Moja charakteristika: Komplexná prosociálnosť resp. kresťansky - milosrdenstvo - je činná súčasť osobnostnej štruktúry občana 21. storočia vyjadrujúca jeho láskavú, nezištnú a bezodplatnú službu Bohu a blížnym, hlavne nepriateľom. (definícia je z 20. marca 2023).
Žijúcim príkladom je náš Učiteľ - Pán Ježiš Kristus, ktorého sa pre túto osobnostnú vlastnosť usilujeme, my kresťania, nasledovať už 2000n rokov. Iné príklady - apoštoli, Ján Pavpl II., Matka Tereza, Mahabharát Gándí, Martin Luther King, Nelson Mandela, Lady Diana, Marína Kráľovičová, pápež František , slovenský červený kardinál Jozef Tomko Václav Havel, môj vzor - Ján Langoš, Miro Žbirka, Edita Grúberová, Juraj jakubisko, Pavol Demitra a iní. Dtii a mládež potrebuje aj žijúce vzory a legendy - Petra Vlhová, Peter Sagan, Juraj Slavkovský, Štefan Kvietik, Ján Budaj, Milan Kňažko a ďalší..,, A aj moja maličkosť, moje pedagocké vzory - manželka Mária-Magdaléna Olejárová-Malagová, učiteľka Alena Malegová, či exarcibiskup z Trnavy - J.E. Róbert Bezák.
Ideový odkaz pápeža Františka a kardinála J. Tomka pre slovenské školstvo: Buďme PROSOCIÁLNI - rozumejme e predovšetkým láskaví a milosrdní voči sebe i blížnym, vrátane našich nepriateľov !!!!
Máme totiž jedinečnú možnosť začať ako prví v EÚ b formovať a etablovať jedinečný a originálny model prosociálneho regio-školstva v matičke Európe. A splniť tak poverenia dané nášmu národu pápežmi Jánom-Pavlom II. a pápežom Františkom pri návšteve Slovenska pred rokom. N E B O J M E SA! Zreformovať náš doteraz SOCIALISTICKÉ školstvo, vďaka školskej politike eštebáka, komunistu a udavača pedagógov komunistickej moci - Mirona Zelinu !!!!
Využije to premiér E. Heger poverený prezidentkou vedením ministerstva školstva ?Využije šancu poverený minister školstva Ján Hvorecký? Obávam sa. že nie. Je mi ľúto, no mňa ako experta na prosociálnu výchovu od roku 1997, teda už stvrť storočie, ešte nikdy a nikto neoslovil. Ako kresťanského pedagóga s vyše 40-ročnou praxou a zakladateľa Virtuálneho centra pre štúdium a elimináciu mobbingu a bossingu v regioškolstve SR. Napriek početnej frekvencii šikanovania, mobbingu i bossingu mojich kolegov v regioškolstve SR. Napr. primátorom Bardejova za SMER-SD - lekár MUDr. Hanuščákom, Jánom Richterom ži odborárom PaVolom Ondekom z Raslavíc.
Prehľadne a hutne uvádzam desať stupňov vedús cich ku komplensj prosociálnosti, či milostrdentvu&&&:
1/ sebapoznanie, kritické myslenie osobnosti;
2/ komunikácia - verbálna i neverbálna, reálna i virtuálna;
3/ svedomie človeka;
4/ emocionálna inteligencia;
5/ kognitívna inteligencia
6/ adverzita osobnosti
7/ empatia;
8/ asertivita osobnosti;
9/ pozitívne vzory pre deti a mládež z rodiny, školy a rovesníckych skupín;
10! edukácia a rozvoj komplexnej prosocjálnosti v rodine, škole a spoločnosti.
To je všetko aj podľa požiadaviek profesora Roche Olivara študujúceho desaťročia prosociálnoisť. I podľa zákonov lásky k Bohu a blížnym, osobitne k nepriateľom, podľa Ježiša Krista z Evanjelií a Skutkov apoštolských.
K milosrdenstvu patria aj všetky NADPRIRODZENÉ PROSTRIEDKY prosociálnosti človeka a kresťana. Najmä: modlitby, sviatosti a telesné a duchovné skutky milosrdenstva podľa Katechizmu katolíckej Cirkvi.
Skutky duchovného milosrdenstva:
1/ napomínať hriešnikov;
2/ vyučovať nevedomých;
3/ dobre radiť pochybujúcim;
4/ tešiť zarmútených;
5/ trpezlivo znášať krivdu;
6/ odpúšťať ubližujúcim;
7/ modliť sa za živých i mŕtvych.
Ďalej je dôležitých aj sedem hlavných čností. Je to sedem studní radostí a osobného šťastia i rodinného pokoja: 1/ pokora; 2/ ščedrosť; 3/ čistota; 4/ priazeň; 5/ miernosť; 6/ dobromyseľnosť;,7/ horlivosť v dobrých skutkoch. Ako protikladoiv k 7-mim hlavným hriechov: 1/ pýche, 2/ Lakomstvu, 3/ smilc stvu a žiadostivost, 4/ závisti, 5/ obžerstvu a opilstvu, 6/ hnevu a násiliu; 7/ lenivosti a pasivite.
Aj skutky TELESN0HO MILOSRDENTVA. Najmä: 2/ modliť sa aj za nepriateľov a násilníkov; 2/ chorých a postihnutých navštevovať; väzňov povzbudzovať a viesť k náprave; chudobným pomáhať; 5/ prosociálne a láskavo slúžiť Bohu a blížnym; 6/ evanjelizovať všetkých....
To predstavuje aj víziu edukácie detí a mládeže pre 21. storočie. My nepotrebujeme fínsky, či iné modely školstva. Buďme raz originálni a svetoví.
To je zároveň môj testament pre rozvoj školských systémov sveta. Odborníkov a pedagógov máme pripravených. Hlavne z teologických fakúlt. Zrušme konečne neproduktívne predmety typu Občianska náuka, Občianska výchova, Etická výchova a poskytnime deťom a mládeži to, čo akútne edukačne potrebujú.
Pedagóg s vyše 4o-ročnou praxou a manažér Virtuálneho centa pre s štúdie mobbingu a bossingu pedagogických pracovníkov na Slovensku - Ivan Olejár.
prosocJoker a pororovateľ: RNDr. et PaadDr. et ThMgr. et RNMgr. et PhilBc Ivan Olejár PhVKI@M - prosociálny hybridný virtuákrižiak Internetu a Mezy. Prešov, 20. marca 2023. článok je chránený autorským copyrightom .