Priatelia duší. Kognitívna inteligencia - jeden z pilierov prosociálnosti v charaktere človeka i tímov

PO odmlke pokračujeme k edukácii k prosociálnosti v osobnostnej štruktúre človeka 21. storočia v našom školskom systéme

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Kognitívna inteligencia v štruktúre osobnosti človeka mala storočie dominantné miesto. IQ konkrétnej osoby bolo dominujúce a na základe neho boli a sú ľudia klasifikovaní. Napr. spoločnosťou MENZA.

Kognitívna (rozumová ) inteligencia nad 120 aj dnes oddeľuje normálnych ľudí od nadpriemerných, obdarených väčšou dávkou rozumu o ako jeden z darov ducha Svätého.

Ľudí z podpriemernou rozumovou inteligenciou- pod 90, zaradila nekompromisne do troch kategórií. Na:

1/ debilov;

2/ imbecilov;

3/ idiotov.

Osobne ma veľmi mrzí ak sa deti, mládež a dospeláci častujú týmito hanlivými a urážlivými prílepkami. Vtedy je mi veľmi smutno. Používajú v sociálnej komunikácii termínmi, ktorým absolútne nerozumejú, aby sa blysli a plagizovali i biľagizovali - poznačili hanlivo. často navždy dotyčnú osobu. Aj kresťania - neuvedomujúc si, že sa takto dopúšťajú ťažkých hriechov. Naozajstní priatelia ľudí a duší ani v hneve -nepoužívajú túto hanlivú terminológiu. Pozor na jej nezmyselné používanie. Napr. "ten tím, je obyčajná banda idiotov."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kognitívna ( rozumová ) inteligencia je schopnosť užívania rozumu pri riešeniach problémových životných situácií a konfliktov i eliminácii ťažkostí. Našťastie sa dá zveľaďovať. Predovšetkým rodinnou výchovou, školskou edukáciou, náboženskou a etickou výchovou a pobytom v pozitívne zameraných rovesníckych skupinách. Dnes je silne ovplyvňovaná aj masmédiami. Hovoríme dokonca o masmediálnej výchove. A vplyvom sociálnych skupín na Internete.

Jej praktickým nástrojom - je kvalita P R O J E K T O V A N I A individua i tímov. Projektovanie je rozumová činnosť človeka, ktorá je produktom činnosti vyložene ľudského mozgu a našej interindividuálnu činnosti nervovej sústavy. Aj ťažko telesne (somaticky) postihnutý človek môže vynikať kognitívnou inteligenciou.

SkryťVypnúť reklamu

Príkladom môže byť napr. Stephen Hawking - fyzik a astronóm spoluurčujúci vývoj fyziky, hlavne teoretickej, v uplynulom 20. storočí. Jeho myšlienky a teórie sa frekventovane citujú v súčasných vedeckých dielach a prácach vedcov. Stephen vynikal práve projektovaním a nadpriemernou logikou myslenia. Zvádzal brilantne základné myšlienkové operácie - indukciu, dedukciu, analýzu, syntézu, generalizáciu a prognostiku javov, dejov, procesov atď. ( pozri aj A. Lurija: O mozgu človeka).

P r o j e k t o v a n i e nás odlišuje od zvierat a ostatných živočích, rastlín a nižších organizmov. Ním nás obdaril Stvoriteľ, keď stvoril človeka na obraz Boží !!!! (pozri Bibliu- časť Pentateuch.).

SkryťVypnúť reklamu

Ak vás ním Pán obdaril pomenej môžete si ho rozvíjať výchovami a edukáciou.

Preto je v živote človeka dôležitá škola a jej inštitúcie. V ktorých sa realizuje povinne edukácia. Kde sa učíme aj projektovať. A zvyšujeme kvalitu svojej kognitívnej (rozumovej) inteligencie.

Bohužiaľ, na Slovensku, vďaka Mironovi Zelinovi a jeho početným nasledovníkom doteraz vysoko P R E F E RB U J E MEMOROVANIE - učenie sa vybraných učebných textov naspamäť(!) s minimom rozvoja základných (elementárnych myšlienkových operácii človeka!). Ak sa nevytvorí priestor na je rozvoj práve kognitívnej inteligencie žiakov@študentov, vtedy sa elitám oveľa, oveľa ľahšie vládne a manipuluje s občanmi, deťmi a mládežou. A to je cieľom modelu socialistickej a komunistickej výchovy, ktorú tu máme, vďaka komunistovi a spolupracovníkovi tajnej komunistickej polície - "profesorovi" Mironovi Zelinovi, v súčasnosti - hlavnému poradcovi ministerstva školstva a osobne - ministra B. Grohlinga - liberála z SAS.

