V čom vidím nebezpečenstvo tejto a podobných súťaží?
1. Človek ako tovar
Tento postreh síce neprinášam na blog ako prvý, no je to veľmi nebezpečný fenomén tejto doby. Z každej strany sa na nás valia reklamy a tvária sa, že nám ponúkajú nejaký výrobok. No je to omyl. Aj tá najhlúpejšia reklama na jogurt alebo farbu na vlasy je v skutočnosti reklamou na šťastie. To čo ponúkajú nie je produkt, ako by sa na prvý pohľad zdalo, ale šťastie, ktoré po kúpe oného produktu akoby automaticky prišlo spolu s ním. A všimnime si protagonistov týchto reklám. Videli ste už reklamu na zubnú pastu, čokoládu, žuvačku, kde by neboli hlavní účinkujúci mladí, krásni, šťastní a štíhli ľudia? Nie. Každá reklama nám ponúka aj vzor, ako má úspešný človek vyzerať. Nepropaguje teda len produkt ako taký, ale nepriamo aj vzor, prototyp šťastného človeka.
Súťaž Miss je zvrátenosť nad zvrátenosť. To, čo sa reklamy viac menej úspešne snažia skryť za produkt ktorý propagujú, je tu odhalené v plnej nahote. Recept na šťastie je daný úplne jasne a striktne. Ku šťastiu stačí byť krásny a mať tie správne miery (tvary).
2. Ohrozená je hlavne mládež
Každý človek má obdobie života, keď sa snaží zapadnúť a byť príslušníkom určitého spoločenstva. No každé spoločenstvo má určité podmienky, pravidlá aby mohlo prijať nového člena. Tu máme však ohromný zástup nových uchádzačov o členstvo. Je to naša mládež, ktorá sa pozerá po svojich vzoroch a snažia sa nájsť si miesto v tomto svete. Prežívajú obdobie, keď je dôležité vyzerať dospelo a hľadajú vzory, ktorým sa snažia podobať. V každej dobe sú tieto vzory iné a spoločnosť ich rada mládeži predkladá. Kedysi za komunizmu sa nám snažili vnucovať vzory ako boli napr. Timur a jeho družina (zvrátený chlapec, ktorý udal vlastného starého oca a označil ho za kulaka.) a v dobe ešte dávnejšej poslúžili ako vzor napr. aj rôzni svätci. Však dnes sa nám ponúkajú vzory absolútne umelé a bezduché. (Snáď rovnaké ak nie väčšie zlo ako predtým.) Dôležité už nie je to, čo a ako človek koná, ale to ako vyzerá alebo ako sa oblieka.
A tak mladé dievča vo vývoji bude vedieť, že k obdivu jej osoby stačí len pekná tvárička, tmavé dlhé vlasy a vyziabnutá postava a plochým hrudníkom a potom už len čakať na úspech. Rozbehne sa do butikov nakúpiť si správne oblečenie a miesto toho aby sa venovala nejakej zmysluplnej činnosti sa trápi nad každým kúsočkom tela, ktoré jej z tohto oblečenia prečnieva.
3. Ideál krásy je nezdravý a čo je nezdravé nemôže byť krásne
Ako fotograf prichádzam do styku občas aj s modelkami. Obdivujem ich. Osobne nenávidím keď niekto fotí mňa a nedokážem sa tváriť prirodzene. Štylizujem sa a nikdy by som nemohol robiť túto prácu. S modelkami som sa stretol aj v predchádzajúcich zamestnaniach. Keď som robil ešte technického redaktora, tak dcéra mojej kolegyne bola modelka. Nemohol som tomu uveriť. Žiadna krásavica, len také vysoké vychudnuté (15 ročné) dievča. Povedali by ste samá ruka samá noha. Určite by sa za ňou žiaden muž na ulici neotočil. Aj na škole som mal jednu žiačku, čo často vymeškávala z vyučovania a predvádzala módu. Bola milá, sebavedomá a doteraz ľutujem, že som si jej odpovede na hodinách nenahrával. Dala by sa z toho poskladať celkom zaujímavá humoristická relácia. (Neberte to ako zovšeobecňovanie.) Aj dievča, čo mi robilo naposledy modelku sa dá označiť za veľmi štíhle. S tým nenarobím nič. Dnešný ideál krásy si nevymysleli redaktori, ani fotografi a ani tie dievčatá, čo sa trápia nad každým dekom, aby mohli túto prácu robiť.
Všimli ste si, že na Miss 2006 sa neuvádzal pri žiadnej adeptke jeden údaj? Ten najdôležitejší. Popri výške a obvode hrudníka, pása a bokov ste sa nedozvedeli nič o tom koľko vážia. Nemohla to byť náhoda. Podľa ich výzoru môžem povedať, že BMI týchto dievčat sa pohybovalo od 17,5 do 18,5. Aby ste vedeli, čo toto číslo znamená, tak pod BMI 18 ide už o podváhu. Teda stav rovnako nebezpečný ako je nadváha. Nedajte sa oklamať nacvičenými úsmevmi a make upom. Tieto dievčatá nevyzerali zdravo.
4. Miss 40 000 r. pred n.l. Horné Věstonice
Nielen ženy sú stádo, ktoré si dá nahovoriť ako má krásna žena vyzerať, ale aj muži. Najlepším dôkazom toho je to, ako sa ideál krásy v dejinách menil. Vždy sa však krása ženy spájala zo zdravím. To čo vyzeralo zdravo bolo aj krásne. V pradávnej minulosti bola symbolom zdravia a krásy skôr moletná žena a dnešné štíhle krásky by asi veľký úspech u mužov tej doby nezožali. Aj antická Venuša mala svoje správne umiestnené kilá „nadváhy“ a „bacuľky“ sa považovali za krásne až do polovice 20. storočia. Nový trend zaviedla až Twiggy v 60. rokoch 20. storočia. Toto dievča, s chlapčenskou postavou a nezbedným detským výrazom v tvári, zmenilo naše nazeranie na krásu. No to, čo sa vtedy považovalo iba za liberalizáciu nášho pohľadu, čo sa dá všetko pokladať za krásne, sa zvrhlo na niečo umelé a neprirodzené. Našlo si to totiž svoj priemysel.
5. Cieľom je vyvolať komplexy zo svojho vzhľadu
Priemysel módy a chudnutia si mastí vrecká. Väčšina populácie sa snaží zapadnúť do stáda a vypadať v trende. (Nik ma nedonúti používať to strašné slovíčko „in“.) Tí, čo majú pár kilo nad podváhou sa ich snažia zakryť šikovným oblečením a nakupovaním rôznych doplnkov výživy, aby sa podobali svojim vzorom a tí, čo majú tých kíl viacej, neostáva nič iné ako siahnuť po radikálnejších riešeniach a končia často pod nožom plastického chirurga alebo si ničia zdravie nejakou drastickou diétou. Doba je prísna a nikomu nič neodpúšťa. Len niekde ďaleko za morom sa spokojne usmievajú šedé eminencie dnešného sveta a cez svoju MTV ako bábkou vo svojich rukách vymýšľajú nové fígle, ako vymiesť, beztak už dosť reklamami vymetené, hlavy dnešných teenagerov. Šedé eminencie, ktoré určujú ako má stádo vyzerať a čo má kupovať. Len nespokojné stádo, túžiace po šťastí a dokonalosti je dobré stádo, ktoré podľahne reklame. Avšak to, že šťastie nemá nič spoločné s materiálnymi statkami a s telesným výzorom je najviac stráženým tajomstvom dnešného umelohmotného, konzumného sveta.