Komplexná prosociálnosť - súčasť charakteru človeka a tvorivých tímov, rodín a skupín ľudí 21. storočia

Dovolím si tvrdiť, že za súčasný vojnový konflikt v Európe môže podstatná absencia prosociálnosti v nás

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Opakujem, prosociálnosti ako základnej v osobnostnej vlastnosti a čnosti v štruktúre charakteru človeka. Aj moderného 21. storočia s IKT aj s digitalizáciou virtuálneho priestoru !

Prosociálnosť je pozitívna charakterová črta a výbava ľudskej osobnosti. Nie je človeku daná narodením, ale je potrebné ju objaviť, pestovať a edukovať v človeku od útleho detstva až do pokročilej staroby. A komplexná prosociálnosť charakterizuje už ZRELÉHO človeka či tím, rodinu...

Jej edukáciu v školách i rodinách v poslednom polstoročí draho platíme všetci pozemšťania. Aj vojnovými konfliktmi, vrátane súčasného v matičke Európe. Dokonca medzi dvomi slovanskými národmi! Zanedbali sme vospolok praktickú edukáciu a každodennú životnú aplikáciu Kristovho zákona lásky k Bohu, sebe samému a blížnym - osobitne - Z Á K O N A L Á S K Y K N E P R I A T E Ľ O M !!!! Praktický dôkaz - krvavá a násilná vojna medzi Ukrajinou a Ruskom. Pápež František zvažuje návštevu Ukrajiny, po apoštolskej súčasnej vizitácii na Malte...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dlho očakávaná Z M E N A a potreba demokratizácie systému regio-školstva je priamo viazaná na praktické udalosti:

1/ definitívnu stratu statusu učiteľa ako štátneho zamestnanca, kým úradníci a zamestnanci ministerstva školstva nimi sú DODNES; za ministra za SDĽ M. Ftáčnika v rokoch 2003/2004;

2/ za definitívnu stratu ROVNAKEJ PLATOVEJ TABUĽKY - nás učiteľov regio-školstva,. A jej návrat na súčasnú úroveň našich kolegov - učiteľov slovenských VŠ a L E K Á R S K E H O S T A V U ; ja sám , môžem to hravo vydokumentovať, keď som mal vtedy už sedem rokov plat ako hociktorý vedúci katedry na štátnej VŠ alebo PRIMÁR hociktorého oddelenia štátnej nemocnice v SR !!! To bol chýrečný status učiteľa malého školstva SR. Pripomeňme kriticky, že v Čechách sú učitelia trvalo zaradení ako štátni, nie verejní zamestnanci. Bez platovo, poslancami NR SR v roku 2003 - okliešteného výsluhového automatu za odslúžené roky praxe priamo v školstve a školských službách. Ten si uchovali dodnes iba zamestnanci ministerstva školstva na čele s ministrom. Je to diskriminácia učiteliek-matiek - asi 150.000 armády v školstve, ako vyšitá. Zráža im už vyše 20 rokov dôchodky na minimum!!! Nie však, úradníčkam a úradníkom školstva ! Vláda zmeny nevykonala doposiaľ nič pozitívne v týchto dvoch ťažiskových oblastiach regio-školstva v SR.

SkryťVypnúť reklamu

Nedarí sa nám v edukácii ku komplexnej prosociálnosti slovenských detí a mládeže, pre hlboké korene ľudovej demokracie v našom myslení a konaní. A dokonale premyté mozgy socialistickou ideológiou. Obeťou a rukojemníkmi socialistického školstva už 32 rokov po Nežnej revolúcii sú aj naše deti a mládež, mladé rodiny.

Preto visí nad nimi už 73 rokov Damoklov meč edukácie v duchu socializmu a komunizmu práve s ľudovou demokraciou. Tým druhom demokracie, ktorú doslovne M I L U J E Vl. Putin a jeho Rusko. Definitívnym dôkazom môjho smelého tvrdenia sú existencie Donbaskej ľudovo-demokratickej republiky-DĽR a Luhanskej ľudovodemokratickej republiky- LĽR. A očividná snaha V. Putina o referendum za vznik proruskej Chersonskej ľudovo-demokratickej republiky na Východnej Ukrajine v rámci ruskej špeciálnej vojenskej operácie na súčasnej Ukrajine. Ľudovú demokraciu - nie a nie ju vymieťiť z nášho každodenného života a praxe. Vďaka socialisticky, komunisticky a liberálne orientovaným ministrom školstva (súčasne liberál B. Grohling!) a jeho hlavným poradcom (súčasne spolupracovník -za komunizmu všemocnej štátnej bezpečnosti - ŠtB v Československu - prof. Miron Zelina!). Hanebná školská politika v SR - tri desaťročia po víťaznej Nežnej 1989 !!!! Jeho aktívnymi nositeľmi a uchovávačmi sú desiatky až stovky (!) členov súčasných vedení našich škôl s komunistickou a ľudovou orientáciou....

SkryťVypnúť reklamu

Už končím. V závere by sa patrilo prehľadne uviesť 10-11 doslovne formatívnych osobnostných  pilierov vedúcich k formovaniu KOMPLEXNE PROSOCIÁLNEJ OSOBNOSTI ČLOVEKA. Kolegovia, cítite a  registrujete politikmi sľúbenú zmenu kvality osobnostnej štruktúry žiaka a potom študenta v novom možnom projekte nášho  regioškolstva v 21. storočí. I tú originalitu Slovákov v edukácii a nových formatívnych prístupoch v Európe i na svete?! . Nie  -BEZHLAVÉ  PREBERANIE A KOPÍROVANIE ANGLOSASKÝCH či ŠKANDINÁVSKYCH konkrétne fínskeho!) modelov školstva, lež pred pedagogickou obcou sveta sa ocitá ORIGINÁLNY SLOVENSKÝ MODEL A PROJEKT ROZVOJA REGIO ŠKOLSTVA pre 21. storočie. EDUKÁCIA s DOMINANCIOU K PROSOCIÁLNOSTI v oblasti základnej osobnostnej kvality žiaka či študenta. A teraz schody vedúce ku komplexnej prosociálnosti DaM, bez ďalších komentárov, väzieb a interpretácií:

SkryťVypnúť reklamu

1/ sebauvedomenie, sebapoznanie, svedomie;
2/ komunikácie - neverbálna, verbálna, priama-on line i dištančná cez sociálne siete;

3/ empatická inteligencia;

4/ sociálna inteligencia, zmysel pre tím, kolektív a jeho potreby a sebapresadzovanie - opak individualizmu, ipsocentrizmu a egoizmu, dominancia nenásilia;
5/ kognitívna-rozumová inteligencia;

6/ tvorivosť- kreativita a originalita DaM v školskej triede i rovesníckych skupinách a rodinách;

7/ asertivita, adverzita, produktívna hádka, dialóg, pedagogické experimenty;

8/ projektovanie a digitálne zručnosti, umelá inteligencia, rozvoj IKT; kritický výber info zo sociálnych sietí a Internetu; kybernetická hybridná vojna vo virtuálnom priestore a na Internete; spôsoby eliminácie jej dôsledkov vo vedomí, presvedčení a konaní detí, mládeže i dospelých;

9/ osobnostné vzory a hodnotové rebríčky - svetonázory, presvedčenie, konanie;

10 prosociálnosť - nezištná služba druhým, pomoc, sebadarovanie, prosociálne konanie, nenásilie a jeho preferencia v spoločenských, tímových a medziľudských vzťahoch(!);

11 láska ako agapé, náboženstvá, láskavosť; optimizmus v medziľudských vzťahoch, solidarita, subsidiarita, cesty k pravde a spravodlivosti, zrelé svedomie a nadprirodzené prostriedky jeho posilňovania; modlitby, sviatosti, čnosti, morálka a aktívne náboženstvá konta bojový ateizmus a agnosticizmus; humanizmus;
12 komplexná prosociálnosť - morálny kódex , nie mladého budovateľa komunizmu, lež prosociálnej osobnosti pre život v novom miléniu;

Ak týmito osobnostnými kvalitami vybavíme deti a mládež v procesoch edukácie a rodinnej výchovy, ELIMINUJEME vo veľkom rozsahu negatívne javy a násilie vo svete; za to Vám ručím svojim životom, postojmi a presvedčením i svetonázorom pedagóga a teológa v 21. storočí. Želám Vám pozitívne postoje k prosociálnosti v charaktere ľudí a častejšie sa riadenie v náročných životných situáciách a komunikácie princípom: " Buď, buďme prosociálni !!!!

"Et puise il sera chaques jour de la fěte !" (autor zádady I. Olejár) " A potom bude - každý deň sviatkom.

Éto vsjó, druzjá. Predýchajte, komentujte, diskutujte, kritizujte, veďme plodný dialóg aj novom roku 2022....

Postavme raz a navždy komplexnou prosociálnosťou hrádzu a ťažko prekonateľnú ľudskú bariéru násiliu, vojne a negatívnym javom v našich časných životoch tu na Zemi. Na česť a slávu Božiu !

autor projektu - RNDr. et PaedDr. et PhBc. et ThMgr. Ivan Olejár PhVKI; Prešov;  2. apríla 2022

Ivan Olejár

Ivan Olejár

Bloger 
  • Počet článkov:  984
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som kritický, no zvyčajne naznačím, či priamo ponúknem riešenie problému. Rád totiž projektujem. Dokonca donedávna, kým ma neodstavili slovenskí demokrati, som ho aj vyučoval deti a školskú mládež veľmi aktívne. Presnejšie - učil som ju tvorivo mysleť, vyjadrovať a obhajovať svoje publikované názory, konanie a presvedčenie. To sa dnes v špinavom svete, nás dospelákov nenosí a hlavne nehodí. A preto som v malom školstve SR . dva roky pred dôchodkom dolietal až ták, že som sa komplexne zdravotne i osobnostne dezintegroval, po našom - zrútil Postupne sa uzdravujem a veľmi mi pri tom pomáha práve činnosť blogera. Fakt, že sa môžem s Vami podeliť o denne zažívanú realitu. Hlavne v SR! Som katolícky veriaci, absolvent 4 úspešných VŠ štúdií i držiteľ výučného listu v profesii stolár. Som aj laický teológ - absolvent RKCM bohosloveckej fakulty UK v Bratislave. Život ma neraz poriadne vyfackal , no náš Pán zároveň podržal. Vďaka Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,085 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu