80 miliónov Číňanov na Chopku

“Tak nám do Tater přijedou Čiňané, řekla paní Müllerová Švejkovi...“ o začiatku udalosti, ktorá zmenila svet. Kteří Činané, paní Müllerová? otázal se Švejk, nepřestávaje si masírovat kolena, já znám dva Čiňany...“

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Parafráza rozhovoru Švejka s pani Müllerovou bolo asi to prvé, čo mi napadlo keď som včera v správach počul zástupcov nášho cestovného ruchu víťazoslávne vyhlásiť, že výpadok turistov z Ukrajiny a Ruska v Tatrách je zachránený, lebo sa k nám (potom upresnili, že síce nie priamo k nám, ale do “strednej Európy“ a možno ani nie “do strednej Európy“, ale “do Európy ako takej“) chystá pozrieť asi 80 miliónov Číňanov najmä kvôli akémusi populárnemu čínskemu filmu, ktorého Happy End sa vraj odohráva bozkávaním sa páru na Karlovom moste v Prahe.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

No veď nič proti marketingovému využitiu každej príležitosti, ktorá spadne z neba, však bodaj by tých 80 miliónov Číňanov do Európy zavítalo na lyžovačku a všetci rovno do Tatier, ale o inom som chcel. 

Chcel som o tom, ako to celé začalo. Začalo to tak, že pre náš tatranský cestovný ruch sa stali tí Ukrajinci a Rusi životne dôležití až potom, keď sme dlhoročnou snahou o “kvalitné služby a rozumné ceny“ vyhnali z Tatier najprv slovenských lyžiarov a následne sa nám takto podarilo zbaviť aj väčšiny Maďarov, Čechov a Poliakov.

Tú rozprávku o nevýhodnom kurze voči EUR u Maďarov, Čechov a Poliakov by som aj bral vážne, keby sa oni všetci už dlhé roky spokojne nevyškierali sediac na rakúskych alpských terasách a nepochvaľovali si tam okrem možnosti nechať lyže kľudne zapichnuté bez dozoru pred chatou, aj perfektne upravené a zabezpečené zjazdovky, kapacitne z hľadiska pohodlia lyžiara optimálne vyťažené vleky a lanovky, kvalitné a štýlové horské ubytovania za výhodné ceny, obrovské šnicle a domáce parené buchty priamo na svahoch za rozumné ceny a najmä pocit, že v horskom stredisku ich hneď po zaparkovaní a vystúpení z auta po dlhej ceste nezačne otravovať upotený, slivovicou páchnuci dedo v baranici, ktorý vykrikuje už z desiatich metrov, že “okamžite zaplaťte za parkovanie!“ a to prvé čo si po tučnom zaplatení za parkovanie prečítajú nebude to, že “správca parkoviska za vaše auto neručí“.

Skryť Vypnúť reklamu

Iste, aj v Alpách človeka za lyžovačku poriadne vykasírujú, ale robia to akosi inteligentnejšie (a väčšinou to kasírovanie nezačína hneď momentom zaparkovania alebo odskočenia si na toaletu), ale hlavne tam človek má pocit, že za svoje peniaze okrem perfektnej lyžovačky aj niečo dostane. 

Sedliacky rozum hovorí, že dobrý obchodník sa v prvom rade snaží udržať si domácich dlhoročných a tradičných zákazníkov a zákazníkov zo susedstva, ktorých už pozná a pri ktorých je istota, že ak budú spokojní prídu každý rok. Až potom ide lákať do svojho malého lokálneho hotela Číňanov z druhého konca sveta, o ktorých predstavách a zvykoch ohľadne turistiky a lyžovačky nevie nič, lebo ich doteraz poznal dokopy možno toľko, koľko ten Švejk, teda dvoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Nič proti marketingovému využitiu príležitosti, však uvidíme ako ten čínsky experiment v Tatrách dopadne. No len aby to nakoniec ešte nedopadlo tak, že sa našim Tatrancom z tých alpských terás popri Slovákoch, Maďaroch, Poliakoch a Čechoch budú vyškierať ešte aj tí Číňania...

Ján Galan

Ján Galan

Bloger 
  • Počet článkov:  245
  •  | 
  • Páči sa:  27x

Občan SR, Crisis & Change Interim Manager (D x V x F > R)Krízy podnikov aj celých brandží z nejakých lokálnych dôvodov vždy boli a vždy ich nakoniec vyriešil trh. Ale dlhovú a kvôli nej hospodársku krízu mohli politici spôsobiť iba preto, lebo im na to občania prenechali dostatok moci a peňazí. Je najvyšší čas im jedno aj druhé podstatne zredukovať. Zoznam autorových rubrík:  Krízový manažmentNezožerme im všetkoNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Róbert Ďurec

Róbert Ďurec

1 článok
Pavol Koprda

Pavol Koprda

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

1 článok
Skryť Zatvoriť reklamu