Konečne zmysluplné rozhodnutie

Autoškola je výchovno - vyučovacie zariadenie, v ktorom sa deje výchovno - vyučovací proces. Na jeho konci sú skúšky...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Áno - a konečne skúšky , ktoré sú svojím významom zmysluplné. Od 1. apríla t. r.- z teoretickej časti - už len v elektronickej forme.

Pokiaľ sa však jedná o praktické zručnosti vo vedení motorového vozidla (hlavne v cestnej premávke) - tam je tiež čo meniť... Je všeobecne známe, že cieľom a obsahom tohto predmetu – je samostatné vedenie motorového vozidla príslušnej skupiny v známom prostredí v podmienkach bežnej mestskej premávky i mimo nej. Dôležitá otázka je tu táto - koľko vyučovacích hodín je na splnenie tohto cieľa potrebné absolvovať konkrétnemu žiadateľovi? Niekto v minulosti (a platí to i v súčasnosti) úplne geniálne určil, že to bude 6 hodín na autocvičisku a 32 hodín v cestnej premávke; minimálne! Áno tých hodín praktického výcviku nikdy nebude dosť. Veď, všeobecne - človek sa učí až do smrti... Pýtam sa však – koľko by malo byť tých hodín, aby ich bolo skutočne dosť k tomu, aby bolo možné niekomu, kto je zainteresovaný do výcviku konkrétneho žiadateľa s istotou skonštatovať: „pripravený vykonať praktickú skúšku“? Pozná niekto v tejto republike to magické číslo? Nikto ma nepresvedčí, že sa to dá určiť nejakým nariadením alebo smernicou spoza stola kancelárie ministerstva! Tých hodín musí byť presne toľko, aby každý (fyzicky a mentálne) spôsobilý žiadateľ o príslušné vodičské oprávnenie pri posudzovaní jeho vedomostí, zručností, návykov a spôsobilostí na záverečnej skúške dokázal bez ohrozenia bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, hrozby poškodenia vozidla spoľahlivo manévrovať s vozidlom a samostatne jazdiť v známom prostredí v podmienkach bežnej cestnej premávky – ako v meste, tak i mimo neho. Presne toľko! To znamená, že ten žiadateľ, ktorého schopnosti sú minimálne v pásme populačného priemeru, ktorý je správne motivovaný, má talent (sú aj takí, ktorých mnohému naučia už doma...) alebo má šťastie a „natrafil“ na skutočného, dobrého učiteľa – ten to zvládne povedzme za 15 hodín a ten, ktorý to všetko nemá a v autoškole robí taxikára inštruktorovi – ten si bude musieť odjazdiť (samozrejme, že i zaplatiť!) viac...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Možno sa aj takto spýtať – akým spôsobom predkladateľ tejto požiadavky získal istotu, že tých 39 hodín je naozaj nevyhnutné minimum aj pre toho (stručne) najšikovnejšieho, najtalentovanejšieho žiaka vedeného učiteľom – skutočným profesionálom?

            Veď, v dôsledkoch, čo je povinnosťou, čo sa hodnotí u žiaka autoškoly pri záverečnej skúške – jeho schopnosti a spôsobilosti v bezpečnom a samostatnom vedení a ovládaní vozidla, alebo to, koľko vyučovacích hodín strávil v cvičnom vozidle, často bezcieľnym „lietaním“ systémom „tam a naspäť“... Kto, kedy a na základe čoho vyriekne pri konkrétnom žiakovi autoškoly výrok - „spôsobilý pre samostatnú účasť v cestnej premávke“ a prevezme za toto konštatovanie aj príslušnú zodpovednosť? Zamestnanec ministerstva tým, že určí povinný minimálny počet vyučovacích hodín? Osoba zodpovedná za výcvik v konkrétnej autoškole  tým, že zapísala poslednú predpísanú vyučovaciu hodinu žiakovi do triednej knihy? Inštruktor – jeden zo šiestich, ktorí si dotyčného žiaka podávali ako petičnú listinu, ktorému pripadlo podpísať sa pod jeho poslednú (tridsiatu deviatu vyučovaciu hodinu? Alebo inštruktor - profesionál, ktorý ho cieľavedome pre túto rolu pripravoval od začiatku až do konca a v okamihu, keď tie potrebné spôsobilosti práve nadobudol – bez ohľadu na počet absolvovaných vyučovacích hodín a odjazdených kilometrov?

Ivan Ceresnak

Ivan Ceresnak

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Už najmenej 40 rokov činný v oblasti dopravnej výchovy, osvety, výcviku nových vodičov i poúčania vodičov z povolania. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

319 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu