S príchodom súčasného primátora sa obnovila (stará) myšlienka využitia koľajovej infraštruktúry v Bratislave na zavedenie tzv. mestských vlakov, ktoré by obsluhovali mesto a zároveň napojili satelity pre plynulý prechod z vlaku na električku alebo autobus. Už teraz je možné cestovať z Podunajských Biskupíc, resp. z Devínskej Novej Vsi alebo Vinohradov jednou z liniek S až na Hlavnú stanicu alebo do Nového Mesta. K existujúcim zastávkam majú pribudnúť nové, či už v Petržalke alebo Ružinove. Plánovanej vlakovej zastávke Ružinov venujem pozornosť v tomto článku vzhľadom na to, že ako dlhoročný obyvateľ danú oblasť so všetkými pozitívami a negatívami dobre poznám a zaslúži si mimoriadnu pozornosť.
Cestou, necestou
Obyvatelia Ružinova sú zvíhodnení relatívne dobrou polohou mestskej časti a dopravným napojením, reprezentovaným predovšetkým električkou. Na východ od Ružinova vyzerá situácia už horšie. Dostať sa v rannej spičke z Vrakune na spomínanú električku je problém. Prepraviť sa do odľahlejších mestských častí ako napríklad Petržalky je z Ružinova zdĺhavá aktivita. V tomto smere by pomohol spomínaný vlak, pre ktorý nepredstavuje kolóna áut prekážku. Pohodlný prestup z vlaku v Ružinove na električku alebo naopak by rýchlosť a kvalitu cestovania rozhodne podporili.
Háčik je skrytý v detailoch
Vybudovanie samotnej zastávky je úkon, s ktorým by si hravo poradila akákoľvek stavebná firma. Realita zo susedskej mestskej časti to potvrdzuje (link). Na druhej strane panuje v danej lokalita niekoľko problémov. Celkovo by sa dali zhrnúť do troch bodov: hluk, prepojenie, infraštruktúra.
Zrejme najintenzívnejšie sú vnímané okoloidúce, predovšetkým plne naložené nákladné vlaky, ktoré jazdia vo dne aj v noci. K tomu sa pridávajú osobné vlaky, ktoré možno vidieť v rannej a poobenajšej spičke každých 15 minút. Bezprostredná blízkosť obytných domov na západ od koľají, bez akejkoľvek ochrany, vytvára hluk nenormálnych rozmerov. O vybráciach, ktoré s vysokou pravdepodobnosťou podlamujú statiku domov ani nehovoriac.

V minulosti tvorila koľaj prirodzenú hranicu Ružinova a oddeľovala ho od polí na východnej strane. Dnes to už dávno neplatí, pretože na druhej strane vyrástly kancelárie a obchodné komplexy, do ktorých denne prichádzajú stovky ľudí. Jedinú reálnu prístupovú cestu tvorí Ivanská cesta. Pre autá alternatíva neexistuje, mnohí ľudia, aby nemuseli chodiť naokolo, prechádzajú na vlastné riziko priamo cez koľaje na druhú stranu, ktorá leží tak blízko, čo by kameňom dohodil.

Tretí spomínaný bod, infraštruktúra, je úzko spätý s prepojením na východnú oblasť ku kanceláriam a obchodom. Zaslúži si však byť mimoriadnu pozornosť. Ako som už spomenul, jedinou cestou vedúcou do "východnej zóny" je Ivanská cesta. Tá križuje Vrakunskú a Trnavskú cestu, pričom tá prvá už medzičasom vyzerá ako po zusuve pôdy. Križovatka týchto ciest je kapitola sama o sebe. Jeden jazdný pruh pre odbočujúcich vpravo a vľavo z Vrakunskej, zákaz odbočenia vľavo z Ivanskej (v dôsledku čoho sa autá točia na priľahlom parkovisku, aby pokračovali v smere do Vrakune), jeden jazdný pruh z Trnavskej a pod. O kvalite vozovky a krajnice nebudem viesť hlbšie rozpravy.

Čo s tým?
Áno, článok je venovaný vlakovej zastávke, na jej vybudovanie sa však možno pozerať zo širšieho uhla. Čo to znamená? Nová zastávka prinesie väčší pohyb osôb, prípadne áut (ak by sa vybudovalo napríklad záchytné parkovisko) na čo daná oblasť reálne nie je pripravená. Mesto má v pláne vybudovať zastávku a k nej zriadiť podchod pre peších (zdroj: imhd.sk):
"Zastávka Ružinov (nazývaná aj Ostredky) je situovaná v km 5,040 – 5,220 jednokoľajnej trate Bratislava-Nové Mesto – Podunajské Biskupice ako krajné nástupište dĺžky 180 m, po ľavej strane traťovej koľaje v smere von z mesta. Nová železničná zastávka bude prístupná zo strany sídliska a miesta zastávky MHD Súhvezdná, ako aj zo strany nákupných stredísk Kika a Hornbach novým podchodom pod trojkoľajnou železničnou traťou a pod obojsmernou cestnou komunikáciou Vrakunská cesta. Pre imobilných cestujúcich je uvažovaný prístup navrhovanými výťahmi. Na Vrakunskej ceste je rešpektovaná územná rezerva pre cyklotrasu v zmysle platného územného plánu."
Tento zámer je pozitívny vzhľadom na to, že sa okrem prístupu k zastávke vybuduje aj spojnica s "východnou zónou" pre peších, ktorí nebudú musieť riskovať prechod cez koľaje. Ako toto riešenie pomôže okolitým obyvateľom a stovkám áut pohybujúcim sa v danej oblasti? Minimálne.
Nechajme sa inšpirovať
Najpragmatickejšie riešenie, keď už človek sám nič nevymyslí, je inšpirovať sa v zahraničí. O riešeniach na západe sa hovorí v zmysle, oni vedia ako na to, u nich to funguje. Tak som sa aj ja inšpiroval počas návštevy Viedne, ako možno spolunažívať v harmónii s vlakmi bez toho, aby bolo treba pred hlukom zatvárať okná, respektíve donekonečna obchádzať oblasť, ktorá je inak na dosah ruky.
Spomínanú situácia som spozoroval v 11. obvode, známom ako Simmering, ktorým prechádza ako na mnohých miestach v meste vlaková trať. Na rozdiel od tej v Ružinove, sa táto tiahne mimo úrovne zeme.
Presvedčiť sa môžete sami na týchto obrázkoch:



Znie to dobre, ale..
Spomínané riešenie vlakovej trate a umiestnenie zastávky prináša nespočetné výhody:
hluk je z väčšej časti odizolovaný,
vlaky nemajú prekážky, takže môžu plynulo prechádzať
elektrické vedenie je na úrovni zeme, takže ponad vedú prechody pre chodcov
rovnako ponad prechádza cesta, resp. aj popod keď trať prechádza dohora
dostatok miesta vybudovať plnohodnotné nástupište v oboch smeroch
História a skúsenosti hovoria, že v meste sa začne hasiť až keď oheň dohorie. Projekty realizované v oblasti dopravy sa venujú predovšetkým obnove existujúcich komunukácii, na rozvoj sa nekladie veľký dôraz. Iné hlavné a rozvíjajúce sa mestá, medzi ktoré Bratislava jednoznačne patrí, čelia výzvam, pred ktoré sú stavané. To zahŕňa ako aj v tomto prípade analýzu situácie v danej oblasti a vypracovanie komplexného projektu pre zlepšenie kvality života.
Nehodnotím túto výzvu ako najdôležitejšiu v časovom horizonte 1, 2 alebo alebo 5 rokov. Vzhľadom na to, ako dlho obvykle trvá vypracovanie projektu, získanie finančných prostriedkov, realizácia a prípadné komplikácie predlžujúce realizáciu, je aj tak časový horizont 5 rokov najoptimistickejší. To je však škoda. Tak ako aj na Mlynských Nivách museli vlaky ustúpiť rozvíjajúcemu sa mestu a narastajúcej dopravnej záťaži, čelí aj železničná trať v Ružinove nátlaku rozvíjajúcej sa nákupno-kancelárskej zóny z východnej strany a intenzívnej dopravy z opačnej strany, ktorá železničnú trať pretína.
Treba sa zamyslieť
Dúfam, že tento článok poslúži ako inšpirácia pre ľudí, ktorí majú v rukách nástroje meniť veci k lepšiemu. Taktiež, že vyvolá v ľudoch, ktorým je opísaná situácia známa určité emócie a začnú ju aktívne sledovať, respektíve sa zapoja do diskusie.
Načasovaním pasuje článok práve do tohto obdobia okolo župných volieb. Mnohí kandidáti na predcedu BSK zakladajú svoju kampaň na zlepšení dopravnej situácie v kraji a meste, tak možno dúfať, že sa reálne kroky čoskoro dostavia.
Pod čiarou
Na úplný záver by som pridal ešte malú čerešničku. Tento týždeň som našiel článok, v ktorom sa spomína, že križovatku Vrakunskej, Trnavskej a Ivanskej cesty čaká rekonštrukcia (link). Beriem to ako pozitívny krok, ktorý by aspoň čiastočne mohol zlepšiť situáciu v danej oblasti. Na komplexné rišenie problémovej oblasti by sa však napriek tomu zabudnúť nemalo.