Keď si človek zahrá jednoduchú plošinovku typu Shrek alebo akákoľvek iná roztomilá rozprávka - najlepšie so zvieratkami: jedno múdre, druhé hlúe, ďalšie starostlivé a oplatí sa vsadiť aj na nejakého strachopuda - to sa celkom dá. Sadnete za hru, skáčete, ono to škrieka, ono to výska, dlho to netrvá nebyť písania recenzie, ani by to nebolelo. Filmové hry sú tvorené výhradne pre fanúšikov predlohy. Isteže, dokonca aj ja to dokážem pochopiť a súhlasiť, avšak v niektorých prípadoch ide o znásilnenie hernej scény. Na verejnosti. A nikto neprotestuje.
Iron Man. Klasický popcoronový film, pri ktorom nemusíte viesť hlbokomyšlienkové úvahy o zmysle života. Sadneš, pcháš niečo do hlavy a ono to búcha. Fajn. Potom príde hra, ktorá svojou stupiditou prekonáva všetky mysliteľné medze. Nechcem, aby to znelo ako chválenie sa, ale na hernej scéne sa pohybujem už nejaký ten mesiac, no takto sprasený titul sa neobjavil poriadne dlhú dobu. A teraz keď si predstavím nejakého fanúšika, ktorý si povzdychne, ale napokon prehlási, že to vlastne nevyzerý až tak zle (ale zle vám z toho istotne bude), hrať sa to dá (krivka zábavnosti však výrazne klesá s načítaním uloženej pozície) a je to predsa Iron Man. Aha.
Nie je to prípad prvej nepodarenej hry. Náhmatkovo: Beowulf, nedávne Lost nebolo žiadnou peckou. Sú animáky a hry určené pre mladšie publikum, tie sem ťahať nebudeme, pretože veková skupina je niekde úplne mimo. Lenže Iron Man pre malých nie je. Ale zato totálny brak už áno. Mňa len fascinuje, ako sa podobné projekty jednoducho uchytia aj napriek kritike, aj napriek záporným komentárom. Mainstreamové publikum zaslepene vidí len ten čarovný názov a marketingové oddelenie už spraví svoje.
Na druhú stranu sú tu potom hry, ktoré taktiež vznikli na základe filmu. A vie o nich málokto, prípadne ich sláva pohasla predčasne. Blade Runner, adventúrka od Electronic Arts medzi kritikmi chválená až do nebies, medzi hráčmi neznámy to projekt. Virtuálny Riddick vyšiel niekoľko rokov po filmovom spracovaní a získaval vysoké hodnotenia. Lenže vyšiel po Vianociach a nik si ho nevšímal, slávu získal až neskôr v zľavnených edíciách. Oh áno, zákon schválnosti: musí to byť totálna volovina, aby sa to presadilo, lež titul, predvádzajúci skutočne kvalitnú zábavu na svetlo sveta nepotrafí, pretože mu samotní hráči podrážajú nohy.
Tak mi to nejako nedá - ktorý film by ste si vy vedeli predstaviť vo forme hry. Určite sa zhodneme na tom, že vo veľkej miere pôjde o kúsky staršieho dátumu, ktoré sú dostatočne odležané a tým pádom aj sfilmovateľné. Šitie horúcou ihlou totiž viditeľne filmovým hrám neprospieva. A ten hrdzavejúci hrdina nech mi nelezie na oči, pretože tak pokazený piatok a sobotu som už dávno nemal.