V Číne už vedia že Čaplovič mal pravdu.

Pohľad na reformu Slovenského školstva v porovnaní s reálnymi krokmi ministerstva školstva Čínskej ľudovej republiky. Aké následky budú mať rozhodnutia ministerstva školstva v porovnaní s ostatným svetom ?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (28)

Rok 2020 bude podľa prognóz OECD , Forbes a McKinsey prelomovým rokom, kedy priemerný plat Číňanov bude vyšší ako priemerný plat Slovákov. Niekedy okolo roku 2020 sa teda staneme lacnejšou pracovnou silou pre čínske podniky, ktoré majú záujem o presun svojich fabrík do E.U. 

Šokujúce nie je to, že Čína nás za pár rokov prevalcuje, ale to, že na Slovensku ešte stále nevieme koho máme vlastne vzdelávať. Budúcich zamestnancov čínskych fabrík, nemeckých fabrík alebo psychológov ? Stanú sa naše deti tými hlúpejšími v porovnaní s Čínou a ostatným svetom ? Tu je pohľad na našu snahu o reformu Slovenského školstva v porovnaní s reálnymi krokmi školstva Čínskej ľudovej republiky, ktorý Vám pomôže vidieť veci inak a zamyslieť sa nad výberom školy pre svoje dieťa.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 2013 urobilo ministerstvo školstva zmeny, ktoré pobúrili verejnosť. Boli to ale hlavne učitelia a "odborníci", ktorí so zmenami nesúhlasia. 

Rok 2013 Reforma školstva :

"Čaplovič chce škrtnúť dotácie pre tisíce žiakov nepotrebných odborov"

Niekoľko rokov som sa pozerala na tú istú tabuľku. A nikdy mi tá tabuľka nedávala zmysel. Rozmýšlala som či sa nenájde aj niekto na ministerstve školstva, kto by mi túto tabuľku nejakým spôsobom zdôvodnil a ja by som mohla pokojne spávať. Viete o tom, že kým celá Ázia vrátane Číny stavia svoje ekonomiku na matematických, vedeckých a technických oboroch, Slovensko ešte stále dáva všetku svoju nádej pre zlepšenie ekonomiky do našich hudobníkov ? Tak sú nastavené dotácie na vzdelávanie. Určite nechcem, aby sa deti prestali učiť hrať na klavíri, avšak nemôže to byť dotované ako najdôležitejší obor. Prečo štát teraz platí viac za vzdelávanie huslistov ako za vzdelávanie napríklad zdravotníkov ?

SkryťVypnúť reklamu

Rok 2013 Zdroj Minedu

Druh školy

Dotácia na žiaka na rok

Stredná škola zdravotná

1100 - 1500 Eur

Stredná priemyselná škola

1100 - 1600 Eur

Stredná škola - hudobné konzervatórium

3400 - 4300 Eur - heeeej

Pedagociká a sociálna akadémia

1100 - 1600 Eur

Stredná odborná škola polytechnická

1600 - 2100 Eur

Zdá sa, že minister Čaplovič túto tabuľku tiež videl a asi sa nad ňou aj zamyslel. Potom sa pýtal svojho predchodcu a predchodcu svojho predchodcu na akékoľvek logické vysvetlenie prečo to je takto nastavené. Bohužiaľ, tí pred ním tú tabuľku ani nevideli takže je asi prvý po komunizme čo niečo rieši a ide dávať dotácie tam, kde sú potrebné a nie tam kde to určil Lenin.

Je totiž veľmi pravdepodobné, že ak štát ponechá tento komunistický systém financovania skončíme tak, že síce všetci umrieme na nedostatočné vzdelanie zdravotných sestier, ale na druhej strane aspoň nám pekne zahrajú na pohrebe. (Napriek tomu, že študentky zdravotných škôl sú múdre, ak školy nebudú mať financie na zakúpenie novej techniky, sestričky budú niektoré prístroje vidieť prvý krát až v nemocnici a potom to bude o ich improvizácií.) Alebo si myslíte že Čínski manažéri si so sebou prinesú aj kvalifikované zdravotné sestry? No nakoniec je to možné. Myslím, že si to viem predstaviť. „Súkromná Čínska klinika vo Viedni.“

SkryťVypnúť reklamu

( Počítam s tvrdou kritikou zo strany konzervatórií o tom ako klavirista potrebuje individuálne hodiny. Ale pozor, to potrebujú študenti akýchkoľvek oborov. )

Aký odbor má študovať Vaše dieťa ? 

