Prosociálnosťou ako nutným následkom žitého zákona Lásky k Bohu i blížnym. Osobitne odpustením a láskou predovšetkým k - nepriateľom, neprajníkom, na cti utrhačom, hnevníkom , závistlivcom atď. K tomu niet čo dodať. Ako to napĺňať každodenne v III. miléniu a v 21. storočí vývoja ľudskej civilizácie ? Ja tomu ako teológ a pedagóg s vyše 40-ročnou kontinuálnou praxou rozumiem tak:
Sú medzi nami pedagógmi početne zastúpení. Aj v najvyšších postoch centrálneho riadenia, regionálnych štruktúr i vo výkonných článkoch v školách a školských zariadeniach.
Paradoxne, Putin 22.2.2022, ktorý vedome a dobrovoľne s použitím násilia v podobe vojny, uznal ako prvý na svete dve práve Ľ U D O V É a socialistické republiky so systémami len a len Ľ U D O V E J D E M O K R A C I E na východe Ukrajiny. Teda demokracie, ktorú sme v bývalom Československu každodenne budovali a upevňovali od Víťazného 25. februára 1948 až do 16. novembra roku 1989 - štyri desaťročia.
Aby sme sa ju pokúsili , zatiaľ s veľkými otáznikmi, nahradiť klasickou parlamentnou demokraciou západného typu ako napr. v Nemecku, Francii, Británii, Taliansku, Kanade či USA. Nedarí sa nám, pre hlboké korene ľudovej demokracie v našom myslení a konaní. A dokonale premyté mozgy socialistickou ideológiou. Obeťou a rukojemníkmi socialistického školstva už 32 rokov po Nežnej revolúcii sú aj naše deti a mládež, mladé rodiny.
Visí nad nimi už 73 rokov Damoklov meč edukácie v duchu socializmu a komunizmu práve s ľudovou demokraciou. Nie a nie ju vymietiť z nášho každodenného života a praxe. Vďaka socialisticky, komunisticky a liberálne orientovaným ministrom školstva (súčasne liberál B. Grohling!) a ich hlavným poradcom (súčasne spolupracovník -za komunizmu všemocnej štátnej bezpečnosti - ŠtB v Československu - prof. Miron Zelina!). Hanebná školská politika v SR - tri desaťročia po víťaznej Nežnej 1989 !!!! Jeho aktívnymi nositeľmi a uchovávačmi sú desiatky až stovky (!) členov súčasných vedení našich škôl s komunistickou a ľudovou orientáciou !!!!
Putin uznal - Doneckú ľudovú republiku (DĽR) a Luhanskú ľudovú republiku (LĽR). A začal chystať referendum za vznik Chersonskej ľudovodemokratickej republiky. Pro ruských satelitov Ruska. Paranoja Putina. Evidentná snaha Ruska o obnovenie Ríše zla - Zväzu sovietskych socialistických republík - ZSSR.
Moja analýza, ako pedagóga s vyše 40-ročnou praxou v regio-školstve - nášho dve desaťročia trvajúceho boja a odporu aktivitám za zachovanie socialistického modelu školstva v SR -od roku 2002/2003 do súčasných čias v roku 2022(!), ešte od čias ministrovania dnes už nebohého Milana Ftáčnika z SDĽ môže vyzerať aj takto:
1/ v školskom roku 2002/2003 sme v regionálnom školstve po Nežnej mali už trinásť rokov uzákonený status ŠTÁTNEHO ZAMESTNANCA. Ten sme chceli obnoviť z verejného cez vládu spoločenských zmien a postupného odstraňovania a eliminácie otvorených krívd spôsobených ľavicou pod vedením SMERu-SD.
Ťažisková úloha nebola splnená.
