Predstavujem sa ako autor analýzy. Niekto kompetentný, najlepšie z radov z nás praktických učite+iov z terénu s dlhoročnou kontinuálnou praxou tak za socíku ako aj parlamentnej demokracie po Nežnej 1989. Myslím si, že plne spľňam tieto kritéria výkonného článku a budem objektívny a pravdivý. Faktografický. Kritický aj sebakritický. Môžem si to dovoliť, pretože som bol celú kariéru pedagóga regioškolstva maximálne aktívny. Dôkazom, že sa nejedná o samochválu sú tieto verifikovateľné fakty o mojej pedagogickej a odbornej spôsobilosti a skoro 40-ročnej vernej službe našim deťom a mládeži. Pôsobil som 16 rokov v strednom a vyše dvadsať v základnom školstve. Pri prechode zo stredného do základného som päť rokov vykonával funkciu okresného mačko-psa - inšpektora a metodika okresu Bardejov. Zároveň som komulovane vykonával aj funkciu referenta pre mládež, šport a telesnú kultúru v Bardejovskom regióne. I funkciu regionálneho koordinátora primárnej prevencie drogových závislostí a detského preddelikventného a delikventného správanie a kriminality detí a mládeže v okrese Bardejov. Všetko za jeden mizerný plat okresného úradníka odboru školstva bez príplatkov, prázdnin s 8,5 hodinovou pracovnou dobou denne. Moje skúsenosti sú nevyčerpateľné. Prešiel som u doc. Slovíkovej kurzom programovania a efektívneho a bezchybného koncipovania projektov a ich kontroly mnou pri čerpaní vyčlenených prostriedkov zo štátneho rozpočtu, napr. z Protidrogového fondu.Som zakladateľom školení koordinátorov PPDZ na Slovensku od roku 1997. Vybojoval som tlakom cez Učiteľské noviny finančné ocenenie KPPDZ na Slovensku, podobne ako výchovných poradcov ešte za socializmu,. Ďalej -podstatne vyššie finančné ocenenie práce triednych učiteľov. Podstatne som sa pričinil o finančné zrovnoprávnenie ocenenia výkonu náročnejšej - vtedy II. kvalifikačnej, dnes atestačnej skúšky, ktorá do roku 2002/03 nebola vôbec nárokovou zložkou mzdy. RŠ ju iba mohol, ak mala škola peniaze nazvyš, iba zohľadniť v nenárokovej zložke mzdy učiteľa - v jeho osobnom príplatku. A boli roky, keď boli osobné príplatky škôl zmrazené na nulu !!! Na moju iniciatívu sme presadili v spolupráci so ŠPÚ do výučby fyziky v 7. ročníku meteorológiu a v 9-tom ročníku astronómiu a energetiku. Žiaci ZŚ tak získali komplexný prírodovedný obraz sveta a vesmíru, ktorý tu dovtedy chýbal, keďže astronómia sa na stredných školách, okrem gymnázií nevyučovala. Žiak a budúci rodič mal istú škálu poznatkov z mikrosveta, makrosveta, no absentovali poznatky z megasveta, ktorý skúma astronómia, pokiaľ nebol absolventom gymnázia. Podobne sme s pracovníkmi ŠPÚ a Prírodovedeckej fakulty UK (tím prof. Silného) upravili osnovy pre II.stupeň pre výučbu chémie. Bojovali sme tvrdo proti korupcii pri schvaľovaní projektov detským a mládežníckym útvarom a organizáciám v regióne podľa princípu vládnucej politickej príslušnosti, ktorý sa BEZBREHO UPLATňOVAL NA ÚKOR KVALITY PROJEKTOV ŠKôL A ŠKOLSKýCH ZARIADENí REGIÓNU! Podobne v rámci iniciatívy Športu na školách.Osobitne na poli práce s talentovanou a nadanou mládežou i rozvojom regionálnych turistických aktivit organizácií a športových klubov v regióne, CVČ a pod. V inšpekcii som razil tézu priebežnej konzultácie mnou napísanej inšpekčnej správy v deń mojej inšpekcie v malotriedkach či plnoorganizovaných školách, s cieľom, čo najmenej stresovať kolegov, vedenia i žiakov s rodičmi. Zároveň im ponúkať aj metodickú, legislatívnu A KONZULTAčNÚ POMOC.
Na poli celoživotnej edukácie som sa stal príkladom. Získal som do roku 2014!15 - 375 vtedy platných kreditov. Dovolím si trvdiť, že som slovenským rekordérom v ich zisku. Absolvoval som úspešne dve desa semestrálne vysokoškolské magisterské štúdiá na UPJŠ v Košiciach i UK v Bratislave. Ďalej aj dve. nezávislé od magisterských štúdií, vysokoškolské bakalárske štúdia. Výchovného poradenstva a psychológie - na Pedagogickej fakulte UPJŠ v Prešove a informatiky a TPaPZ na elokovanom pracovisku TU v Košiciach, tiež v Prešove na katedre výrobných zariadení a informatiky.. Okrem toho som získal aj odborne vzdelanie a výučný list v profesii stolár so zameraním na stavebno-stolársku výrobu ako kvalifikáciu pre výučbu technickej výchovy. Pravdepodobne som rekordérom aj v aprobáciách pre kvalifikovanú výučbu týchto predmetov v regioškolstve SR: fyziky, chémie, informatiky, tvorby projektu a prezentačných zručností projektovania), technickej výchovy, etickej váýhovy, náboženskej výchovy, mediálnej výchovy i regionálnej výchovy. Mám osem štátnych skúšok na pôde VŠ. Ďalej som spôsobilý zastávať funkciu výchovného poradcu. profesiového (kariérneho) poradcu i koordinátora PPDZ. Takže univerzálny učiteľ regioškolstva znalý problematiky ako málokto u nás.
Som od roku 1990 nositeľom vyznamenania udeleného ministerstvom školstva -Za pedagogickú tvorivosť učiteľov, niekoľkonásobným víťazom regionálnych kôl v pedagogickom čítaní, mám niekoľko druhých miest z celoslovenskej súťaže tvorivosti a raz som vyhral aj v oblasti kreativity zvanej Tvorba učebných pomôcok a didaktických prostriedkov. Moja publikačná činnosť má vyše desiatky monografií. Som autorov niekoľko desiatok efektívnych školských projektov. Som doktorom prírodných vied, doktorom pedagogiky, magistrom teológie i bakalárom filozofie. Mám úspešne zvládnutých 32 semestrov VŠ štúdií, na 4 VŠ.
Napriek uvedeným pravdivým faktom som bol hanebne k 1.8.2015 uvoľnený z učiteľských služieb výpoveďou zo strany zamestnávateľa z organizačných dôvodov, asi 27 mesiacov pred nárokom na riadny dôchodok. Zákonne. Výpoveďou, ktorej sa na Slovensku právne nedá brániť ani ubrániť. Preto sa jej v sociolócii hovorí - SOCIÁLNA SMRŤ ZAMESTNANCA. Takto ma poctili môj posledný zamestnávateľ v regioškolstve. Od hanby sme sa s manželkou učiteľkou SŠ v Bardejove stali na staré kolená MIGRANTMI vo vlastnej krajine. Od hanby a spoločenského poníženia zamestnávateľom, sme predali 4-izbový byt v osobnom vlastníctve, záhradku, chatový objekt na vidieku, spretrhali množstvo priateľstiev a známostí a odišli do neznámeho sveta. Ja som prišiel o 27 platov v hrubom 1200€/mesačne, čo zohralo maximálne devastujúcu úlohu v mojich ročných dôchodkových koeficientoch pre roky 2015 a 2016. Za rok 2016 činil napr. 0,06 - iba super žobráckych šesť STOTÍN a punktum!!! Obrali ma zámerne o dôstojnejší dôchodok. Sraľovia. Dnes sme v novom svete už obaja dôchodcovia. Neprajem nikomu z kolegov TAKTO HANEBNE ODíSŤ ZO šKOLSKýCH SLUžIEB. ANI NAJ NEPRIATEľOM, NEPRAJNíKOM I NA CTI UTRHAčOM ! MAJú NAMI ODPUSTENÉ. NECH SA IM V ŽIVOTE DARí LEPšIE AKO MNE S MANŽELKOU.
Preto môžem vynášať úsudky a súdy o práci a chybách v nej aj takých osobností slovenskej pedagogiky akými sú či boli - spoluautori neúspešného Milénia, exministri školstva i súčasná ministerka, rôzni poslanci NR SR zaoberajúci sa prioritne školstvom, školskí inšpektori, významní školskí úradníci ministerstva školstva, zodpovední najmä za naše platy a mzdy, legislatívci, pracovníci ŠPÚ, VÚDPaP, metodicko-pedagogických centier a iných inštitúcií participúujúcich na edukácii našich detí a mládeže, zvlášľ v OBLASTI REGIOŠKOLSTVA. A samozrejme, že odboroví boosovia, osobitne súčasný školský!!!
RNDr.PaedDr.ThMgr.PhilBc. Ivan Olejár - navždy pedagóg telom, duchom i dušou v službe našim i Ježišovým maličkým. Požehnané Vianoce, kolegovia.