Keď sa na Bonuswebe objavil článok o súmraku herných časopisov, skutočne mi to nedalo - nekonečné slovné bitky o tom, či má zmysel kupovať za sumu niekoľkých stoviek herný časopis, keď je všetko na internete. Isteže, mňa osobne by to mohlo tešiť, rozmach internetu a prechod na sieť všetkých sietí dnes praktizuje kde-kto. Boom okolo internetových médií je však daný i výrazným vplyvom jeho postupného príchodu aj do bežných domácností, takže si klikne na nejakú tú stránku aj Janko s Marienkou. Navyše je internet médiom, ktorý neradno prehliadať už i u nás, na Slovensku. Ale veď blogy a vlastne celé Sme Online je toho živým dôkazom.
Takže internet áno, zažíva príjemný rozmach, navyše je každý text zadarmo, pričom za tlačené slovo musíte vycálovať nejakú tú stovečku z vrecka. Aktualizácia krátkych správ a nových informácií sa dá šíriť okamžite, nemusíte čakať celý mesiac, kedy sa konečne vytúžená novinka o začatí prác na pokračovaní vašej srdcovky s dvomi obrázkami objaví v časopise. Na nete to máte behom niekoľkých dní, obrázky všetky a k tomu si hneď pozriete aj nejaké to video. Možnosti sťahovania/pozerania sú omnoho bohatšie. Aj DVD prikladané k časopisom totiž má nejakú kapacitu a hlavne komunitné záležitosti (fanúšikovské weby) majú riadnu zásobu svojho materiálu, ktorý by sa do bežného predaja ťažko narval na médium.
Máte to teda hneď a zadarmo, navyše sa môžete vyjadriť, pretože diskusia je bežnou vecou (preto existujú len dva slovenské herné weby) a stačí utrúsiť slovko dve, upozorniť na chybu alebo čokoľvek iné a máte k danému internetovému magazínu trochu iný vzťah. Komunikácia patrí teda taktiež medzi nezanedbateľné klady. Všetko je jednoducho na nete, nemusíte vstávať od práce, jednoducho si pri obednej pauze kliknete na svoju obľúbenú sajtu a máte všetko pred očami. Navyše majú hráči akosi bližšie k internetu a sledovanie spravodajstva z prvej ruky, je omnoho jednoduchšie.
Preto začne zvoniť časopisom umieračik?
Úprimne, taký bullshit ma donútil zastať sa klasických papierových magazínov, pretože tie vplyvom internetových médií nezaniknú, zlikvidovať sa môžu maximálne tak sami. Momentálny vývoj tomu napríklad nasvedčovať nemusí. Na tuzemskom trhu vlastne ostali len tri časopisy: Score, Level, Oficiálny Xbox Magazín (zoradené podľa roku vzniku, nie podľa preferencií). Zosnulé detičky ako napríklad Riki, PC Gamer CZ, Gamestar, Excalibur, Doupe, Next Level, GameON a kadejaké iné pokusy (tuším tu bol aj poľský CD Action) hovoria skôr v neprospech časopisov. Lenže ono je to tak trochu inak.
Treba si vziať kúpnu silu nášho, respektíve i českého trhu. Čo si myslíte, prečo zanikla väčšina spomínaných titulov? Nebolo tu jednoducho pre ne miesto, nedokázali sa v ťažkej konkurencii presadiť (pretože tá bola a je nesmierne kvalitná) a buď došli vydavateľovi peniaze, nervy alebo oboje naraz a zistil, že trh je u nás nasýtený. Internet je predsa len benevolentnejšia oblasť a v dnešných časoch si svoju sajtu môže spraviť ktokoľvek. I tak je situácia u nás viac než na vážkach. Nebudem sa zaoberať výhradne slovenskými stránkami, pretože tie majú obrovskú konkurenciu v podobe českých projektov. Opačne to funguje málokedy, respektíve raz za uhorský rok. Už aj na tejto scéne hrajú prím výhradne stálice (hry.sme.sk medzi ne možno ešte len začnú patriť), na ktoré priaznivci nedajú dopustiť a ostatné projekty musia dostať červenú, pretože o ne nie je záujem.
Že nám zostali len tri časopisy, nie je teda začiatkom konca, ale konsolidovaná situácia na trhu. Zostali len tí najlepší, čo je pravdou, hoci mnohí vytýkajú magazínom neaktuálnosť. Noviniek z herného sveta je more, veľmi ľahko sa v ňom dá stratiť - výrazná to chyba internetu, keď sa každý ženie za tým, aby mal čo najviac noviniek. A bežný človek sa v tom stratí, môže prehliadnuť niečo dôležité. Pri časopise sa to nestane, tam máte to naj, navyše je primárne zameraný na trochu inú stranu: preview, recenzie, tematické články. A tie nemajú v porovnaní s internetovými webmi konkurenciu. Jednak bývajú niektoré hodnotenia exkluzívne, sú to informácie z prvej ruky a vďaka mesačnej periodicite sa môžu so všetkým vyhrať. To, že za to platíte, je vec bežná a koho by tých pár stoviek mesačne vytrhlo z biedy? Dva lístky do kina, prípadne jeden obyčajný večer vonku alebo časopis?
Ďalším dôležitým bodom je inzercia. Nech to vezmete z akejkoľvek strany, máte jej viac v printe ako v online. Je to fakt, je to normálne, časopisy vďaka tomu žijú a zároveň aj prežijú. Nemajú síce také náklady ako kedysi, niečo si predsa len ten internet ukradol, ale svoje čísla si magazíny udržia, rovnako ako zvyšujú svoju kvalitu. Na DVD máte všetko pohromade, ako bonus plnú hru (čo príliš neschvaľujem, ale čo už), vytlačené na kvalitnom papieri, špecifické texty - jednoducho v ničom nevybočujú oproti zahraničným časopisom, ktoré sú navyše zameraná omnoho viac na fakty. A vec ďalšia: na WC si radšej prečítam časopis ako tam ťahať notebook, vo vani to je zrejme, pri cestovaní je to pohodlnejšie a takto by sa dalo pokračovať.
Časopisy totiž nemajú dôvod zamávať nám bielou vreckovkou. Obracať sa dozadu na staré dobré časy je vykročením nesprávnym smerom. Čo bolo, to bolo, teraz nám tu zostalo to najlepšie, respektíve to, čo vlastne chceme a utratíme za to nejaký ten peniaz. A len tak na okraj: vraj M.Ludvík chystá znovuzrodenie Excaliburu... prvý apríl už tuším bol, nie?
A ospravedlňujem sa za dĺžku, nejako som to prepískol.