SkryťVypnúť reklamu

Iným dôkazom, aby to nevyznelo ako moja iniciatíva voči Zelinovi@Grohlingovi, je činnosť ŠPÚ (Štátneho pedagogického ústavu) a Metodicko-pedagogických centier v oblasti výučby prírodovedných predmetov. Tu sú dôkazy: Ešte v závere 20. storočia sme zrušili hodiny dotácie vyučovacích hodín práve na výučbu prírodovedných predmetov - matematiky, fyziky, chémie a biológie v školách regio-školstva už samostatnej SR. Minimálne o hodinu týždenne! To rozvrátilo ich edukáciu. V novom miléniu zašli oveľa ďalej. Zrušili ročnú časovú dotáciu laboratórnych cvičení prírodovedných predmetov - , zvlášť fyziky, chémie a biológie. Napriek elementárnej logike a charakteristika edukácie v týchto ťažiskových predmetoch.

Príklad: Fyzika je experimentálna (na základe pokusov a experimentov!) prírodná veda, ktorá študuje tri kategórie vesmírnych materiálnych objektov - látky, fyzikálne polia a špecifické vesmírne objekty - napr. elementárne častice a subjekty tmavej hmoty a energie. Pokusmi ich študuje. A oni a ony obmedzili ročnú časovú dotáciu laboratórnych cvičení. Hlboko sa tým znížila úroveň kvality i kvantity zručností, návykov a manipulačných schopností (okem škály vedomostí!) slovenských žiakov a študentov! Super hrubá edukačná chyba s následkami na celé generácie! Koho? Pracovníkov Štátneho pedagogického ústavu a existujúcich Metodicko-pedagogických centier!!! Podobné závery sú aj pre výučbu chémie a biológie (prírodopisu!).

Čo dodať?! Žalostné reformné kroky v regio-školstve SR. Proti pravidelnému a systematickému rozvoju kognitívnej inteligencie v regionálnom školskom systéme SR za posledných 20 rokov. Tým sa priamo ZNIŽUJE úroveň logického myslenia a rozvoja elementárnych rozumových operácií - ich konkrétnych vedomostí, zručností, návykov a komunikačných schopností v štruktúre osobností súčasných žiakov a študentov na Slovensku. Je to zdrvujúca a pravdivá kritika centrálnych a hlavných inštitúcií zodpovedných za úroveň rozsahu a kvality edukácie detí a mládeže!

Veď, práve rozum a slobodná vôľa sú darmi nášho Pána, ktorými nás odlíšil od všetkých živých organizmov. Nedal nám síce vliate poznanie ako anjelom, no rozum ako centrum kognitívnej inteligencie každého z nás na priradil. Rozvíjame ich aj školskou edukáciou. Dosť bolo bifľovania a pre život obmedzených škál vedomostí pri memorovanej výučbe a výchove našom zošnurovanom a obmedzenom súčasnom vzdelávacom procese. Prelomme konečne Zelinovu scestnú a rozum detí poškodzujúcu pedagogiku !

copyright na blog - RNDr. et PaedDr. et PhilBc. et ThMgr. et RNMgr. Ivan Olejár PhVKI@M - prosociálny hybridný virtuálny kybernetický križiak Internetu a Mety; Prešov, 14.mája 2022;

Ivan Olejár

Ivan Olejár

Bloger 
  • Počet článkov:  984
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som kritický, no zvyčajne naznačím, či priamo ponúknem riešenie problému. Rád totiž projektujem. Dokonca donedávna, kým ma neodstavili slovenskí demokrati, som ho aj vyučoval deti a školskú mládež veľmi aktívne. Presnejšie - učil som ju tvorivo mysleť, vyjadrovať a obhajovať svoje publikované názory, konanie a presvedčenie. To sa dnes v špinavom svete, nás dospelákov nenosí a hlavne nehodí. A preto som v malom školstve SR . dva roky pred dôchodkom dolietal až ták, že som sa komplexne zdravotne i osobnostne dezintegroval, po našom - zrútil Postupne sa uzdravujem a veľmi mi pri tom pomáha práve činnosť blogera. Fakt, že sa môžem s Vami podeliť o denne zažívanú realitu. Hlavne v SR! Som katolícky veriaci, absolvent 4 úspešných VŠ štúdií i držiteľ výučného listu v profesii stolár. Som aj laický teológ - absolvent RKCM bohosloveckej fakulty UK v Bratislave. Život ma neraz poriadne vyfackal , no náš Pán zároveň podržal. Vďaka Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu