Pozrime sa, ako by všetky tieto investície dopadli na prípade jedného ratraku, ak by sa začala olympiáda stavať dnes.
V lete 2017 bol schválený vládny materiál o športovej infraštruktúre národného významu.
Jedna kapitola je o investícii do Športového centra bežeckého lyžovania na Štrbskom plese vo Vysokých Tatrách. V nej sa píše: ... "v druhej etape je potrebné zakúpiť stroj (ratrak) na údržbu bežeckých tratí zn. Kässbohrer Pisten Bully 400," ... je nevyhnutný na zabezpečenie 6-mesačnej údržby lyžiarských tratí. Predpokladané výdavky na nákup strojnej investície predstavujú sumu 300 000 eur. Celková investícia do areálu bola schválená vo výške 750 000 eur."
V odbornom zdôvodnení sa píše, že v súčasnosti je v areáli na Štrbskom Plese k dispozícii 26 km certifikovaných tratí.
Zarazili ma v texte materiálu kardinálne sprostosti a neodbornosti z dielne ministerstva školstva.

Pozrite na tento obrázok. Toto je top ratrak Kässbohrer zo série Pisten Bully. Toto je presne tá 400-ka, veľká, široká, ktorú chce štát kúpiť na úpravu bežeckých tratí. Všimnite si to lano, ktorou sa ratrak "pomáha" motorom vyškriabať k vrcholu svahu. Toto je druh ratraku jednoznačne na úpravu zjazdových tratí. Samozrejme, že aj tento stroj s prídavným zariadením je schopný upraviť bežecké trate, ale na úpravu bežeckých tratí sa v praxi používa malá verzia Pistenbully 100. Z praktických dôvodov.

26 km certifikovaných tratí. Tak toto je nehorázny klam. Možno sen. Takýto kilometrový stav tratí bol na Štrbskom Plese v roku 1970, keď v Areáli snov boli majstrovstvá sveta v klasickom lyžovaní.
Všimnite si, keď vchádzate do areálu na Štrbskom plese. Za veľkým parkoviskom na pravej strane je vybudovaný asi po sto metroch mostík cez cestu. Cez neho voľakedy viedla trasa behu na 50 km do Mlynickej doliny. Od MS sa už nebehala, mostík je dávno mŕtvy - ani vpravo, ani vľavo nič z neho nevedie.
Hlavné bežecké trasy sú vytyčované západne od plesa - smerom k Jamskému plesu. Tam sa voľakedy frézovala bežecké päťka, 7,5-ka a desina. To však už dávno, dávno neplatí. Dnes je tam udržiavaný 1 (slovom jeden okruh - dlhý 5 km). Plus počas zimy urobia domáci nejaké detské a začiatočnícke kolieska v sume 500 až 700 metrov na lúke areálu. 26 km? Ani náhodou. Jedine, ak päť okruhov.
Dôvodom investície má byť nutnosť zabezpečenia tratí na šesť mesiacov. To by znamenalo november, december, január, február, marec, apríl. Hohóóó.
Veterná kalamita v Tatrách v roku 2004 totálne zdevastovala les, v ktorom sa behávalo. Dnes vedú trate cez rúbaniská. Opiera sa do nich slniečko, alebo tam riadne fúka, stromy trate nechránia. Nezasnežuje sa tam. Hohóóóó šesť mesiacov. Odhadujem reálny čas na bežky na tratiach v sume maximálne 100 - 120 dní.
Poznám celkom detailne bežecký areál v Tatrách, takže ma tie "kraviny" zarazili. Prezrel som v lete, či pre vládny projekt nie sú niekde vysekané zbrusu nové úseky. Nie sú. Na chodníku na Jamské pleso, kde sa frézovala voľakedy časť 20 km turistického okruhu, je postavených stále okolo 10 starovekých drevených mostíkov cez potoky. Na ten mostík sa nevojde ani Pisten Bully 100, lebo ten mostík je do 2 m široký a malý ratrak je širší. Sneh cez mostík sa voľakedy upravoval skútrom.
O rozdielnej spotrebe nafty malého (100) a obrovského (400) ratraku sa neoplatí ani hovoriť. Ak husto sneží, majstri tratí napr. v Orlických horách čistia kilometre tratí aj trikrát za deň.
Ministerka Lubyová na jeseň Plavčanov materiál odobrila, či sa už došlo do druhej etapy (kúpy ratraku) alebo nie, to neviem. Ale je zrejmé, že ak by SNS budovala olympiádu, tak by sa kupovali desiatky podobných nezmyslov, deň čo deň by z nás robili hlupákov.
Nemohli radšej zakúpiť tritisíc setov bežeckej výstroje, rozdať školám v Liptovskom Hrádku, Mikuláši, Brezne, Bystrici, Balogu, Lomnici, Smokovci, Poprade a skúsili deti na súčasné trate pritiahnuť? Ratrak štát zakúpi, ale využívať ho bude niekto iný, ako bežkári. To je tutovka. Zase nejaký darček niekomu.