Nebola k nej zahájená ani žiadna diskusia zo strany kompetentných úradníkov ministerstva školstva B. Grohlinga z SaS;
2/ Do roku 2003 sme mali ROVNAKÚ P L A T O V K U za výkon práce s ďalšími dvoma skupinami vysokoškolsky UNIVERZITNE vzdelaných odborníkov - LEKÁROV a VYSOKOŠKOLSKÝCH UČITEĽOV v regionálnom školstve SR; úlohou bolo dosiahnuť znovu po parlamentných voľbách rovnaké a porovnateľné platy s lekármi!
Ťažisková úloha v oblasti platového ohodnotenia učiteľov regio-školstva, hlavne v základných a stredných školách - nesplnená a ani neprerokovaná. IGNOROVANÁ ministerstvom školstva SR.
3/ Novou vládou obnoviť pôvodne do roku 2003 platný výsluhový automat za odpracované roky v školstve vo výške 1% za každý rok odpracovaný v školských službách podobne - ako majú aj všetci úradníci a zamestnanci ministerstva školstva a im podriadených orgánov na Slovensku. Čím majú garantované aj vyššie starobné dôchodky učiteľov !!!
Úloha absolútne nesplnená, nediskutovaná a arogantne odignorovaná pracovníkmi ministerstva školstva Slovenskej republiky.
Pokračovať, priatelia? Nemá to význam. Super D I S K R I M KI N Á C I A slovenských univerzitne vzdelaných učiteliek (vyše 90% a učiteľov pokračuje už dve D E S A Ť R O Č I A!):
Hanba všetkým doterajším vládam SR o parlamentom NR SR od roku 2003 za exministra nebožtíka Milana Ftáčnika až doteraz. . Zotročili slovenské matky-učiteľky, mister Grohling. Aj vďaka vám antiempatickým a bezcitným liberálom !!!! S hlavným poradcom ministra a dlhoročným spolupracovníkom tajnej komunistickej Štátnej bezpečnosti - ŠtB - prof. Mironom Zelinom s dvoma krycími menami agenta ŠtB - Miron a Pedagóg. Aj s dvomi rokmi narodenia - 1940 i 1941 !
Pestujme konkrétne a na celý život zážitky detí a mládeže z ich novej životnej praxe zažívania - denne - násilnej vojny a porcií strachu a a edukujme v našich s deťoch v školách i v rodinách v ich osobnostnej štruktúre -aktívnu praktickú pokornú a PROSOCIÁLNU i láskavú službu núdznym sestrám a bratom v rámci ich výchovy a formovania ! Rozhodne NIE(!) k Zelinovmu individualizmu podľa jeho SKRACHOVANÉHO reformného projektu Milénium, lež podľa Olejárovej edukácii ku komplexnej prosociálnosti detí a mládeže Slovenska pre 21. storočie; Ako vidíte, vypláca sa to, lebo prosociálnosť máme v sebe doslovne geneticky zakódovanú. Ako dar Turíc - zoslania Ducha Svätého - učí Katechizmus katolíckej Cirkvi.
Čo vedeli od Pána Ježiša - hlavy našej Cirkvi - už pápeži Ján Pavol II i súčasný František. A len a len preto - obaja svorne Slovákov vyzývajú, aby sa vrodenú PROSOCIÁLNOSŤ od čias Cyrila a Metoda - spolupatrónov Európy - sa nebáli preukázať verejne Európanom (!) - aj v časoch vojny&násilia vždy (!) - v časoch existenčného prežitie európskej civilizácie !!! To je rozhodujúca úloha Sloveniek a Slovákov v čase násilia a súčasnej vojny na Ukrajine. To je posolstvo posolstiev pre nás - Slovákov v EÚ; aj voči sebe, našim deťom a mládeži na Slovensku.
Aspoň tak, ako ju PROSOCIÁLNE každodenne prevádza kolegyňka a učiteľka regioškolstva SR - Alenka Malegová, ktorá uvila veniec jednoty pedagógov Slovenska. Obrázok vpravo hore.
