Ale teraz úplne bez srandy. Fúzie, akvizície, priateľské aj nepriateľské prevzatia firiem sú úplne bežnou súčasťou podnikania a vždy sa dejú buď za účelom porazenia súpera, alebo za účelom vytvorenia nejakej spoločnej novej kvality, ktorú budú zákazníci na trhu ochotní finančne oceniť. Samozrejme iba za predpokladu, že sú predchádzajúce nehmotné aj hmotné aktíva a firemné hodnoty fúzovaných firiem na trhu kompatibilné a schopné nejakú novú kvalitu, hodnotu či synergiu tovarov a služieb pre zákazníkov spoločne vytvoriť.
Keďže politické strany poväčšine vo svojej podstate ničím iným ako firmami nie sú, tak na ich "trhové" chovanie môžeme použiť podnikateľskú analógiu.
Predstavme si, úplne fiktívne, že na trhu existujú dve firmy, z ktorých jedna vyrába antivírusové programy a stará sa o bezpečnosť počítačov a tá druhá sa naopak živí práve tým, že záujemcom na trhu predáva počítačové vírusy a pomáha im do cudzích počítačov vniknúť. Sú to teda dve firmy s úplne protichodnými a protirečivými predmetmi podnikania, lebo za normálnych okolností musí platiť, že pokiaľ sa viac darí jednej, tak sa tej druhej musí nutne dariť menej a naopak.
Pokiaľ obidve firmy existujú na trhu samostatne, tak si tvrdo konkurujú a ich súťaž a existencia je nekonečná. Lebo raz sa darí vyrábať lepšie zabezpečenie pre počítače a inokedy sú chytrejší tí, čo vyrábajú vírusy.
Predstavme si ďalej, že majiteľov týchto dvoch firiem odrazu napadne, že konkurovať si navzájom na trhu už nie je pre žiadnu z nich efektívne a rozhodnú sa preto obidve firmy spojiť, teda sfúzovať.
Zvolali teda svojich zákazníkov, postavili sa spoločne na slávnostné pódium a spoločne zákazníkom obidvoch firiem v hľadisku oznámili, že sa rozhodli spojiť len a len v ich prospech, v prospech zákazníkov jednej aj druhej firmy. Rozhodli sa vytvoriť novú superfirmu, firmu úplne novej kvality. Firmu, ktorá bude odteraz pod jednou strechou, pod rovnakými majiteľmi a manažmentom, so spoločnými vývojármi software a hlavne pod spoločným marketingom ponúkať najlepšie zabezpečenia počítačov a súčasne tiež aj najlepšie riešenia, ako do tých počítačov vniknúť.
Títo páni, majitelia oboch firiem (volajme ich páni L. a K.) svojim zákazníkom v podstate týmto slávnostným vyhlásením oznámili, že pokiaľ budú ponúkať kvalitnejšie antivírusy (ako vírusy), tak nebudú zaujímaví pre záujemcov o vírusy a naopak, pokiaľ budú ponúkať kvalitnejšie vírusy (ako antivírusy), tak po nich už neštekne ani jeden záujemca o antivírus.
Pokiaľ však budú ponúkať nekvalitné antivírusy aj vírusy (len aby náhodou nenaštvali tú druhú časť klientely), tak po nich na trhu už neštekne ani pes. A to bez ohľadu na to, ako milo, slušne a kooperatívne sa budú na pódiách a v ďalšom marketingu tváriť.
Lebo jedni aj druhí zákazníci tých dvoch bývalých firiem majú záujem o kvalitné programy a nie o prázdne marketingové kecy dvoch vychytralých majiteľov firiem. Akokoľvek by tie kecy boli milo, slušne a kooperatívne prezentované, náročným konzervatívnym aj liberálnym zákazníkom ide viac o kvalitu ponúkaného produktu, ako o nejaké kecy.