Keď som uvidel titulky "Na gymnáziá pôjdu len žiaci s priemerom známok do 1,5", či "Gymnáziá padnú za obeť odborným školám", alebo " Čaplovič nepodpíše vznik žiadnej súkromnej školy", tak som najprv ostal začudovaný, potom pozitívne naladený a nakoniec som si musel na seba dať pozor. V záchvate optimizmu mi pud sebazáchovy našťastie pripomenul heslo správnych námorníkov - Nenamáhať sa, neponáhľať sa, nečudovať sa! Hneď sa mi uľavilo. Našťastie námorník si môže klásť otázky. Tak som si ich položil, aj keď inštinktívne sa netýkajú ani tak priemeru, ako peňazí.
Má naša republika dostatok peňazí, aby mohla ďalej financovať doterajší boom gymnázií? Deficit štátu mi našepkáva, že nie.
Ak teda máme málo peňazí, môžeme dať čas "evolúcii gymnázií", ktorá rozhodne, ktoré je výborné a ktoré len plytvá našimi peniazmi? Vyzerá to tak, že nie.
Kvalita gymnázia sa preukáže kedy? Od zavedenia normatívneho financovania bolo založených zrejme najviac gymnázií v dejinách Slovenska. Môj subjektívny odhad je, že kvalita sa ukáže až po desiatich a možno aj dvadsiatich rokoch. Môžeme si dovoliť financovať dlhé roky aj gymnázia, ktoré stoja za figu borovú? Vyzerá to tak, že nie.
Máme dostatok kvalitných pedagógov pre všetky gymnázia, aj pre tie, ktoré niekto ešte len plánuje zakladať? Podpriemerné platy učiteľov mi našepkávajú, že nie.
Pripravujú gymnázia svojich absolventov dostatočne kvalitne aj na technické smery na univerzitách, či do priemyslu? Ak áno, tak potom netreba odrazu zbytočne preferovať stredné odborné školy. Ak nie, tak hádžeme peniaze do vetra.
Je dobré, že pán minister Čaplovič načrtol svoju predstavu priamo a podnietil tým nielen odbornú, ale aj spoločenskú diskusiu? Samozrejme a jasné áno.
Na záver pripájam dva obrázky z webu http://mapaskol.iedu.sk . Na webe nájdete dôležité údaje o hociktorej škole, gymnáziu. Urobte si názor sami.
Prvý obrázok sa týka Prešova, kde bývam. Pred dvadsiatimi dvoma rokmi boli v Prešove tri gymnázia. Dnes je ich desať. Podľa demografického vývoja súdim, že pred dvadsiatimi dvoma rokmi bolo v Prešove aj viac študentov ako je dnes.

Druhý obrázok sa týka celého Slovenska. V tabuľke som si klikol na počet žiakov na pedagogického zamestnanca a hneď na to som od údivu urobil FÍÍÍHAAA!

Ešte som teda nevidel gymnázium s jedným žiakom a "jednýmceládvadsať" pedagóga, aj keď sa jedná o muzikálové gymnázium. Čo myslíte? Stihol by som si ešte otvoriť jedno gymnázium aj ja? Už asi nie. Škoda.
Nechal som bokom hlavnú otázku, či na gymnázium by mal ísť len žiak s priemerom do 1,5. Nuž, osobne to nepovažujem za dokonalé a správne riešenie. Podľa mojich osobných skúsenosti ak má žiak priemer do 1,5, tak to ešte nezaručuje, že je šikovný, nadaný a oveľa inteligentnejší, ale isté je, že je nekonfliktný a oveľa usilovnejší. Na druhej strane, tí lenivší, sebavedomejší a inteligentnejší žiaci budú mať po zavedení systému "priemer do 1,5" motiváciu zbaviť sa svojej lenivosti. Prospeje im to a predpokladám, že aj nám, keď budeme na dôchodku.