Pán Danko, riešte Národného dopravcu, nie národné menu!

Andrej Danko sa inšpiruje Rakúskom pri "národnom menu." Mohol by sa radšej inšpirovať rakúskymi vlakmi.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Andrejovi Dankovi môžeme vďačiť za to, že štátna železničná spoločnosť, ZSSK, nesie od roku 2017 honosný prívlastok “Národný dopravca”. Prekvapivo, samotný názov, predstavte si, nepomohol k tomu, aby sa kvalita cestovania posunula do 21. storočia. Okolité európske štáty nám utekajú. Andrej Danko sa pri „národnom menu“ vraj inšpiroval Rakúskom. No, mohol by sa inšpirovať v niečom inom. Rakúsko už prevádzkuje vyše 300 km železníc, kde sa vlaky ženú rýchlosťou 200-230 km/h. Rovnako Poliaci majú v prevádzke už 136 km vysokorýchlostnej železnice, kde vlaky môžu ísť rýchlosťou 200 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zatiaľ na Slovensku všetky vlaky vychádzajúce z bratislavskej hlavnej stanice, ktorá má byť stanicou všetkých staníc u nás, rýchlosťou 10 km/h, pre havarijný stav trate. Snaha dosiahnuť aspoň tú 160-ku na celom úseku Bratislava-Žilina stále nie je úspešná. Dobre to poznám, vlakom na západe cestujem do práce každý deň. V tom istom čase Ministerstvo dopravy pripravuje nový grafikon, ktorý má vstúpiť do platnosti o mesiac. V ňom sa môžu cestujúci idúci južnou trasou tešiť na predĺženie cesty medzi Bratislavou a Zvolenom o 20 minút. Lebo vlaky tu pravidelne pre zlý stav trate meškávajú aj 30 minút a, žmurk, predsa to štát vie vyriešiť! Nie opravou trate, ale zvoľnením grafikonu, takže si ZSSK bude môcť vyfakturovať, že v cieli nemešká 30 minút, ale iba 10 minút! Geniálne.

SkryťVypnúť reklamu

Pripomína to argumentácie z minuloročného údajne prelomového grafikonu, ktorý “zrýchlil” dopravu medzi Bratislavou a Košicami – tým, že zrušil zastávky na trati a tak obmedzil cestujúcich, ktorí by tieto rýchle (a pravidelne meškajúce) Expresy mohli využívať.

Slovenským železniciam chýba dlhodobo asi všetko. Vďaka Dankovmu vytlačeniu Regiojetu im na väčšine úsekov chýba konkurencia a teda alternatíva pre ľudí. Dozvedáme sa, že ZSSK chýbajú rušňovodiči, vlakvedúci, elektromechanici, lokomotívy, jedálenské vozne aj digitalizácia. A na pokrytie toho všetkého chýbajú financie, rovnako ako ich kolegom zo ŽSR chýbajú financie na opravu havarijného stavu tratí. Prísť z viedenskej Hauptbahnhof na bratislavskú hlavnú stanicu evokuje stále obdobný šok, aký zažila partička amerických turistov na Slovensku vo filme Eurotrip.

SkryťVypnúť reklamu

Tento rok štát cez ZSSK deklaroval vypraviť rekordné množstvo spojov, 644 tisíc (v roku 2022 ich bolo asi 600 tisíc). Ak sa niečo súčasnému grafikonu skutočne darí, tak je to počet vypravených spojov. Od 11. decembra 2022 jazdí denne v priemere 1762 vlakov, v porovnaní s 1643 vlakmi za obdobie od decembra 2021 a 1520 vlakmi za obdobie od decembra 2020.

Obrázok blogu
(zdroj: Jakub Konečný)

Avšak, navýšenie počtu spojov neprinieslo zrýchlenie dopravy, práve naopak. Ak máte pocit, že vlaky meškajú viac než zvykli v minulosti, nie je to len pocit, je to fakt, čo dokazujú aj dáta. Počet vlakov, ktoré každý deň dorazia do stanice načas (pričom železnice považujú aj meškanie do 5 minút ako „načas“), sa znížil v absolútnych číslach aj percentuálne. Kým minulý rok dosahovalo cieľ načas či s malým meškaním 1371 vlakov denne (čo bolo 83,42 %), tento rok je to 1 361 vlakov denne (77,21 %). Znamená to, že komfort docestovania relatívne načas si užíva stále podobný počet cestujúcich, no nekomfort spojený s meškaním zažíva oproti minuloročným 272 vlakom meškajúcim denne nad 5 minút (10,41 % vlakov) v súčasnosti 402 meškajúcich vlakov denne (14,41 %). ZSSK teda zvýšilo počet vlakov denne aj medziročne, no zvýšil sa len počet tých meškajúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Obrázok blogu
(zdroj: Jakub Konečný)

Sama hovorkyňa ZSSK tento týždeň v televízii deklarovala, že stav slovenských železníc je už desiatky rokov finančne poddimenzovaný a viaceré úseky sú v havarijnom stave. Potrvá podľa nej desiatky, opakujem desiatky rokov, kým sa podarí veci napraviť a aspoň čiastočne dobehnúť iné európske štáty. Železničnú dopravu pritom všetci naprieč politickým spektrom považujú za ideálny spôsob dopravy, nezávislý na cestnej sieti aj prispievajúci ku klimatickej neutralite. Pokiaľ však budú priority novej vlády v rušení podpory neziskových organizácií či vo vymýšľaní národného menu pre slovenské reštaurácie, asi ťažko môžeme čakať, že sa v najbližších rokoch niečo zmení. Preto prosím „krstného otca“ Národného dopravcu, nech pozornosť presmeruje od bryndzových halušiek k rušňom a železničným tratiam. Aby sme na Národného dopravcu mohli skutočne byť hrdí, a nemuseli sa zaňho hanbiť.

Zdroje meškania vlakov sú zo stránky https://meskanievlakov.info/informacie/denna-statistika-pohybu-vlakov.cfm

Jakub Konečný

Jakub Konečný

Bloger 
  • Počet článkov:  28
  •  | 
  • Páči sa:  753x

Absolvent medzinárodných vzťahov a európskych štúdií, zaujímajúci sa o EÚ, Blízky východ, Východnú Áziu, Japonsko, energetiku, geografiu a históriu. Člen KDMS, dobrovoľník v KDN. Piešťanec, ktorý rád cestuje, ale vie, že všade dobre, doma najlepšie. Zoznam autorových rubrík:  Doma dobreNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Marcel Rebro

Marcel Rebro

135 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

89 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu