hraniciach, teda dvojnásobku minimálnej mzdy. Prechod bude lineárny. | -722 mil. € | -749 mil. € |
Poznámka: Dopady na verejné financie prepočítal Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií
Peter Goliaš
riaditeľ INEKO