Poslaním autoškoly (výcvikového a výchovno-vzdelávacieho zariadenia!) je vybaviť svojich žiakov potrebnou odbornou spôsobilosťou na ovládanie pravidiel cestnej premávky a vedenie vozidla. Táto odborná spôsobilosť žiadateľa sa zisťuje skúškou z odbornej spôsobilosti, ktorá sa skladá z predpisov o cestnej premávke a náuky o vozidlách a ich údržbe (pre žiadateľov o VO sk. C, D, T). Toľko „suchý“ zákon...
Pri skúške na získanie VO sk. A, B - pokiaľ sa jedná o tie tzv. „predpisy“ – vedomosti z tejto problematiky sa preverujú písomnými skúšobnými testami, ktoré obsahujú 13 skúšobných otázok zo Zákona o cestnej premávke (paragrafové znenie jednotlivých ustanovení), 2 otázky z problematiky prevádzky mot. vozidla, 8 otázok z dopravných značiek a 4 skúšobné otázky z dopravných situácií na križovatkách. Testy – známe ešte z doby bývalých Zväzarmovských autoškôl. Jedna otázka, tri odpovede – z toho jedna správna. Kto spraví test je spôsobilý jazdiť v cestnej premávke – a ten môže pokračovať v skúške ďalej – v jej praktickej časti.
Už vtedy bolo jasné, že najlepšie pre autoškolu (kvôli úspešnosti na záverečnej skúške) je vlastniť a používať tieto originálne písomné policajné skúšobné testy. Teda – v autoškolách sa s obľubou v rámci teoretickej výučby testovalo. Od okamihu, keď sa výcvikový a výchovno-vzdelávací proces v autoškolách stal predmetom podnikania – sa vo väčšine prípadov a väčšine autoškôl - už len testovalo. Žiaci prišli na tzv. teóriu do autoškoly, inštruktor (majiteľ) autoškoly im rozdal skúšobné testy a odišiel si do kancelárie robiť administratívu, prípadne pofajčiť... V niektorých autoškolách vo výchove a vzdelávaní zašli až tak ďaleko, že majiteľ autoškoly pri prvom stretnutí sa so svojimi žiakmi rozdal všetkým skúšobné testy s poznámkou – „týždeň pred skúškami vám pošlem esemesku, vrátite mi testy a vykonáme preskúšanie“. Autoškola, ktorá nemala v inzeráte oznam, že „testy požičiavame zadarmo“ tá pri propagovaní svojich kvalít vážne pochybila! Spomeniem prípad z praxe – osemnásťročný sebavedomý mladík už prakticky na konci s praktickým výcvikom – chýbajú mu do konca ešte tri vyučovacie hodiny – na otázku: „A čo predpisy? Už to máte naštudované?“ odpovedá: „Aké predpisy? Veď skúšky sú predsa z testov (!) a tie mi „idú“ celkom fajn, spravím tak jednu, najviac dve chyby“! Celý praktický výcvik vykonal bez toho, aby mu niekto vysvetlil, aby si z vlastnej iniciatívy naštudoval aspoň čo – to z príslušného zákona. Skúšku z predpisov urobil. Test (na plný počet bodov) odovzdal za necelých 5 (päť!) minút... Oficiálne to znamená – spôsobilý vykonať praktickú skúšku vo vedení vozidla...
Takže konečne - od 1. apríla 2020 sa má teoretická skúška vykonávať vo forme elektronických testov s individuálne generovanými otázkami pre každého žiadateľa. Treba len dúfať, že disponovať nimi budú môcť výhradne len skúšobní komisári a to len pri výkone svojej funkcie..! To však ani zďaleka nie je všetko...