Čo robiť? ľudstvo je na rázcestí. No, je tu vždy aktuálny, už dve milénia starý odkaz Učiteľa Učiteľov - Pána Ježiša Krista. "Budujte Božie Kráľovstvo už tu na Zemi. Tu i teraz. A všetko ostatné sa vám pridá!" Naplníme ho aspoň čiastočne? Na česť a slávu Božiu! Alebo sa vydáme na cestu násilnej konfrontácie veľmocí vo vojnovom konflikte na susedskej Ukrajine. Aby materálni boháči z celosvetovej Lobby ešte viac zbohatli na ľudskej biede, chudobe a utrpení ?! Uvedomme si že boháči celosvetovej Lobb, vˇaka liberálnemu kapitalizmu a trhovej ekonomike zbohatli na pandémii Kovidu-19 už dvojnásobne za posledné dva roky !!!! A chudoba sa vďaka socializmu a komunizmu nijak nevymanila z materiálnej chudoby&, biedy hladu i chorôb !!!!
Svet dozrel na budovanie a transformáciu nového a spravodlivejšieho usporiadania medziľudských i materiálnych vzťahov. V akom spoločenskom zriadení ?! Podľa mňa ako filozofa, teológa, prírodovedca a učiteľa - v P R O S O C I Á L N O M SPOLOČENSKOM usporiadaní a zväzku štátov. V tzv. PROSOCIÁLNEJ D E M O K R A C I I. Nie je to sen utopických socialistov. Je to nová vízia pre tretie milénium rozvoja ľudstva na planéte Zem.
Je potrebné začať s edukáciou našich detí a mládeže k tejto vízii. POROSOCIÁLNYM edukačným projektom pre 21. storočie. Kedy sa hlavným pilierom osobnostného rozvoja detí a mládeže stane PROSOCIÁLNOSŤ JEDNOTLIVCA i PRACOVNÝCH TÍMOV. A to postupne vytvorí vo svete dobrý základ na prerod spoločnosti od súčasných modelov a foriem demokracie k prosociálnemu modelu demokracie a nového usporiadania spoločenských vzťahov na planéte. Kde budú predovšetkým dominovať nenásilie, láska, pochopenie, pomoc, sebadarovanie, obetavosť a priateľstvo. S elimináciou násilia a potupy vo všeľudských človečenských vzťahoch. To je všetko, priatelia. A náš Pán nás žírne a bohato odmení - Jahve, Trojjediný Boh, Alah, Budha, prorok Mohamed, ve+ký čínsky mysliteľ Lao C´, Matka Tereza i ďalší z početného diapazónu mocných božstiev ľudstva. ... Zelinovo Milénium pokladalo za podstatnú orientáciu, formovanie a edukáciu detí a mládeže na I N D I V I D U A L I Z M U S jednotlivca a jedinca. Zelina, Turek (RIP), Rosa i Christenko, Ftáčnik Fronc, Szigety si mylne mysleli, že ak dáme dôraz na výchovu k bezbrehému individualizmu na americký a západný spôsob máme jasnu výhru. No tieto zámery, aj moja maličkosť na stránkach vtedajších Učiteľských novín sme jasne odhalili pre nás Slovákov neprijateľné méty individualizmu - mimochodom opaku prosociálnej výchovy žiakov a študentov, navyše - prirodzene a z podstaty nášho národa - ruka v ruke s rodinnou výchovou DaM. Dve desaťročia edukujeme v hlbokej kríze školského systému, navyše bez jasnej vízie, ktorú práve prezentujeme. Ešte raz, nie individualistická a vyložene kognitívne zameraná edukácia, lež orientovaná na rozvoj KOMPLEXNEJ PROSOCIÁLNOSTI ŽIAKA a ŠTUDENTA v regio školstve. Na individualizmus je čas tak pri stredoškolskej edukácii študenta, ako aj hlavne edukácii - vysokoškolskej. Nie, neodsudzujeme zmysel rozvoja individualít objektu edukácie, no v primeranom čase vysokoškolských štúdií a v najvyšších ročníkoch stredoškolských štúdií - jej dajme a prisúďme prioritu akú si určite zaslúži. Postupujme pri osobnostnej formácii DaM - vždy citlivo a zodpovedne. Veku primerane, ak chcete počuť jednu z elementárnych zásad pedagogiky.
Zdôvodnenie potreby práve P R O S O C I Á L N E J E D U K Á C I E : človek 21. storočia je a ude práve prosociálny. S dominanciou prosociálnosti v štruktúre svojej osobnosti. Edukovanej - rodinou, školou, rovesníckymi skupinami, prostredím, štátom ako občan. Prečo? Pretože kapitalistickú, komunoistickú i postmodernú-postindustriálnu spoločnosť s rozvojom IKT, digitalizácie a umelej inteligencie, raz a navždy vystrieda mnou novo zadefinovaná v súčasnej filozofii a práve - PROSOCIÁLNA SPOLOČENSKO-EKONOMICKÁ FORMÁCIA, ak chcete spoločenstvo, či štáty. A jedným z prvých bude naše S L O V E N S K O §! P R O S O C I Á L N E S L O V E N SK O: Tým jasne splníme ako národ požiadavky kladené na náš národ v srdci Európy i EU prinajmenej pápežom Jánom-Pavlom II i súčasným Františkom, ktorý naposledy apeloval na Slovákov pri poslednej vizitácia SR v septembri 2021 !!! To sú obrovské ciele a spoločenská zodpovednosť SR pred svetom. Nebojme sa jej. Vládneme to aj bez Zelinu a eštebákov. Raz a navždy, vážení spoluobčania. Pozrite si môj filozofický traktát z 3.januára 2022 s názvom nie Kapitál či Komunistický manifest, lež PROSOCIÁLNOSŤ či PROSOCIÁLNY MANIFEST resp.Manifest PROSOCIÁLNOSTI !!!!
Už končím. V závere by sa patrilo prehľadne uviesť 10-11 doslovne formatívnych osobnostných pilierov vedúcich k formovaniu KOMPLEXNE PROSOCIÁLNEJ OSOBNOSTI ČLOVEKA. Kolegovia, cítite a registrujete politikmi sľúbenú zmenu kvality osobnostnej štruktúry žiaka a potom študenta v novom možnom projekte nášho regioškolstva v 21. storočí. I tú originalitu Slovákov. v edukácii a nových formatívnych prístupoch. Nie -BEZHLAVÉ PREBERANIE A KOPÍROVANIE ANGLOSASKÝCH či ŠKANDINÁVSKYCH konkrétne fínskeho!), lež pred pedagogickou obcou sveta sa ocitá ORIGINÁLNY SLOVENSKÝ MODEL A PROJEKT ROZVOJA REGIO ŠKOLSTVA pre 21. storočie. EDUKÁCIA s DOMINANCIOU K PROSOCIÁLNOSTI v oblasti základnej osobnostnej kvality žiaka či študenta. A teraz schody vedúce ku komplexnej prosociálnosti DaM, bez ďalších komentárov, väzieb a interpretácií:
1/ sebauvedomenie, sebapoznanie, svedomie
2/ komunikácie - neverbálna, verbálna, priama-on line i dištančná cez sociálne siete;
3/ empatická inteligencia
4/ sociálna inteligencia, zmysel pre tím, kolektív a jeho potreby a sebapresadzovanie - opak individualizmu, ipsocentrizmu a egoizmu, dominancia nenásilia
5/ kognitívna-rozumová inteligencia
6/ tvorivosť- kreativita a originalita DaM v školskej triede i rovesníckych skupinách a rodinách
7/ asertivita, adverzita, produktívna hádka, dialóg, experimenty
8/ projektovanie a digitálne zručnosti, umelá inteligencia, IKT
9/ osobnostné vzory a hodnotové rebríčky - svetonázory, presvedčenie, konanie
10 prosociálnosť - služba druhým pomoc, sebadarovanie, nenásilie a jeho preferencia v spoločenských, tímových a medziľudských vzťahoch(!);
11 láska ako agapé, náboženstvá, láskavosť
12 komplexná prosociálnosť - morálny kódex , nie mladého budovateľa komunizmu, lež prosociálnej osobnosti pre život v novom miléniu;;
Éto vsjó, druzjá. Predýchajte, komentujte, diskutujte, kritizujte, veďme plodný dialóg aj novom roku 2022....
autor projektu - RNDr. et PaedDr. et PhBc. et ThMgr. Ivan Olejár PhVKI; Prešov; 3. januára 2022
PS... aby ste nehľadali zbytočne vo Wikipédii či na stránkach internetu, PhVKI je skratka, nie titul za menom hoci tak vyzerá; na celý blog sa vzťahujú autorské práva jeho pisateľa, copyright 2022
PhVKI, nie nezľaknite sa údernosti skratky - je prosociálny hybridný virtuálny križiak Internetu, používam aj sky - prosocman, prosocJoker a logo - internetový vĺčko a deokrat
Pozri aj môj originálny "Manifest PROSOCIÁLNOSTI" z 3.1.2022. Publikovaný na sme.sk.
prosocman@prosocJoker Ivan Olejár, Prešov, 27. 2. 2022