Opakujem, prosociálnosti ako základnej v osobnostnej vlastnosti a čnosti v štruktúre charakteru človeka. Aj moderného 21. storočia s IKT aj s digitalizáciou virtuálneho priestoru !
Prosociálnosť je pozitívna charakterová črta a výbava ľudskej osobnosti. Nie je človeku daná narodením, ale je potrebné ju objaviť, pestovať a edukovať v človeku od útleho detstva až do pokročilej staroby. A komplexná prosociálnosť charakterizuje už ZRELÉHO človeka či tím, rodinu...
Jej edukáciu v školách i rodinách v poslednom polstoročí draho platíme všetci pozemšťania. Aj vojnovými konfliktmi, vrátane súčasného v matičke Európe. Dokonca medzi dvomi slovanskými národmi! Zanedbali sme vospolok praktickú edukáciu a každodennú životnú aplikáciu Kristovho zákona lásky k Bohu, sebe samému a blížnym - osobitne - Z Á K O N A L Á S K Y K N E P R I A T E Ľ O M !!!! Praktický dôkaz - krvavá a násilná vojna medzi Ukrajinou a Ruskom. Pápež František zvažuje návštevu Ukrajiny, po apoštolskej súčasnej vizitácii na Malte...
Dlho očakávaná Z M E N A a potreba demokratizácie systému regio-školstva je priamo viazaná na praktické udalosti:
1/ definitívnu stratu statusu učiteľa ako štátneho zamestnanca, kým úradníci a zamestnanci ministerstva školstva nimi sú DODNES; za ministra za SDĽ M. Ftáčnika v rokoch 2003/2004;
2/ za definitívnu stratu ROVNAKEJ PLATOVEJ TABUĽKY - nás učiteľov regio-školstva,. A jej návrat na súčasnú úroveň našich kolegov - učiteľov slovenských VŠ a L E K Á R S K E H O S T A V U ; ja sám , môžem to hravo vydokumentovať, keď som mal vtedy už sedem rokov plat ako hociktorý vedúci katedry na štátnej VŠ alebo PRIMÁR hociktorého oddelenia štátnej nemocnice v SR !!! To bol chýrečný status učiteľa malého školstva SR. Pripomeňme kriticky, že v Čechách sú učitelia trvalo zaradení ako štátni, nie verejní zamestnanci. Bez platovo, poslancami NR SR v roku 2003 - okliešteného výsluhového automatu za odslúžené roky praxe priamo v školstve a školských službách. Ten si uchovali dodnes iba zamestnanci ministerstva školstva na čele s ministrom. Je to diskriminácia učiteliek-matiek - asi 150.000 armády v školstve, ako vyšitá. Zráža im už vyše 20 rokov dôchodky na minimum!!! Nie však, úradníčkam a úradníkom školstva ! Vláda zmeny nevykonala doposiaľ nič pozitívne v týchto dvoch ťažiskových oblastiach regio-školstva v SR.
Nedarí sa nám v edukácii ku komplexnej prosociálnosti slovenských detí a mládeže, pre hlboké korene ľudovej demokracie v našom myslení a konaní. A dokonale premyté mozgy socialistickou ideológiou. Obeťou a rukojemníkmi socialistického školstva už 32 rokov po Nežnej revolúcii sú aj naše deti a mládež, mladé rodiny.
Preto visí nad nimi už 73 rokov Damoklov meč edukácie v duchu socializmu a komunizmu práve s ľudovou demokraciou. Tým druhom demokracie, ktorú doslovne M I L U J E Vl. Putin a jeho Rusko. Definitívnym dôkazom môjho smelého tvrdenia sú existencie Donbaskej ľudovo-demokratickej republiky-DĽR a Luhanskej ľudovodemokratickej republiky- LĽR. A očividná snaha V. Putina o referendum za vznik proruskej Chersonskej ľudovo-demokratickej republiky na Východnej Ukrajine v rámci ruskej špeciálnej vojenskej operácie na súčasnej Ukrajine. Ľudovú demokraciu - nie a nie ju vymieťiť z nášho každodenného života a praxe. Vďaka socialisticky, komunisticky a liberálne orientovaným ministrom školstva (súčasne liberál B. Grohling!) a jeho hlavným poradcom (súčasne spolupracovník -za komunizmu všemocnej štátnej bezpečnosti - ŠtB v Československu - prof. Miron Zelina!). Hanebná školská politika v SR - tri desaťročia po víťaznej Nežnej 1989 !!!! Jeho aktívnymi nositeľmi a uchovávačmi sú desiatky až stovky (!) členov súčasných vedení našich škôl s komunistickou a ľudovou orientáciou....
Už končím. V závere by sa patrilo prehľadne uviesť 10-11 doslovne formatívnych osobnostných pilierov vedúcich k formovaniu KOMPLEXNE PROSOCIÁLNEJ OSOBNOSTI ČLOVEKA. Kolegovia, cítite a registrujete politikmi sľúbenú zmenu kvality osobnostnej štruktúry žiaka a potom študenta v novom možnom projekte nášho regioškolstva v 21. storočí. I tú originalitu Slovákov v edukácii a nových formatívnych prístupoch v Európe i na svete?! . Nie -BEZHLAVÉ PREBERANIE A KOPÍROVANIE ANGLOSASKÝCH či ŠKANDINÁVSKYCH konkrétne fínskeho!) modelov školstva, lež pred pedagogickou obcou sveta sa ocitá ORIGINÁLNY SLOVENSKÝ MODEL A PROJEKT ROZVOJA REGIO ŠKOLSTVA pre 21. storočie. EDUKÁCIA s DOMINANCIOU K PROSOCIÁLNOSTI v oblasti základnej osobnostnej kvality žiaka či študenta. A teraz schody vedúce ku komplexnej prosociálnosti DaM, bez ďalších komentárov, väzieb a interpretácií:
1/ sebauvedomenie, sebapoznanie, svedomie;
2/ komunikácie - neverbálna, verbálna, priama-on line i dištančná cez sociálne siete;
3/ empatická inteligencia;
4/ sociálna inteligencia, zmysel pre tím, kolektív a jeho potreby a sebapresadzovanie - opak individualizmu, ipsocentrizmu a egoizmu, dominancia nenásilia;
5/ kognitívna-rozumová inteligencia;
6/ tvorivosť- kreativita a originalita DaM v školskej triede i rovesníckych skupinách a rodinách;
7/ asertivita, adverzita, produktívna hádka, dialóg, pedagogické experimenty;
8/ projektovanie a digitálne zručnosti, umelá inteligencia, rozvoj IKT; kritický výber info zo sociálnych sietí a Internetu; kybernetická hybridná vojna vo virtuálnom priestore a na Internete; spôsoby eliminácie jej dôsledkov vo vedomí, presvedčení a konaní detí, mládeže i dospelých;
9/ osobnostné vzory a hodnotové rebríčky - svetonázory, presvedčenie, konanie;
10 prosociálnosť - nezištná služba druhým, pomoc, sebadarovanie, prosociálne konanie, nenásilie a jeho preferencia v spoločenských, tímových a medziľudských vzťahoch(!);
11 láska ako agapé, náboženstvá, láskavosť; optimizmus v medziľudských vzťahoch, solidarita, subsidiarita, cesty k pravde a spravodlivosti, zrelé svedomie a nadprirodzené prostriedky jeho posilňovania; modlitby, sviatosti, čnosti, morálka a aktívne náboženstvá konta bojový ateizmus a agnosticizmus; humanizmus;
12 komplexná prosociálnosť - morálny kódex , nie mladého budovateľa komunizmu, lež prosociálnej osobnosti pre život v novom miléniu;
Ak týmito osobnostnými kvalitami vybavíme deti a mládež v procesoch edukácie a rodinnej výchovy, ELIMINUJEME vo veľkom rozsahu negatívne javy a násilie vo svete; za to Vám ručím svojim životom, postojmi a presvedčením i svetonázorom pedagóga a teológa v 21. storočí. Želám Vám pozitívne postoje k prosociálnosti v charaktere ľudí a častejšie sa riadenie v náročných životných situáciách a komunikácie princípom: " Buď, buďme prosociálni !!!!
"Et puise il sera chaques jour de la fěte !" (autor zádady I. Olejár) " A potom bude - každý deň sviatkom.
Éto vsjó, druzjá. Predýchajte, komentujte, diskutujte, kritizujte, veďme plodný dialóg aj novom roku 2022....
Postavme raz a navždy komplexnou prosociálnosťou hrádzu a ťažko prekonateľnú ľudskú bariéru násiliu, vojne a negatívnym javom v našich časných životoch tu na Zemi. Na česť a slávu Božiu !
autor projektu - RNDr. et PaedDr. et PhBc. et ThMgr. Ivan Olejár PhVKI; Prešov; 2. apríla 2022