Pre rodičov je ťažké urobiť rozhodnutie za dieťa ktoré ešte nemá celkom jasno. V takom prípade odporúčam, aby sa rodičia pozerali na Ministerstvo školstva ako na super bankovú inštitúciu. Dajú Vášmu dieťaťu nenávratnú finančnú pôžičku na jeho štúdium. Ako tento finančný vklad, ktorý mu vláda dá využije Vaše dieťa? Kúpi si lístok do prvej rady filozofickej fakulty alebo do ekonomickej univerzity ? Štát pozná odpoveď kto sa zamestná rýchlejšie. A ked nám to štát oznámil jediné na čo sme sa zmohli je kritika ministerstva ? Za poskytnutie informácií a navrhnutie riešenia ?

SkryťVypnúť reklamu

Tak sa teda pozrime do budúcnosti

Rok 2028 : Všetky telekomunikačné a fiber siete na Slovensku sú výlučne v rukách Číňanov ako aj veľké množstvo bývalých výrobných podnikov ( samozrejme okrem podnikov v Banskej Bystrici). Čínski manažéri oznamujú Slovenskej vláde, že naša krajina nemá dostatok kvalifikovaných odborníkov a technikov a preto uvažujú o odchode do Čiech a o prepustení niekoľko tisíc zamestnancov, ak im štát neodpustí daň na nasledovných 35 rokov. Slovensko súhlasí a je spokojné, že naši vysokoškolsky vzdelaní sociológovia, politológovia aj historici (ktorých sme síce nechali vyštudovať v hojnom počte, ale za ten svet im nevieme nájsť serióznu prácu v obore ), nebudú z Čínskych závodov na výrobu masla, topánok, hliníka, polyuretánu, polyméru a chemických závodov, ktorými si už v Číne nechcú znečisťovať prostredie prepustení.

Rok 2013 Hlavné správy : “Čaplovič chce určovať počty vysokoškolákov“. Komentár čitateľa : “Ako si dovoľuje niečo predpovedať ? Čo je on Ježiš ?“

Na opačnom konci Minister školstva Čínskej Republiky Di Yubo síce tiež nie je Ježiš, ale už od roku 2012 sa nebojí zvýhodňovať štúdijné obory STEM ( Science, Technology, Engineering Mathematics ) a ide si pri tom nohy dolámať. Ako povedal v televíznom interview : „Iba ak budeme mať dostatok absolventov v oblasti STEM bude naša krajina aj v budúcnosti konkurencie-schopná.“ Dotácie na tieto odbory sú v Číne vyššie ako dotácie na humanitné vedy alebo umelecké smery. Ministerstvo Školstva Čínskej ľudovej republiky začalo financovať štipendiá študentom, ktorých posiela do zahraničia na najkvalitnejšie a najdrahšie svetové technické univerzity. Za svoju prácu dostal minister školstva Čínskej republiky vlastný stolový odliatok tváre z čierneho mramoru. Náš minister školstva za obdobný nápad dostal pár vulgárnych príspevkov na svojom blogu.

Aký predmet má teda študovať Vaše dieťa ?

Tak sa zamyslite nad tým či chcete, aby pre Číňanov pracovalo, alebo s Číňanmi spolupracovalo alebo Číňanom konkurovalo. Veľa ďalších voliteľných ciest už nebude.

Rok 2013 - Minister školstva Čaplovič žiadal o zavedenie povinnej maturity z matematiky.

Učitelia aj riaditelia škôl sa pýtali ako si to predstavuje, keďže školy na to nie sú pripravené ? Minister Čaplovič reagoval : ako je možné, že nie ste pripravení ? Veď matematika je jeden z najvážnejších predmetov základnej a strednej školy. Čo iné učíte poriadne ak nie matematiku ? Každá škola uviedla viacero tém, ktorým sa venujú a dve školy uviedli aj Jastrabiarstvo.