Nutným základom prechodu k rozvoju prosociálnosti v nás je prijatie daru prosociálnosti od Ducha Svätého na Turíce a pri vyslúžení sviatosti našej kresťanskej dospelosti - sviatosti birmovania !!! Biskup znakom posväteného oleja a fackou - ťa zaradzuje ku kresťanským dospelákom v Cirkvi Svätej. Čiže edukácia k prosociálnosti v živote kresťana je darom Ducha Svätého zoslaného Ježišom 4O dní po Jeho zmŕtvychvstaní - na Turíce - a ustanovil ju sám Pán Ježiš Kristus. Naveky. Ako primárnu ťažiskovú edukačnú úlohu, pri budovaní Božieho Kráľovstva už na Zemi. Tu i teraz. Ako uvádzam v úvode turičného b-logu. Nie Komenský@comp s pedagógov , lež Ježiš Kristus pred dvoma miléniami. Na prahu nášho letopočtu. Ustanovením turičnwej sviatosti- sviatosti birmovania! Pochopme to konečne. A potom bude každý deň - sviatkom. "Et puis il sera chaques jour - de la fěte !!!!
Sebauvedomenie je uvedomenie si vlastnej človečenskej existencie. Príslušnosti k druhu homo sapiens sapiens. Obdareného Bohom rozumom, slobodnou vôľou. zraniteľným a smrteľným telom, duchom a nesmrteľnou dušou. Kvalitou, ktorá nás kvalitatívne odlišuje od zvierat, rastlín a nižších organizmov - projektovaním výlučne ľudskej mysle. Typickými procesmi funkčného ľudského rozumu a sveta emócií v myšlienkových procesoch analýzy, syntézy, generalizácie, indukcie a dedukcie, ako tvrdí aj neurológ prof. A. Lurija. Človeka nesmú ovládnuť jedine pudy a pudové konanie zvierat. Ani výlučne sexuálny pud, ktorý je podľa zakladateľa hlbinnej psychológie -a - prof. Feuda je dominantne za mnohými našimi násilnými skutkami, zvlášť u nás mužov. V snahe zapáčiť sa ženám a získať ich k plodeniu a zachovaniu kvalitného potomstva. To sme zdedili zo sveta zvierat.
Projektovanie je vyložene typická ľudská činnosť charakteristická pre človeka. Zahŕňa ľudské myšlienkové pochody a schopnosť neustále vytvárať aj nové a nové dynamické algoritmické projekty realizácie praktických životných procesov a konania jednotlivcov, rodín, tímov, sociálnych skupín i národov a štátov i ľudstva ako celku. Od postihnutých jednotlivcov až po špičkové vedecké tímy či projekty lídrov sveta v politike. A práve projektovanie sa dostalo po roku 2010 aj do učebných osnov žiakov našich ZŠ a SŠ, čo je nesporne dobre. Využijeme to primerane vo formácii našich detí a mládeže ?! Máme na to vyšpecifikovaný predmet - Tvorba projektu a zisk prezentačných zručností. Vyučuje sa v súčasnosti vôbec ?!
Sebapoznanie je psychický proces u aktívneho uvedomenia si svojho človečenského potenciálu konkrétnej osoby ako príslušníka ľudského rodu. Človek postupne spoznáva svoje osobnostné a charakterové kvality každého z nás interindividuálne. ako jedinečného originálu. Líšia sa ním aj jednovaječné dvojčatá. Dá sa edukovať. Hlavne v rodine, v škole a v rovesníckych skupinách. Je opakom uniformnej edukácie más, vojakov armád, represívnych orgánov štátu a pod. Dominuje hlavne, v autokratických a diktátorských režimoch sveta. Kde vládca typu V. Putin, A. Lukašenko, R. Fico, A. Hitler@comp., J.V. Stalin, V.I. Lenin, L. Trockij, Ho-Či Min, Mao Ce Tung, F. Castro, A. Pinochet, B. Mussolini, A. Salazar, Che Guevara, Cézar, faraóni, Napoleon, Augustus, židovskí farizeji, židovské synedrium, Alexander Macedónsky, G. Husák, L.I. Brežnev a mnohí ďalší ovládali masy národov a vojakov, ktorých vo výbojných krvavých vojnách posielali na istú smrť s pochybnými výsledkami ich násilných ťažení. Tvrdým až neexistujúcim sebapoznaním svojich priaznivcov, služobníkov, sympatizantov a vojakov a ich generálov, vodcov... Z toho je zrejmá dôležitosť sebapoznania v životoch každého z nás. Podporujme jeho rozvoj v rodinách, v školských systémoch i rovesníckych skupinách i organizáciách a v spolkoch, vrátane Cirkvi. Poznajme svoj intelektuálny potenciál a aktívne ho využívajme aj pri PROJEKTIVANÍ našich životov.
Svedomie. Dar Boží každého človeka vdýchnutý pri počatí a asistencii Boha Otca v okamihu oplodnenia ľudského jedinca ako organická súčasť našej nesmrteľnej duše. Preto je nutná ochrana a bezpečnosť ľudského plodu už od počatia t.j. od okamihu prieniku vybranej mužskej spermie blanou ženského vajíčka matky. Ostatné spôsoby ochrany matky a v jej lone počatého dieťaťa krívajú na obe nohy !!! Iná vec je rozhodnutie matky a lekárov-odborníkov o vývine ťažko postihnutého plodu v tele matky ohrozujúceho ich spoločnú existenciu na životoch ! Uvedomme si, že Boh sa o takto postihnuté deti s prehľadom postará. Keďže majú už vdýchnutú nesmrteľnú dušu, no telo zárodku zlyháva putujú do ríše Božích anjelov. Každé jedno. To si neuvedomujú ani naj príslušníci našej Cirkevnej hierarchie. Že, o každý vývojovo chybný ľudský zárodok a plod sa dobrotivý Boh S T A R Á a naveky úspešne postará ! Zbytočné sú starosti sveta a právnych systémov, napr. o plody a deti počaté pri znásilneniach žien !!! To si láskavo uvedomte, priatelia. Hlavne ženy-matky. Preto je chvályhodné, ak sa takéto pozostatky plodov nenarodených detí s úplnou dôstojnosťou pochovajú a vzdáva sa im úcta ako ostatným pozostalým. Preto má zelenú aj okrem klasického dátumu narodenia dieťaťa, v týchto tragických prípadoch aj dátum počatia plodu dieťaťa. Aj iba orientačný.
Svedomie človeka sa dá edukovať a formovať v priebehu celého života. A tu je opäť parketa našich rodičov, učiteľov, rovesníkov, školských systémov štátov. Výsledkom môže byť jeho kvalita v podobe Z R E L É H O SVEDOMIA ČLOVEKA. To sa obyčajne sformuje po 40-tke individua. Niektorí jednotlivci ním nikdy nebudú disponovať. Aj preto má význam jeho formácia a rozvoj v našich životoch v každom veku... Ja ním skoro disponujem, no mám ešte rezervy ako skoro 67 ročný človek -pedagóg a teológ. A sú tu opäť výchovné poredmety, najmä občianska výchova, občianska náuka, etická výchova, náboženská výchova v regio-školstve. Len ich využiť aj k formácii prosociálnosti a zrelého svedomia.
Tak toto sú tri elementárne články vedúce k úspešnému formovaniu osobnostnej kvality zvanej prosociálnosť, vážení čitatelia.
Prosoc&Joker RNDr. et PaedDr. et PhilBc. et ThMgr. Et RNMgr. Ivan Olejár PhVKI@M- prosociálny hybridný virtuálny križiak Internetu a METY; Prešov; 30. mája 2022;
Už po Nežnej som postrehol neúpnosť našich akademických titulov. Doktor, ale čoho?; doktor-hovädo ako veterinár, alebo pajedný doktor pedagogiky? magister, ale v akej oblasti vied? Podobne bakalár.