O klíčkoch a nakličovaní

Aj keď sú súčasťou tohto článku aj recepty, je venovaný hlavne nakličovaniu. Preto by som poprosil čitateľov, ktorí nenakličujú semená a ani to nemajú v pláne robiť, aby si ušetrili námahu a poobzerali sa po nejakom inom článku o strave.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Jar býva obdobím s ktorým sa viaže aj slovné spojenie „jarná únava“. Označuje sa tým nedostatok vitamínov v našom tele a symptómy sú väčšine z nás známe. Nedostatok vitamínov môže vyvolať aj oslabenie nášho imunitného systému a väčšiu náchylnosť na infekčné ochorenia.

Nemusíte sa však zháňať v lekárňach po tabletkách s vitamínmi a minerálmi. Svoju vitamínovú „bombu“ si môže vyrobiť každý doma sám, na okennom ráme a prospeje tým telu omnoho viac, nakoľko vitamíny prijaté prirodzenou stravou sú kvalitnejšie ako ich chemické náhrady.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Najčastejšou príčinou prečo sa k tomuto typu potravín stavia väčšina ľudí s nedôverou je ich nevedomosť o týchto potravinách a spájajú si ich s určitým fanatizmom v stravovaní. Existujú naozaj skupiny vegánov a makrobiotikov, ktorých dôležitú zložku potravy tvoria klíčky a výhonky. Najčastejší predsudok je ten, že všetko čo je zdravé je aj málo chutné a ľudia čo sa zdravo stravujú sú často terčom posmeškov a treba to povedať nahlas, aj diskriminácie v závodných a školských jedálňach (tým, že pri hromadnom stravovaní neberie na nich nikto ohľady a sú odkázaní na suchú stravu).

 Predsudok č.1 – Klíčky sú málo chutné

Skryť Vypnúť reklamu

Ľudia čo to najčastejšie tvrdia a pevne si stoja za svojim názorom ich v skutočnosti nikdy neochutnali, alebo ak aj ochutnali, tak neupravené. Je to niečo podobné ako by som prvý krát v živote ochutnal zemiak (ale surový) a do smrti by som nadával ľuďom, ktorí ich jedia varené.

Pravda: Ak niekomu nechutí varená sladká kukurica alebo mladý hrášok, tak mu pravdepodobne nebudú chutiť ani klíčky. Už som videl v živote človeka ktorému nechutili syry, človeka ktorý nejedával cviklu alebo ryby, no človeka, ktorému nechutí varená sladká kukurica alebo mladý hrášok som ešte nevidel. No nevylučujem, že aj takí existujú.

Skryť Vypnúť reklamu

Chuť klíčkov je im totiž veľmi podobná alebo dokonca ešte lepšia.

 Predsudok č.2 – Klíčky sú jedovaté

Niektoré áno a nielen klíčky. Napadlo by vás niekedy jesť surový (zelený) zemiak alebo surovú fazuľu či sóju? Asi nikoho. No napriek tomu sa nájdu ľudia, ktorí zjedia surové klíčky aj jedovatých, no jedlých rastlín a pretože sú naklíčené si myslia, že už žiadne jedovaté látky neobsahujú. Síce ich obsahujú omnoho menej, ale predsa. No načo riskovať bolesti brucha.

Pravda: Niektorí extrémisti v stravovaní odporúčajú jesť len surovú stravu. Nerobte to. Nielen klíčky ale aj na zelenine sa môžu nachádzať nebezpečné baktérie (napr. salmonelózy) a preto je hygiena v kuchyni veľmi dôležitá. Tie klíčky, ktoré je dovolené jesť surové musíme riadne oprať v studenej vode a tie, ktoré sú jedovaté alebo nemajú surové dobrú chuť blanšírujeme.

Skryť Vypnúť reklamu

 Blanšírovanie jedovatých klíčkov: Klíčky fazule, hrachu a sóje: Podľa veľkosti 3 – 6 minút.

 Strukoviny, ktoré sú jedlé aj surové: Šošovica a mungo sója. Tiež ich ale môžeme blanšírovať. Stačí však ½ min.

 Blanšírovanie obilnín: Neslúži len na zlepšenie chuti. Veľmi krátkym povarením spoľahlivo usmrtíme prípadné škodlivé baktérie z povrchu zrna. Rozdiel medzi povarenou naklíčenou obilninou a surovou je podobný ako medzi surovou a povarenou sladkou kukuricou. (Síce aj surová chutí sladko, každému viac chutí uvarená.) Stačí variť 1-2 min.

 Predsudok č.3 – Z klíčkov nafukuje

Mnohí ľudia vedia aké je dôležité pre ich zdravie jedávať strukoviny, zeleninu a ovocie. Jedným z dôvodov prečo sa tejto strave vyhýbajú sú práve tráviace ťažkosti. Mylne si dávajú do súvisu, že všetko čo je zdravé a lekármi odporúčané má aj vysoký obsah vlákniny a je sprevádzané aj črevnou disharmóniou.

Pravda: Je to naopak. Obsah vlákniny je v klíčkoch síce vyšší ako v nenaklíčenom zrne ale z klíčkov nenafukuje. Je to spôsobené tým, že pri klíčení sa zložité cukry v zrne menia na jednoduché a ľahko stráviteľné (preto majú klíčky aj sladkú chuť).

 Predsudok č.4 – Tepelnou úpravou sa vitamíny z klíčkov zničia

Nielen pri klíčkoch je tomu tak. Čím je tepelná úprava potraviny dlhšia, tým viac aj klesá obsah vitamínov v nej.