Minister Čaplovič opätovne žiadal o prehodnotenie dôležitosti matematiky avšak učitelia odôvodnili svoj rázny postoj tým, že nevedia čo sa bude testovať a preto nevedia čo majú v tej matematike učiť.

Na druhej strane Čínska ľudová republika sa v roku 2012 umiestnila na prvom mieste v matematických testoch PISA čo OECD označilo ako garanciu úspechu budúcih absolventov. 6374 náhodne vybraných študentov z 200 škôl v meste SHANGHAI vo veku 15 rokov urobili testy s viac ako 3 ročným náskokom v matematických vedách oproti zvyšku krajín OECD

Čínska vláda sa rozhodla, že školy môžu platiť deťom, ktoré vynikajú v matematike vreckové v sume 100 RMB mesačne, ako pozitívnu motiváciu pre ich ďalšie vzdelávanie.

Keďže u nás medzinárodné testovanie nedopadlo ako sme si predstavovali bolo nutné zhodnotiť, kde sa stala chyba. Učitelia sa vyjadrili : „Dôvodom sú nízke platy pedagogických zamestnancov“.

Je naozaj možné, aby učiteľ učil tento predmet inak dnes, akoby matematiku učil zajtra ak jeho plat bude vyšší o 20 percent ? Štrajkujúci: „ Samozrejme. Dobrý učiteľ sa vie prejaviť, keď je na to vhodná chvíľa“

Minister Čaplovič sa na krátku chvíľu zamyslel či by sme aj my radšej nemali platiť deťom 100 RMB ak majú dobré výsledky v matematike. Nakoniec sa však tejto myšlienky vzdal, keďže naša krajina na to nemá financie, po druhé žiadna banka na Slovensku v roku 2013 ešte stále neprijíma, nepremieňa ani nevie na účte uložiť túto najrýchlejšie rastúcu svetovú menu, ( ktorá má pravdepodobne vyššiu investičnú hodnotu ako zlato ) a po tretie minister Čaplovič ešte stále verí učiteľom. (Ak neustále rozmýšlate koľko to môže byť tých 100 RMB je to cca 12 Eur. Ale prosím pridajte si RMB na svoj online kurzový lístok. Už je čas.)

Kým OECD už teraz garantuje že platy v Číne pôjdu hore a to iba pre matematické schopnosti budúcich absolventov, u nás začnú školy riešiť matematiku asi až po tom ako budú mať ich učitelia lepšie platy.

Rodičia tu je informácia pre Vás :

Austrália mala v roku 2013 najvyšší priemerný plat učiteľa na svete ( až 4 násobný oproti priemeru OECD ) avšak kvalita vzdelávania tam výrazne klesla. V tom istom roku sa 5 Taiwanských univerzít umiestnilo v rebríčku 100 najkvalitnejších univerzít sveta. Vo svete sa týmto jednoznačne preukázalo, že plat a kvalita vzdelávania nesúvisia. Slovenský odborový zväz učiteľov na to hovorí : „ .................... “ ( Zatiaľ na to ešte nezareagovali, ale stále ešte rozmýšlajú o štrajku. )

Nemám nič proti štrajkom (v Číne sú zakázané ) ale premýšlam prečo učitelia nikdy neštrajkovali aj za pedagogické témy ? Napríklad prílišná administrácia v školách. Alebo zle napísané učebnice. Prípadne za zrušenie deviatej triedy, ktorá deťom aj tak nič nové nedá a financie by sa mohli rozdeliť pre zkvalitnenie výuky 8 ročníkov ?

A je vôbec etické ísť štrajkovať pri takto nízkej kvalite a hrozných výsledkoch detí ?

Rok 2013 Hlavné správy : „Čaplovič chce prehodnotiť povinné vyučovanie anglického jazyka na základných školách a druhý jazyk sa stane nepovinný“

Zaujímavé na tomto škandále bolo ,že všetci „odborníci „ odignorovali slovíčka POVINNÝ- NEPOVINNÝ a urobili z Čaploviča neschopného a komunistického politika, ktorý nerozumie, že sme v EU. Ale čo sa zmení na tom ak sa stane z povinného Anglického jazyka, nepovinný Anglický jazyk ?

