reklama

Rok 1967: Bratislava a jej sieť MHD

Už dávnejšie, keď sme vyhadzovali staré rozpadnuté knihy, sa mi podarilo uschovať z nich aspoň dve mapky Bratislavy. Obe pochádzajú buď z turistického sprievodcu Bratislavou alebo z publikácie obsahujúcej podrobne celú sieť vtedajšej MHD v samostatných mapách, tak ako býva vydávaná aj dnes. Kniha bola vydaná okolo r. 1970 a mapky z nej boli aktuálne pre rok 1967.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)
Erb Bratislavy
Erb Bratislavy (zdroj: http://www.muzeum.sk)

Na prvej z mapiek je vidieť vtedajšie osídlenie Bratislavy. Husto zastavané boli len niektoré časti mesta, a to najmä jeho centrum. Pre celé mesto boli vtedy charakteristické ešte rodinné domy. Dokonca aj v Petržalke, ktorú spájal s ostatnými mestskými časťami len jeden Starý most. Nový Most sa začal stavať práve v roku 1967 a ním sa začala meniť celá tvár mesta. Panelové domy sa začali výraznejšie stavať po jeho dostavaní na začiatku sedemdesiatych rokoch. Okrem Petržalky sú v porovnaní s rokom 2009 na nerozpoznanie predovšetkým Karlova Ves, Dúbravka a Vrakuňa. Výstavba v Devíne bola v istom období aj zakázaná.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cestná sieť sa za 42 rokov nezmenila až tak výrazne ako by sa dalo očakávať. Ak nerátame Petržalku, tak boli v meste dobudované už všetky hlavné ťahy mimo spojenia Karlovej Vsi s Dúbravkou.

Pohľad na Mestskú hromadnú dopravu nám prezradí, že väčšina z jej spojov mala v tej dobe jednu zo svojich konečných zastávok v centra mesta. Neplatilo to len pre zopár liniek, tie však doviezli cestujúcich aspoň k električke. Tou sa ešte nedalo dostať do Dúbravky, Ružinova a na Zlaté piesky. Tunel, ktorý stále čaká na rekonštrukciu, využívali autobusové linky. Na Obchodnej ulici zase premával trolejbus. Trolejové vedenie bolo vybudované takmer až do súčasnej dĺžky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak si porovnáme momentálne číslovanie liniek v Bratislave s vtedajším, tak nájdeme zopár zhôd. Týkajú sa najmä električiek. Časť trate majú spoločnú so súčasnou linky č. 2, 3, 4, 5 a 7. Z autobusových liniek sú to len linky 29 a 39. Pričom „študentská" linka 39 i dnes absolvuje celú dĺžku jej vtedajšej trasy z Ružinova až po Hodžovo nám, kde ale už nestojí a pokračuje ďalej cez Zochovú až do Mlynskej doliny.

Bratislava, krásavica na Dunaji, sa ako vidieť značne zmenila. Niektoré jej časti sú zastavané až príliš, iné ešte stále čakajú na svoj rozvoj. Bolo by dobré, aby bol koordinovaný a minimálne v súlade so schváleným územným plánom.

Ján Drotován

Ján Drotován

Bloger 
  • Počet článkov:  21
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som Bratislavčan s vlastným pohľadom na veci, pochádzajúci z mnohodetnej kresťansky založenej rodiny. Zoznam autorových rubrík:  PolitikaMédiaBratislavaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu