Preto je potrebné, aby sme sa venovali aj rozvoju následnej a dlhodobej starostlivosti, ktorej súčasťou je aj starostlivosť v hospicoch alebo doma.
Ďalšia nezmyselná regulácia
O nutnosti podpory hospicov a ADOS (agentúry domácej ošetrovateľskej služby) vôbec nepochybujem, potrebujeme ich dostatočné množstvo a zároveň potrebujeme zvýšiť aj kvalitu starostlivosti v nich. Tak ako to navrhuje ministerstvo sa však skôr dočkáme katastrofy, ako kvality.
Návrh, ktorý mal v prvom pripomienkovom konaní vyše 300 strán pripomienok vznikol zrejme tak, že si v zasadačke posadali ministerskí úradníci a rozhodli sa, že ideálnym riešením bude ďalšia regulácia.
Výsledkom je návrh, ktorý má ambíciu upraviť verejnú minimálnu sieť pre hospic a mobilný hospic a navýšiť počet ADOS. Najnovšie by sa na území samosprávneho kraja mali nachádzať najmenej 2 hospice a na území okresu jeden mobilný hospic. Znie to super, ale len kým si neuvedomíme, že realita sa od pohľadu z ministerského stola výrazne líši.
Už dnes máme viac hospicov ako prikazuje zákon
Nemyslím si, že ďalšia nezmyselná regulácia ignorujúca reálny stav je to, čo by pacientom, resp. ich blízkym pomohlo. Dnes je sieť nastavená na 8 hospicov, pritom reálne je zazmluvnených až 13 ,,kammenných“ a 8 mobilných hospicov. Nebolo k tomu nutné žiadne zbytočné nariadenie. To totiž nie je len napísať zákon pani ministerka, ale ho aj sprocesovať. A to môže byť v podfinancovanom sektore s nedostatkom personálu katastrofa najmä pre pacientov samotných.
Kde vezmeme sestry?
Všetci dobre vieme, že trpíme akútnym nedostatkom sestier. Preto nezodpovedanou otázkou ostáva kde vezmeme ďalších 300 sestier, ktoré by mali v nových zariadeniach pracovať. Už dnes viaceré zdravotné zariadenia doslova kolabujú pre nedostatok personálu. Čo urobia nemocnice ak im odídu ďalšie sestry?
Ministerka Kalavská tvrdí, že neodídu, ale budú pracovať v rámci svojich nadčasov. Nechce sa mi veriť, že toto môže ministerka Kalavská považovať za možné riešenie, keďže je:
1. Nereálne – Sestry, aby mali znesiteľný plat a aby vôbec dokázali oddelenia a ambulancie ako tak fungovať, sú už dnes nútené robiť množstvo nadčasov. Sú tak vyčerpané, že nevládzu ani poriadne žiť a byť s rodinami a nie ešte robiť ďalšie nadčasy.
2. Nelegálne – Ministerka túži po vzniku nemocničných ADOS. V prípade ak v nich majú robiť nemocničné sestry, ako hovorí, pôjde o rovnaký druh práce pre rovnakého zamestnávateľa a teda takéto navýšenie nadčasov by nebolo v súlade so Zákonníkom práce.
Riešenie = komplexný prístup
Každé rozširovanie siete má byť spojené s informáciou z čoho, alebo na úkor čoho, bude hradené. Inak to môže vyvolať zbytočný konflikt. Vždy je nutné tiež exaktne povedať čo konkrétne toto rozšírenie má pacientovi priniesť, teda určiť merateľné ciele. Po čase, napr. po roku, výsledok odmerať a reálny prínos vyhodnotiť. Nie robiť unáhlené rozhodnutia na báze pocitov alebo politického populizmu bez určenia akýchkoľvek cieľov a zdrojov krytia.
Lôžka pre dlhodobú a následnú starostlivosť mali byť výsledkom reformy nemocníc
V neposlednom rade, hospice ako zariadenia pre zomierajúcich pacientov aj ADOS úzko súvisia s nemocničnou starostlivosťou. Znamená to, že sa ich otázka má riešiť komplexne a v nadväznosti na proces stratifikácie. Práve tá nám mala ukázať, kam máme sústrediť dlhodobé lôžka a práve tú ministerka sabotuje. Nateraz to vyzerá tak, že sociálna starostlivosť sa supluje v rámci systému zdravotníctva a na jeho náklady. A to len kvôli tomu, že ministerka je politicky bezvýznamná.
Sociálnu starostlivosť bude financovať zdravotnícky rezort
5 EUR za deň. Taká mala byť spoluúčasť pacienta na dlhodobom lôžku v nemocnici. Voličov však pred voľbami hnevať nemožno a preto politici urobili výnimky. Platiť nebudú musieť deti, dôchodcovia a mnohí ďalší. Teda presne tí, ktorí tieto lôžka potrebujú. Nie, že by som sociálne odkázaným chcela napariť poplatky, ale treba si uvedomiť, že náklady nemocnice na takéto lôžko sú násobne vyššie ako 5 EUR a všetko to bude musieť zatiahnuť rozpočet nemocníc. Z čoho? No z peňazí na liečbu pre iných občanov. O sociálne odkázaných sa treba postarať cez sociálne dávky, pretože ak sa o nich staráme cez zdravotnícky rozpočet, na druhej strane tejto rovnice niekto umrie, alebo nedostane liečbu, lebo nebolo z čoho.
Okrem toho
V spolupráci s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny je potrebné robiť ešte množstvo ďalších opatrení a nastaviť systém dlhodobej starostlivosti takým spôsobom, aby:
prinášal maximálnu hodnotu pre odkázané osoby (napr. čím dlhší pobyt v domácom prostredí, peniaze idú za klientom a ten rozhoduje komu ich dá, nie štát alebo samospráva),
sa efektívne využívali všetky zdroje - verejné i súkromné (stanovenie nároku, cieľov, meranie)
sa vytvorili podmienky na napĺňanie ducha zásady 18 Európskeho pilieru sociálnych práv, aj pri rastúcom počte odkázaných. Táto zásada hovorí, že každý má právo na cenovo dostupné a kvalitné služby dlhodobej starostlivosti
vznikli ďalšie možnosti viaczdrojového financovania nadštandardnej dlhodobej starostlivosti, vrátane odkázaných a ich rodín cez dlhodobé sporiace a bankové produkty (reverzná hypotéka, poistenie,...).
Volám sa Janka Cigániková, som tímlíderkou SaS pre zdravotníctvo a spolu s kolegami bojujeme v parlamente za to, aby sa na Slovensku oplatilo pracovať, podnikať a žiť. Na Facebooku ma môžete sledovať TU , na Instagrame TU a na YouTube TU.
Ak sa vám text páčil, podporte ho zvýšením karmy pod blogom, zvýšite tak jeho čítanosť. Ďakujem.