Rozhodnutím ministerstva školstva sa naopak školy môžu vyprofilovať a špecializovať aj na jazyky iných exportných krajín : Francúzština, Španielčina, Nemčina, Ruština, Čínština. Rodičia majú možnosť vybrať si školu do ktorej zapíšu svoje dieťa. Ak trvajú iba na Angličtine nikto im to nezakazuje, naopak dáva možnosť výberu .

Je pravda, že niekedy a to hľavne v menších dedinkách je treba urobiť výber založený nielen na preferenciách rodičov, ale aj na kvalite pedagógov. Ale v tom prípade, čo je lepšie pre Vaše dieťa ? Je lepšie ak bude vedieť Ruštinu perfektne, (ktorú učí ruštinárka) alebo vedieť Angličtinu po kapitolu číslo 5 (ktorú tiež učí ruštinárka) ?

Ak vyslovene chcete, aby sa Vaše dieťa naučilo Anglický jazyk, najskôr by ste sa mali na danej škole stretnúť s ôsmakmi a spýtať sa ich či si vedia prečítať knihu v Angličtine. Budete prekvapení. Zistíte, že všetkým rodičom záleží, aby ich dieťa malo v škole Angličtinu povinne, ale nikto z rodičov sa nesťažuje ak ich dieťa nič po Anglicky nevie a nikdy sa po Anglicky nedohovorí.

Pre tých, ktorí na blogoch za stav nekvalitných Angličtinárov vinia štát odkazujem : "A štát už môže určovať počet vysokoškolákov alebo ešte stále nie ?" 

V mojich školách učia cudzie jazyky iba zahraniční lektori preto som nemala vedomosť o kvalite anglických učiteľov na štátnych školách. Až pokiaľ som nevypísala konkurz na pozíciu "dozorujúci pedagóg" pre zahraničných lektorov. Obdržala som 36 žiadostí pedagógov a učiteľov anglického jazyka zo západoslovenského kraja ktorí si ako úroveň anglického jazyka začiarkli – vysoká. Prvý pohovor so žiadateľmi bol iba telefonicky a tu sú prepísané moje skutočné poznámky pri ich životopisoch :

2 učiteľky - Nedostatočná slovná zásoba, koktanie spojené so smiechom.

1 učiteľ – Laparadajka (slovíčka, ktoré nepozná hovorí po Slovensky ).

2 učiteľia – Angličina na úrovni.

2 učiteľia - Fantastická úroveň - pozvať na pohovor.

1 učiteľka – Teraz momentálne nemôže hovoriť po anglicky pretože je vonku a fúka vietor, ale po slovensky vraj môže hovoriť.

6 učiteľov – Nesúhlasi s pohovorom v Angličtine. ... ???

13 učiteľov – Hrubé gramatické chyby vo vetách , zlá výslovnosť.

1 učiteľka – Vôbec som jej nerozumela. Znelo to ako po indicky. Ale po Slovensky bola milá.

8 učiteľov – Nedvíhajú telefón. Jedna učiteľka zavolala späť , nestihla som sa však predstaviť pretože povedala, že nemá kredit a položila. Nikdy viac už nezavolala.

Z 28 učiteľov s ktorými som pohovor robila, by som iba štyroch dala svojmu dieťaťu , dvoch poslala na doškolenie na pol roka do Anglicka a ostatní môžu vyučovať nový predmet s názvom „ Zábavná angličtina „ Odbornosť bude ministerstvom garantovaná iba po kapitolu Zvieratká na farme. Komu tento stav vyhovoval ? Staňme sa rozhodujúcimi sami za seba. Vyberme si školu, vyberme si jazyk, ak tu teraz taká možnosť nastala.

Rodičia sa ma pýtajú, čo si ako človek venujúci sa bilingválnemu vzdelávaniu detí myslím o tom, že nebude na Slovensku v štátnych školách druhý povinný jazyk. Je veľmi ťažké na to odpovedať nakoľko nechcem uraziť žiadnu štátnu školu, ktoré sa napriek tomu, že nemajú ideálne možnosti snažia. Preto uvediem medzinárodný príklad :

Čína nemá žiaden povinný cudzí jazyk a pritom zásobuje Európu ako hlavný dodávateľ (Zdroj: Eurostat). Anglický jazyk sa učia hlavne manažéri a exportéri. Riaditeľ odboru pre vzdelávanie pán Dong Wu sa v interview vyjadril : „ Nie je dôvod, aby sa všetci študenti vedeli cudzí jazyk. Prečo by mali vyštudované zdravotné sestry, architekti, murári, kuchári, pekári, nutne hovoriť cudzími jazykmi ? Sponzoruje snáď nejaká krajina Čínu, aby sme pre ňu vychovávali odborníkov ?

Možno si teraz konečne uvedomíte prečo nám teraz Čína posiela na Slovensko iba nevzdelaných Číňanov. Odborníci totiž hrdo zostávajú v krajine a zvyšujú HDP. (Samozrejme okrem zamestnancov Čínskych vládnych organizácií alebo manažérov, ktorí už začali prichádzať na Slovensko aby tu pripravili pozemky.)

A tu je hlavný problém Slovenska. Učíme všetko všetkých a nikoho nič poriadne.

Ak hovoríme o škole bilingválnej alebo multijazyčnej, ktorá to má v profile svojho vzdelávania môžeme deti naučiť aj 3 cudzie jazyky do ôsmeho ročníka základnej školy. Bilingválna škola totiž zo zákona musí poskytovať vzdelávanie v každom jazyku minimálne 3 vyučovacie hodiny denne. Matematika, Prírodoveda, Zemepis ako aj všetky odborné predmety. Cudzí jazyk budú tieto deti ovládať na vysokej úrovni už za 4 roky. Ak ale hovoríme o štátnej základnej škole, ktorá má maximálny počet hodín cudzieho jazyka 3 hodiny týždenne a tie začnú až v tretom ročníku základnej školy, tak si dovoľujem povedať, že toto dieťa si v ôsmom ročníku ešte Heryho Pottera v Angličtine neprečíta. A my týmto deťom dávame jazyky dva ?

Alebo nám ide o to, aby sa naši študenti zdravotníckej školy vedeli v dvoch jazykoch aspoň pozdraviť, predstaviť sa a ako krajina sa uistiť, že ak sa naše zdravotné sestry nezamestnajú v Londýne tak si budú môcť podať žiadosť aj do Nemecka ? A toto chce Čaplovič zrušiť ? Multijazyčné vzdelávanie odborníkov ? Naozaj, ako k tomu príde Európska Únia ? Kto bude teraz opatrovať starých ľudí v Nemecku ak nie naše sestričky ? A kto bude variť a prať Angličanom ?

Kým Čína má miliardu obyvateľov a nemusí sa na cudzie reči ani pozrieť na Slovensku je situácia iná a ľudia potrebujú čítať odbornú literatúru ktorej viac ako 90 percent je napísanej v Anglickom jazyku. Práve preto, aby sa aj zdravotníci , architekti, kuchári mohli dovzdelávať je potrebné, aby Angličtinu ovládali tak ako Nemci plynule. A tu je problém. Pri tomto počte vyučovacích hodín, ktoré rozdelíme medzi dva jazyky, koľko štátnych základných škôl naučí Vaše dieťa aspoň tú Angličtinu dobre ? Je to 10 percent?

Ešte stále chcete, aby štát nútil deti učiť sa za týchto podmienok dva jazyky ? Nezvýšime radšej počet hodín jedného cudzieho jazyka ?

A čo napríklad maďarské školy, ktoré majú už Slovenčinu skoro ako cudzí jazyk ? Aj tie sa majú ešte povinne učiť ďalšie dva ? Alebo obce s rómskymi osadami ? Pardon beriem späť. U rómov prosím zanechať dva jazyky povinne. Dokonca by som sa priklonila ku vzoru Číny a vyslala ich na predplatené štúdium do zahraničia. Na dlhšie obdobie.