Pravda: Klíčky sa však varia veľmi krátko alebo blanšírujú a strata vitamínov je minimálna. K určitej strate určite dochádza. Skúste si však porovnať výživné látky napr. vo varenej šošovici (kde varenie trvá dlho) a napriek tomu je jej konzumácia odporúčaná, kvôli výživným látkam, čo má v sebe a porovnať výživné látky v naklíčenej šošovici. Pri naklíčení stúpa obsah niektorých vitamínov o 20% a niektorých dokonca o 600%, vznikajú dokonca vitamíny nové (napr. vitamín C). Pri klíčení sa tvoria enzýmy, ktoré majú blahodarný vplyv na naše zdravie a bielkovina z klíčkov sa považuje za plnohodnotnú ako je tomu pri mäse. Pri dlhšej tepelnej úprave klesá obsah vitamínov až o 50%. Nie však pri krátkom blanšírovaní, tam je táto strata minimálna.

 Naklíčené semená – ideálna strava pri jarnej očiste alebo chudnutí

 Tak ako existujú na energiu koncentrované potraviny (ako je napr. biela múka, cukor), ktorých konzumácia vie riadne rozkývať hladinu inzulínu v krvi a nepriamo nám spôsobiť skoré vyhladnutie (roztočiť špirálu prejedania sa a priberania), tak klíčky by sa mohli označiť za potravinou s opačným znamienkom. Nielen že ich energetická hodnota je nízka, ale v obsahu minerálov, stopových prvkov a vitamínov by sa im ťažko hľadala konkurencia. Navyše aj malé, zjedené množstvo klíčkov má výbornú a dlhotrvajúcu schopnosť zasýtiť. Ľudia, čo si pri chudnutí pridávajú do stravy klíčky schudnú natrvalo a žiadneho jo-jo efektu sa obávať nemusia. Jedením klíčkov sa zlepší ich metabolizmus a dokonca aj ich zdravotný stav.

 Ako ich jesť

 Naklíčené strukoviny sa chuťou viac podobajú na zeleninu. Ich chuť je neutrálna a tak ich môžeme pridávať skoro do každého jedla, kde sa to hodí. Ja ich dávam do omáčky na špagety alebo do ryže. Takisto sú výborné v zeleninovej polievke.

Naklíčené obilniny sa chuťou skôr podobajú sladkej kukurici alebo hrášku a môže sa z nich urobiť výborná kaša, ktorá sa nemusí cukriť. Naklíčená pšenica môže byť aj náhradou rezancov v slepačej polievke. Dajú sa však aj pridávať pomleté do chlebového cesta. Niektorí ich dávajú aj do müsli. Neskúšal som to ešte, lebo ja robím müsli z okary a tam sa mi nehodia.

Tiež sa môže naklíčená obilnina primiešať pri varení do ryže. Zatiaľ som nepobadal žiadne jedlo, ktorému by klíčky pokazili chuť.

 V akom množstve

 Skladujú sa v mrazničke (v chladničke vydržia iba 3 – 4 dni) a netreba ich zjesť veľa. Používam ich ako ostatnú mrazenú zeleninu a tiež popri ostatnej zelenine. To, že sú také zdravé ešte neznamená, že by sa mali jedávať na kilá. Je to rovnocenná zelenina s ostatnou. Aj vtedy, ak ich budete jesť striedmo, zbadáte ich pozitívny účinok na vaše zdravie (prípadne pri chudnutí na vašu váhu).

 Záver

 V ďalšej časti o klíčkoch napíšem postup ako sa jednotlivé semená nakličujú a niektoré problémy, na ktoré pri ich nakličovaní môžeme naraziť. Teraz vám však ešte pridám dva osvedčené recepty na ich prípravu, aby ste aj vy mohli oceniť ich skvelú chuť.

 Škoricová kaša

 Do trošky mlieka pridáme štipku soli a keď začne vrieť nasypeme šálku naklíčenej pšenice alebo ovsa. Asi 5 minút za stáleho miešania varíme a pred koncom varenia dochutíme mletou škoricou.

Kašu rozdelíme na dva taniere. Na každú kôpku dáme 1 ČL medu a okraj taniera ozdobíme jablkom nakrájaným na mesiačiky.

 Jarná polievka

 Dáme vrieť 1,5 – 2 l vody. Vložíme do nej kocku zeleninového bujónu a na malé kocky nakrájaný veľký zemiak. Do polievky vložíme 1 hrsť na kocky nakrájanej mrkvy.

Do 0,5 l kefíru zamiešame 3 PL lyžice ovsenej múky a keď sú zemiaky skoro uvarené vlejeme ho do polievky. Stále miešame a ešte predtým ako polievka zovrie tak do nej vložíme 1 hrsť mrazeného hrášku, 1 hrsť mrazenej kukurice, 2 hrste naklíčenej pšenice a 2 hrste naklíčenej raže a 1 hrsť naklíčenej šošovice. Môžu sa pridať aj na jemno nakrájané reďkovkové listy z jedného zväzku reďkovky (pokiaľ sú čerstvé a nie ovädnuté). Dolejeme vriacou vodou, aby nebola moc hustá a keď začne vrieť tak pridáme 1 štipku mletého bieleho korenia a 1 štipku mletého muškátového orieška. Ešte 2 – 3 minúty to necháme vrieť.

Celé sa to dochutí morskou soľou a citrónovou šťavou

Ivan Bella

Ivan Bella

Bloger 
  • Počet článkov:  132
  •  | 
  • Páči sa:  0x

SZČO Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Skryť Zatvoriť reklamu