Eurofondy na rozvoj vidieka by boli skvelou vecou, ak by neslúžili na devastáciu prírody, poškodzovanie životného prostredia a sofistikovaného rozkrádania.Spôsobom ako sa využívajú dnes sú nesmierne škodlivé a pre Slovensko kontraproduktívne.
Ak by eurofondy EU Slovensku zastavila, išlo by v princípe o dobrú správu.
Na začiatok tohto článku skúste pouvažovať, na čo všetko by sa dala vo vašom okolí využiť suma 551 198,48 eur. Taká je totiž cena za zdevastovanie jedného kúska lesa.
Mám rád prírodu a chodím často na ľahšiu turistiku po lesných cestách v Rajeckej doline. Poznám snáď všetky. A tiež jednu, ktorá sa nachádza v blízkosti doliny Rybná ( k.ú. Rajecká Lesná v blízkosti mesta Rajec) kde viedla jedna romantická lesná cesta, ktorú sa rozhodli rekonštruovať Lesy SR, hoci žiadnu rekonštrukciu nepotrebovala.
Lesná cesta o ktorej bude reč, bola zachovalá, pevná , miestami trochu zarastená trávou. Medzi svahom a cestou sa občas tvorili drobné jazierka kde na jar kládli žaby vajíčka. Tiež sa v okolí cesty hojne vyskytovala salamandra. Po ceste, obzvlášť po daždi, bývalo vidieť aj veľa slimákov.
K tejto lesnej ceste sa už po rokoch vracal život, aj keď to nebolo jednoduché, keďže po nej jazdili štvorkolky, poľovnícke autá či lesné mechanizmy, ktoré sme občas stretli.Určite by ma ani vo sne nenapadlo, že bude treba takúto cestu rekonštruovať, keďže bola určená predovšetkým pre ťažké lesné mechanizmy. Oficiálne podrobnosti o projekte a rekonštrukcii tejto cesty nájdete tu.
Otázkou je, koľko by museli Lesy SR vyťažiť a predať drevnej hmoty, aby získali toľko prostriedkov, aby mohli rekonštruovať krátku lesnú cestu za viac ako pol milióna eur, a či by sa k takémuto kroku odhodlal súkromný vlastník.
Až jedno krásne nedeľné popoludnie keď som sa s manželkou vybral na prechádzku po tejto ceste vidím stavebné mechanizmy, rúry na odvodňovanie, kopy piesku a takúto zaujímavú ceduľu s týmto nápisom:
Foto č. 1 Niečo ako preambula ( a ďalšie fotografie k aktivitám Lesov SR)
„Zlepšenie sprístupnenia lesných porastov s cieľom sprístupnenia lokalít , zlepšenie technických podmienok pre hospodárenie v okolitých lesných porastoch s využitím cesty na odvoz dreva , umožnenie efektívneho využívania lesníckych činností pre jemnejšie formy obhospodarovania lesa a vykonávanie lesoochranárskej služby.

Foto č.2 Jemné hospodárenie môže mať naozaj rôzne podoby. Fotografia je od informačnej tabule vzdialená cca 50 m. Úplne zdevastovaný kus lesa. Pôdu zmyl dážď a zostal len íl. Zaujímavosťou je, že len asi ďalších 50-100 m boli za ťažké peniaze vykonávané vodozádržné opatrenia.

Foto č. 3 Najskôr minieme peniaze na zadržovanie vody a potom na odvodňovanie. Výsledok nie je dôležitý. Hlavná vec, že sme zarobili.

Foto č. 4 Kanalizačná šachta kde je presmerovaná dažďová voda popod cestu do svahu pod ňou.

Foto č. 5 Vyústenie kanalizačnej šachty

Foto č.6 Cesta bola stavebne robená tak, že na podložie sa použili väčšie kamene, ktoré sa zasypali pieskom a potom sa piesok zavalcoval. To bude mať za následok postupné odplavovanie piesku a nakoniec bude cesta svojou kvalitou tam kde bola predtým, ak nie ešte horšia. (podrobnosti o týchto skutočnostiach v linku k projektu na začiatku článku.)

Foto č. 7 Nasledujúce fotky (7-8-9-10) sú čerešničkou na torte v ríši nezmyslov. Pozorne si nasjkôr pozrite vyústenie dvoch kanalizačných odvodňovacích rúr. Sú nad sebou. Tú hornú zakrýva vegetácia, preto je zle vidieť. Tá spodná tam bola umiestnená pri výstavbe lesnej cesty v minulosti a tá nad ňou pri nejakej podobnej tzv. rekonštrukcii. Má priemer asi 120 cm a určite postačuje na prípadné odvodnenie, pokiaľ by išlo o veľké dažde. Svah nad ňou, ktorý odvodňuje je rozlohou príliš malý aby sústredil tak veľa vody, aby rúra kapacitne nestačila. Pointu však nájdeme vo fotkách po rekonštrukcii.Táto je ešte pred tým, ako tieto rúry "zrekonštruovali"

Foto č. 8 A tu je zrekonštruovaná kanalizácia v plnej paráde. Už nikdy z cesty nič neodnesie. Kapacita rúr by postačovala aj na odvodnenie rieky Rajčianky.

Foto č. 9 Pohľad od svahu zo strany vtoku vody.

Foto č. 10 A ešte bolo treba zregulovať aj kúsok svahu nad cestou.

A tak si tu na tom Slovensku žijeme.