Jeden politológ v článku, ktorý teraz neviem dohľadať kritizoval Čaploviča s tým, že každý minister je zameraný na jeden odbor a ten presadzuje. Doslovne sa vyjadril „ Minister školstva pred Čaplovičom bol úchyl na šport a tento je úchyl na matematiku“Ja by som ale chcela vedieť, ktorý bol úchyl na všetky tie jazyky, ktoré sa deti majú naučiť za 3 hodiny týždenne ?

Preto, keď prichádzajú rodičia do mojich škôl hovorím im : Vaše deti budú vedieť 3 cudzie jazyky medzi iným aj jazyk Čínsky. Nie je to však iba o jazykoch a iba s jazykmi nič nedosiahnu. Musia vedieť aj svoj obor a vedieť ho dobre. Preto sa špecializujeme na matematiku a odborné vedy. Neučia sa jazyk aby potom vycestovali. Časy, kedy naši ľudia odchádzali do zahraničia umývať riad sa dúfam skončil. Prišiel čas, aby odborníci zostali na Slovensku a už nemuseli utekať. Deti budú mať možnosť riadiť svoj život, svoju prácu a zároveň byť vybavení jazykovo a komunikovať s Rusmi, Číňanmi, Angličanmi alebo Španielmi.

Takže, ak minister školstva ide tlačiť na kvalitné vzdelávanie jedného vybraného jazyka, prosím pošlite mu namiesto nadávok do komunistu čokoládu. Za rodiča, ktorý chce, aby si Vaše dieťa toho Pottera v ôsmom ročníku a v pôvodnom znení prečítalo.

PS : Včera mi jedna riaditeľka základnej školy povedala : „ My tiež robíme všetko pre to, aby sa naše deti naučili dobre po Anglicky. Napríklad moja dcéra je doktorka a iba z dôvodu, že vie perfektne po Anglicky ju prijali natrvalo do Nemecka. Aj keď som sa na ňu usmiala v duchu som plakala. Štúdium sme pani Doktorke platili všetci. Ale ani jedného z nás neošetrí. Nemohlo by sa bezplatné vysokoškolské vzdelávanie, ktoré tu teraz máme nazývať nenávratnou pôžičkou, ktorá sa stane nenávratná až po tom ako človek na Slovensku odpracuje aspoň pár rokov ? Toto je moje volanie a dúfam, že budú so mnou súcitiť tí, ktorí tiež ako ja nemajú známych kardiochirurgov a v nemocnici sa cítia rovnako ako ja. Bez lekára.

Rok 2028 - V čom sa Čaplovič mýlil

Minister školstva Dušan Čaplovič chcel v roku 2015 znížiť počet vysokoškolákov v humanitnom obore psychológia, čo sa mu našťastie nepodarilo. Po vstupe Čínskych fabrík na Slovensko sme sa ukázali ako matematicky negramotný a vtedy sa našlo opodstatnenie profesie Psychológia - psychiatria. Liečba prebieha formou pohovoru a s použitím byliniek, nakoľko ten zázračný ruský stroj stále nefunguje.

V ostatnom mal Čaplovič zdá sa pravdu.

Miriam Itahashi

Poznámka : Článok zahrňuje iróniu, fikciu, ale v prevažnej väčšine pravdu a realitu tak ako som sa s ňou stretla. Mojim cieľom nebolo uraziť Čínu alebo občanov Čínskej republiky, ale poukázať na ich dravý rast nielen v hospodárstve ale aj v školstve. Neustále opovrhovanie občanmi Číny im dáva výhodu, že tvrdé rany, ktoré prídu nebudeme čakať. A vyhrajú férovo.

Miriam Itahashi

Miriam Itahashi

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  1x

"Školská inšpekcia stráca veľa času nie veľmi zmysluplnými rozbormi šanonov v kabinetoch. Pritom kvalita školy sa dá zhodnotiť pri jej bránke. Kvalifikované vzdelávanie poskytuje tá škola, z ktorej deti odchádzajú domov nadšené a sebavedomé a nie zdeprimované a vystresované"Miriam ItahashiZriadovatelka siete materských škôl Espania Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu