Čo a ako mal presne na mysli pán minister, to sa možno časom dozvieme. Iste svoje slová rozvinie a podrobnejšie verejnosti vysvetlí, čo si myslí, čo chce a čo naozaj plánuje urobiť a aké čísla má na mysli. Chladné hlavy v školstve vedia, že zatiaľ sa jedná o štádium úvah. Na štádium úvah bol preborník Čaplovič, no a vieme ako skončil.
Žonglovať s vetami o tom, čo odporúča OECD pre zlepšenie nášho školstva, je ako tancovať na mínovom poli. Vyzerá to tak, že nový minister školstva má rád adrenalínovú zábavu. OECD toho už naodporúčala pre naše školstvo určite toľko, že ak by ministerstvo školstva zrekapitulovalo všetky odporúčania za posledných desať rokov, tak môže vydať malú knižku pre interné potreby ministerstva školstva, napríklad s názvom - "Odporúčacie fantasmagórie OECD pre slovenské školstvo".
Čitateľ by si tam napríklad našiel informácie, ktoré zrejme ministra, poslancov smerákov a Ficovú vládu netešia, alebo pravdepodobnejšie - sú im aj naďalej ľahostajné. Napríklad o tom, že učiteľom je potrebné zvýšiť platy o 50 %, či o tom, že podiel slovenského školstva je 78 % z podielu, ktorý v priemere dávajú na školstvo z verejných výdavkov štáty EU. Možno by sa dočítal aj to, že naše školstvo dosahuje, vzhľadom k tomu koľko peňazí doň vlády a parlamenty pustia, druhé najlepšie výsledky na svete. Nesrandujem...
Čitateľ by sa tiež dozvedel, že naproti tomu na sektor verejného poriadku a bezpečnosti ide 141 % z priemeru krajín EU. Asi by mu bolo jasné, že pre Smer, Fica, jeho kamarátov oligarchov, nie je školstvo dôležité, ale polícia určite. Niektorí čitatelia by si možno v duchu sarkasticky povedali, že políciu treba zaplatiť, aby príliš nerýpala a nechytala tých schránkových darebákov s bielymi golierami. A do školstva sa aj tak neoplatí investovať, lebo obyvateľstvo by mohlo mať viac rozumu a to pre ľudí pri moci, nie je príliš príjemné.
Pán minister študoval v UK na výborných školách a iste má viac rozumu ako ja, bloger, čo si hundre na klávesnici. Iste vie, že nie všetko vyrieši masívny prísun peňazí, naopak, môže to aj pokaziť. Ak sa pánovi ministrovi jedná o kvalitných učiteľov, tak by mohol napríklad presadiť efektívny, prísny a na kvalitu cielený výber budúcich študentov "učiteľstva". Toto opatrenie by iste korešpondovalo s jeho vyhlásením, že je potrebný menší počet učiteľov, ale kvalitnejších. Aká je dnes situácia? Koľko percent mladých ľudí s diplomom z "učiteľstva" ide naozaj učiť? 10 - 20 %? A ešte! Čo tak zaviesť numerus clausus? Teda ak potrebujeme v ďalších rokoch 1000 učiteľov, tak nech vyštuduje len 1000 študentov a potom si ich treba ešte aj udržať, aby neutiekli preč. Tak, ako to majú v tom ospevovanom Fínsku.
Nuž, zbytočne mi teraz večer špekulovať. Myslím, že pán minister to myslel dobre, len novinári ho nepochopili. Vyšší počet žiakov v triede zvládne skutočne len kvalitný učiteľ. A čím viac žiakov bude v triede, tým kvalitnejší bude učiteľ! Či nie?
Čím viac žiakov bude v triede, tým kvalitnejší bude učiteľ!
Vyzerá to tak, že nový minister školstva začal rok 2015 dosť nešťastne. Agentúra SITA priniesla pre verejnosť jeho slová o tom, že podľa odporúčaní OECD by na úrovni základného a stredného školstva mal byť menší počet učiteľov, ale kvalitnejších. Na prvý pohľad to vyzerá tak, že je oproti Pellegrinimu komunikačne ťarbavý, ale možno sa to dá aj elegantnejšie vysvetliť - nevieme to, čo vie on. Nevadí, že mnohí učitelia si túto správu SITA vysvetlia tak, že sa budú rušiť školy a prepúšťať učitelia, dôležité je, že nám tu opäť niekto sľubuje kvalitné školstvo.